Når forældre opfordre deres børn til at yde vold.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2018

Sprit25

Anonym skriver:

Gjorde børnehaven ingenting? 

Som sagt uanset hvad der blev gjort. Tror også barnet har lidt udfordringer hvilket vi også sagde til vores barn. Altså på en 4 årigs niveau. Det er dog blevet meget bedre nu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der er jo selvfølgelig 2 sider af samme sag.

Når jeg læser det, du har skrevet, så tænker jeg, at du har et barn med udfordringer, som ikke forstår at læse andre børn og som ikke altid forstår et nej eller at hun udviser grænseoverskridende opførsel.

Vi kender alle børn, der har disse tendenser, mere eller mindre, og lad mig være helt ærlig - jeg har tænkt det samme, som den pågældende mor har valgt at instruere sin datter i, så forstår til dels godt den frustration, som moderens handling formentligt kommer fra.

Nu lyder det, som om jeg forsvarer hende, men den med kniven kan være en gruppe af piger, der har opildnet hinanden til en handling, de ikke normalt ville være kommet ud i.

Det er svært at vide, hvad der er op og ned i denne sag - men husk blot, at fordi du udlægger sagen herinde og får medhold fra nogle - så giver det dig ikke retten til at dømme andre, og jeg tror bestemt ikke, at din datter er uden skyld i, at situationen nu er endt dér (uanset, at hun skal betragtes som uskyldig qua hendes handicap) - måske har du slet ikke ret i, at du kan lade hende være alene på legepladsen, måske andre betragter HENDE som tyrannen? Blot en tanke.

Jeg tror måske du misforstår mig. Min datter er ikke det barn der bare tyrannisere alt og alle, overhovedet. Hun hverken slår eller sparker, bider eller andet. Når de fx har leget og de tumler rundt på gulvet så har hun svært ved at forstå et nej hvis de andre ikke gider mere. Så råber den her pige af hende i stedet for fx at bede om hjælp til at få min pige til at stoppe. Det er ikke udenfor de ting sker. Det er sket i mit hjem.

det med kniven er sket udenfor mod min store pige som render og leger selv ��

Anmeld Citér

10. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der er jo selvfølgelig 2 sider af samme sag.

Når jeg læser det, du har skrevet, så tænker jeg, at du har et barn med udfordringer, som ikke forstår at læse andre børn og som ikke altid forstår et nej eller at hun udviser grænseoverskridende opførsel.

Vi kender alle børn, der har disse tendenser, mere eller mindre, og lad mig være helt ærlig - jeg har tænkt det samme, som den pågældende mor har valgt at instruere sin datter i, så forstår til dels godt den frustration, som moderens handling formentligt kommer fra.

Nu lyder det, som om jeg forsvarer hende, men den med kniven kan være en gruppe af piger, der har opildnet hinanden til en handling, de ikke normalt ville være kommet ud i.

Det er svært at vide, hvad der er op og ned i denne sag - men husk blot, at fordi du udlægger sagen herinde og får medhold fra nogle - så giver det dig ikke retten til at dømme andre, og jeg tror bestemt ikke, at din datter er uden skyld i, at situationen nu er endt dér (uanset, at hun skal betragtes som uskyldig qua hendes handicap) - måske har du slet ikke ret i, at du kan lade hende være alene på legepladsen, måske andre betragter HENDE som tyrannen? Blot en tanke.

Uanset hvad, så er en 12-årig i stand til at løse en konflikt med en 5-årig uden at bruge vold. Det svarer jo til at sige til et barn i 6. klasse, at han/hun bare skal slå og sparke, hvis en af de små rollinger fra 0. ikke forstår at stoppe en vild leg i skolegården, og det ville da ALDRIG være ok. En pige på 12 kan ikke være hjælpeløs over for så lille et barn, og man lærer da i det hele taget ikke så store børn, at vold er en acceptabel udvej. 

Anmeld Citér

10. juni 2018

Rosa-Sophia

Jeg tænker at nogen gange lærer børn desværre på den hårde måde. Forstået på den måde, at de jo starter med at tænke at hele verden drejer sig om dem. I børnehaven begynder de jo at udvikle sociale færdigheder, og lærer at hvis man driller, skubber eller slår kan det have den konsekvens, at andre børn ikke vil lege med nogen og også måske endda kan finde på at skubbe eller slå tilbage. Der skal voksne jo så gå ind og oversætte og forklarer, at vold ikke er acceptabelt, at at andre bliver sure, kede af det osv når barnet gør sådan. En børnehavekonflikt, for små børn hvis sociale færdigheder er begrænset udviklet.

At opfordre en 12-årig til vold mod en 5 årig er noget helt helt andet end situationen Sprit beskriver. Og det med at true et andet barn med kniv er helt uacceptabelt..som "mor og meget mere " skriver en 12årig skulle være så langt fremme i modenhed, at hun bør kunne løse en konflikt med en 5 årig uden vold. 

Anmeld Citér

10. juni 2018

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Uanset hvad, så er en 12-årig i stand til at løse en konflikt med en 5-årig uden at bruge vold. Det svarer jo til at sige til et barn i 6. klasse, at han/hun bare skal slå og sparke, hvis en af de små rollinger fra 0. ikke forstår at stoppe en vild leg i skolegården, og det ville da ALDRIG være ok. En pige på 12 kan ikke være hjælpeløs over for så lille et barn, og man lærer da i det hele taget ikke så store børn, at vold er en acceptabel udvej. 

Tak! Du skrev det jeg ikke selv kunne få ned på skrift ����

Anmeld Citér

10. juni 2018

Anonym trådstarter

Hvad havde I andre gjort i denne situation, sådan helt konkret? Hvor starter man?

Anmeld Citér

10. juni 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Hvad havde I andre gjort i denne situation, sådan helt konkret? Hvor starter man?

Helt konkret er det eneste du ka gøre, er at du altid er til stede, der hvor de begge er, så du ka "fjerne" dit barn, inden det når dertil hvor den store sku få mulighed for at slå osv.

Du har prøvet dialog med moren, og det har du ik fået noget ud af. 

Man ka jo self argumentere at det ik burde være nødvendigt, men det er det jo desværre bare her!

For at svare på om andre har opfordret sit barn, til at slå et andet barn, så ka jeg sige at det har jeg.

Forstået på den måde at hun ALTID må forsvare sig selv eller andre, hvis der er nogen der gør noget mod hende først.

Siden hun startede i skole, har der været flere meget voldelige episode, bla er hun blevet sparket i hovedet, så hun fik en stor hudafskrabning og blåt øje. Der er blevet taget kvælertag, med blå mærker på halsen og punkt blødninger i øjene på andre børn, af flere omgange. Hun er blevet jagtet af et større barn, med en dolk, hvor hun var blevet truet med at hun ville blive sprættet op osv osv osv. Der har jeg givet hende tilladelse til at gi drengen et kæmpe los i løgene, slå fra sig, kradse eller stikke finger i øjet, hvis ik der er en voksen i nærheden, som ka hjælpe. Selvforsvar er ALTID ok, men vold mod andre er ALDRIG ok!

Jeg havde det oppe i hendes klasse, på et forældremøde, og nogle drenge forældre blev dybt forfærdet, men alle de andre var enige. Så ka i jo begynde at overvejede hvem der var forældre til hvem?? Vh Stine 

Anmeld Citér

10. juni 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Helt konkret er det eneste du ka gøre, er at du altid er til stede, der hvor de begge er, så du ka "fjerne" dit barn, inden det når dertil hvor den store sku få mulighed for at slå osv.

Du har prøvet dialog med moren, og det har du ik fået noget ud af. 

Man ka jo self argumentere at det ik burde være nødvendigt, men det er det jo desværre bare her!

For at svare på om andre har opfordret sit barn, til at slå et andet barn, så ka jeg sige at det har jeg.

Forstået på den måde at hun ALTID må forsvare sig selv eller andre, hvis der er nogen der gør noget mod hende først.

Siden hun startede i skole, har der været flere meget voldelige episode, bla er hun blevet sparket i hovedet, så hun fik en stor hudafskrabning og blåt øje. Der er blevet taget kvælertag, med blå mærker på halsen og punkt blødninger i øjene på andre børn, af flere omgange. Hun er blevet jagtet af et større barn, med en dolk, hvor hun var blevet truet med at hun ville blive sprættet op osv osv osv. Der har jeg givet hende tilladelse til at gi drengen et kæmpe los i løgene, slå fra sig, kradse eller stikke finger i øjet, hvis ik der er en voksen i nærheden, som ka hjælpe. Selvforsvar er ALTID ok, men vold mod andre er ALDRIG ok!

Jeg havde det oppe i hendes klasse, på et forældremøde, og nogle drenge forældre blev dybt forfærdet, men alle de andre var enige. Så ka i jo begynde at overvejede hvem der var forældre til hvem?? Vh Stine 

Tak for dit svar.

af andre grunde får min lille pige ikke lov til at være ude alene. Er hendes ældre søster med må de godt være hvor jeg kan se dem. 

Jeg håber ikke det nogensinde bliver en realitet at det andet barn slår eller sparker etc min datter. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op hvis det sker. 

I dit tilfælde forstår jeg godt din reaktion. Det er da også fuldstændig vanvittigt at nogle børn opføre sig på den måde? 

Anmeld Citér

10. juni 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg bor i et område med mange børn. I alle aldre. Jeg har selv børn. Blandt andet en på 5 år som er lidt af en drillepind. Dog er hun ikke 5 år mentalt og hun forstår ikke altid de samme ting som andre børn. Der er så en mor herude, med et barn på 12 år, også en pige. Den her mor har bedt sin datter på 12 år om at sparke og slå mit barn såfremt hun driller og ikke forstår et nej første gang. Det mener jeg jo selvfølgelig er FULDSTÆNDIG FORKERT. Moren har sagt det til mig ordret at hvis min datter kommer hjem og siger hun er blevet sparket og slået af hendes datter, så er det bare hende der har bedt hende om det.

Jeg er fuldstændig målløs. 

Jeg ville nok løse tingene på en helt anden måde, i form af at snakke med børnene eller snakke med de andre børns forældre og sammen med børnene løse tingene. I det her tilfælde er den anden mor ikke enig og mener helt klart det er den rigtige måde og at min datter selv ber om at få ‘nogen på hovedet’ som hun siger.

Hvordan tackler man det når andre forældre opfordre deres egne børn til at være voldelige mod andre børn? 

Jeg ville skrive en underretning 

Anmeld Citér

10. juni 2018

migxher

Du skal underrette kommunen. Det er meget uhensigtsmæssigt at moren opfordre hendes datter til vold. Sæt nu pigen rent faktisk gør alvor ud af det og skader er andet barn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.