Hvad er der med den skærmtid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2018

Albertsen92

1. 100% enig med dig  vi har heller ikke begrænsninger.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Jeg må også dyrke sex, køre bil, drikke sangria, optage lån og mange andre ting, som mine børn ikke må...

Jeg er til dels enig. Men der er bare nogen sundhedsmæssige og sikkerhedsmæssige årsager til ikke at lade børn drikke alkohol, have sex eller køre en bil. Det kan man godt forklare sine børn. 

Hvad er årsagen til at mor og far gerne må være opslugt af deres telefon og være total asociale, når ungerne ikke må? Jeg taler ikke om at forældre ikke må svare på en sms eller tage telefonen, men der findes jo forældre der bare sidder og spiller candycrush, Wordfeud eller bare scroller Facebook igennem hver 5. Minut, bare fordi. Ligesom der er forældre der gerne spiller computer en hel dag. Hvad er forklaringen på at det er ok, hvis ikke det er for ungerne? 

Anmeld Citér

11. juni 2018

Abracadabra

Mor11 skriver:

Jeg er til dels enig. Men der er bare nogen sundhedsmæssige og sikkerhedsmæssige årsager til ikke at lade børn drikke alkohol, have sex eller køre en bil. Det kan man godt forklare sine børn. 

Hvad er årsagen til at mor og far gerne må være opslugt af deres telefon og være total asociale, når ungerne ikke må? Jeg taler ikke om at forældre ikke må svare på en sms eller tage telefonen, men der findes jo forældre der bare sidder og spiller candycrush, Wordfeud eller bare scroller Facebook igennem hver 5. Minut, bare fordi. Ligesom der er forældre der gerne spiller computer en hel dag. Hvad er forklaringen på at det er ok, hvis ikke det er for ungerne? 

Kort sagt: Vi voksne ER færdigudviklede, børnenes hjerner er mere plastiske og skal tilegne sig viden og færdigheder, derfor er alkohol og skærm farligere for børn.

Men voksne skal da også begrænses! Men at vi voksne drikker øl og æder os fede i skumfiduser, gør jo ikke, at børnene derfor skal have lov. 

Skærm ad libitum kan være farligt for både børn og voksne.

Anmeld Citér

11. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Kort sagt: Vi voksne ER færdigudviklede, børnenes hjerner er mere plastiske og skal tilegne sig viden og færdigheder, derfor er alkohol og skærm farligere for børn.

Men voksne skal da også begrænses! Men at vi voksne drikker øl og æder os fede i skumfiduser, gør jo ikke, at børnene derfor skal have lov. 

Skærm ad libitum kan være farligt for både børn og voksne.

Som sagt.. jeg er tildels enig.. og Ja. Det er ikke sundt for hverken børn eller voksne. Men det er ikke noget de slet ikke må "røre".. som det ellers gælder med alkohol og kørsel.

Og derfor igen, hvordan ville du forklare din 8 årige at det er ok at mor ser serie på ipaden hele formiddagen, men han/hun må altså ikke tænde tv'et imens? 

Jeg ville i øvrigt også synes det var forkert at køre en hel skål slik ned selv, mens mine børn fik restriktioner på at tage fra selvsamme skål, fordi det er usundt. Så ville jeg vente til de var gået i seng med at spise mere, netop fordi de ikke skulle påvirkes af mine egne dårlige vaner. Det ville være totalt dobbeltmoralsk. 

Anmeld Citér

11. juni 2018

Abracadabra

Mor11 skriver:

Som sagt.. jeg er tildels enig.. og Ja. Det er ikke sundt for hverken børn eller voksne. Men det er ikke noget de slet ikke må "røre".. som det ellers gælder med alkohol og kørsel.

Og derfor igen, hvordan ville du forklare din 8 årige at det er ok at mor ser serie på ipaden hele formiddagen, men han/hun må altså ikke tænde tv'et imens? 

Jeg ville i øvrigt også synes det var forkert at køre en hel skål slik ned selv, mens mine børn fik restriktioner på at tage fra selvsamme skål, fordi det er usundt. Så ville jeg vente til de var gået i seng med at spise mere, netop fordi de ikke skulle påvirkes af mine egne dårlige vaner. Det ville være totalt dobbeltmoralsk. 

Jamen, det gør mor heller ikke! Altså sidder med iPad hele dagen. Det har mor ikke tid til...

Men jeg går grundliggende ind for dobbeltmoral og forskellige regler for børn og voksne. Dobbeltmoral behøver man ikke være bange for...

Anmeld Citér

11. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Jamen, det gør mor heller ikke! Altså sidder med iPad hele dagen. Det har mor ikke tid til...

Men jeg går grundliggende ind for dobbeltmoral og forskellige regler for børn og voksne. Dobbeltmoral behøver man ikke være bange for...

Men nu taler vi jo udfra eksemplet  ts giver, hvor hun nævner at hun kender nogen hvor ungerne får nej, mens forældrene selv sidder begravet i skærme.. og om det er ok.. vi taler ikke om hvad du og jeg personligt gør  

jeg går skam også ind for at mine ikke får alkohol fordi det er en voksen-ting og det samme med sodavand. Så det er slet ikke fordi jeg gemmer alt væk til efter sengetid, af hvad de ikke må få. Slet ikke men er der noget de GODT må få (fx slik, kage, is)  så begrænser jeg mit eget forbrug på samme vis som jeg øsnker de skal begrænse deres.

Anmeld Citér

11. juni 2018

Birthdaybaby

Skægt med de mange forskellige indspark - her er mit:

min datter er halvandet år, og har ikke set på en telefon/iPad endnu. Tænker bare hun er så lille, synes slet ikke det har været relevant. Vi ser først tv når hun er lagt i seng, kan ikke koncentrere mig om det hvis hun er der alligevel. Når vi fx er hjemme ved det ene sæt bedsteforældre er tv’et næsten altid tændt. Hun synes det er meget interessant, men kun i 1-3 minutter, hvilket bekræfter mig i at hun slet ikke er klar endnu. 

Anmeld Citér

11. juni 2018

grinny

Mor11 skriver:

Der danner sig et mønster små børn - ingen problemer. Større børn - problemer  

den statistik kan jeg kun bidrage til  

jeg har en stor og lille. 

Da den store var lille var det intet problem at køre uden restriktioner. Hsn gik selv til og fra. Det samme gør den lille nu. 

Men den store er blevet bedre til at sidde stille og render derfor ikke til og fra længere men kan sidde plantet en hel dag hvis han fik lov. 

Jeg har dog ingen faste regler omkring hvornår det er ok. Jeg mærker mere hvordan han har det. Er han træt (efter en lang dag i skole eller fordi vi har faret rundt hele weekenden) får han lov. Men kan jeg mærke han har rigeligt energi til at lege eller hvad han nu finder på, er det et nej. Og han får self også begrundelsen og accepterer det altid uden det store brok. han brokker sig mest over at "han keeeeder sig", men til det får han at vide at det skam slet ikke er så farligt  

Haha, ja der er nok et helt klart mønster med et par små udsving 

Men meget spændende at læse forskellige holdninger og meninger for jeg bliver jo selv klogere  Men jeg er helt enig i din strategi om at læse dit barn og tage den derefter, men så er det jo sådan set heller ikke “skærmtid” hos jer men mere en “tror du ikke lige der skal blod til dine ben-tid”  

Anmeld Citér

11. juni 2018

Babilooo

Min oplevelse er at børn bliver mere og mere interesseret i det

Jeg er helt klart af den holdning at man dom forældre skal begrænse omfanget af tv/ iPads/ PlayStation osv hvis det tager overhånd...

dog kan jeg se at min søn får en del ud af programmer han ser på tv eller ipad. Han kan alt om imunforsvaret via en video på youtube på 45 min. Han har et fint engelsk fordi han allerede som 4 årig så Big mozzi på ipaden. Han har lært at genkende mange ord pga aps på telefonen...... det er da helt fantastiske muligheder der er med den nye teknik.

Min søn spiller også komplicerede  tre dimensionelle spil (portal 2) som er beregnet for børn over 16 tror jeg pga sværhedsgraden - han var 6-7 år da han løste opgaverne og kom igennem alle banerne. Jeg kan ikke hjælpe ham fordi jeg ikke fatter hvad man skal. Så han er nu dygtigere en mig til 3 d forståelse. Det er ikke kun skidt

jeg vil sige at alle børnene i 0 og 1. Kender til iPads .. så man hægter også sine børn af teknologisk hvis de ikke får lov til at snuse til det . Min søn har en ven som allerede som 8 årig nu går til programmering! Det ville jo ikke ske hvis han ikke var blevet støttet i computerforståelse af forældrene.

det man også skal tænke på er ... hvad har man selv lyst til efter en hård dag.... at være mere aktiv og spille boldt - not so much. De har også nogle gange brug for at koble af. Vi voksne ser jo også lidt Netflix osv og stener.

men selvfølgelig at med måde 

Anmeld Citér

11. juni 2018

grinny

Smølfine123 skriver:

Min oplevelse er at børn bliver mere og mere interesseret i det

Jeg er helt klart af den holdning at man dom forældre skal begrænse omfanget af tv/ iPads/ PlayStation osv hvis det tager overhånd...

dog kan jeg se at min søn får en del ud af programmer han ser på tv eller ipad. Han kan alt om imunforsvaret via en video på youtube på 45 min. Han har et fint engelsk fordi han allerede som 4 årig så Big mozzi på ipaden. Han har lært at genkende mange ord pga aps på telefonen...... det er da helt fantastiske muligheder der er med den nye teknik.

Min søn spiller også komplicerede  tre dimensionelle spil (portal 2) som er beregnet for børn over 16 tror jeg pga sværhedsgraden - han var 6-7 år da han løste opgaverne og kom igennem alle banerne. Jeg kan ikke hjælpe ham fordi jeg ikke fatter hvad man skal. Så han er nu dygtigere en mig til 3 d forståelse. Det er ikke kun skidt

jeg vil sige at alle børnene i 0 og 1. Kender til iPads .. så man hægter også sine børn af teknologisk hvis de ikke får lov til at snuse til det . Min søn har en ven som allerede som 8 årig nu går til programmering! Det ville jo ikke ske hvis han ikke var blevet støttet i computerforståelse af forældrene.

det man også skal tænke på er ... hvad har man selv lyst til efter en hård dag.... at være mere aktiv og spille boldt - not so much. De har også nogle gange brug for at koble af. Vi voksne ser jo også lidt Netflix osv og stener.

men selvfølgelig at med måde 

Og det er lige netop de punkter du hiver frem her jeg kan “rulle øjne af” når folk påpeger at min datter ikke burde se på tv/ipad - hun er 19 måneder, vi snakker om max 15 minutter så er hun i gang med at putte sin dukke!

Men vi lever i en ny tid og vi kan ikke komme udenom at verden og teknologien udvikler sig og de kommer til at leve i en verden det er 95% styret af teknologi 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.