Jeg arbejder selv på skæve tidspunkter. Dag, aften og hver 2. weekend. Det er da ærgerligt på nogle områder, for der er nogle ting man går glip af og ting man må sige nej til. Min mand er relativt ofte på tjenesterejse i 4 dage- 2-3 uger. Og så er han væk i 6 mdr af gangen ca hver 2.-3. År. Selvom der er elementer i begge vores arbejdstider, som kan være irriterende, så giver det jo også nogle andre friheder, man ellers ikke ville have.
Jeg har fx fri i hverdagene indimellem, hvor jeg kan ordne lidt i huset, holde min datter hjemme, hvis hun har behov for det, gå ekstra lange ture med hunden. Min arbejdsplan er også sådan, at jeg indimellem kan tage fri i 2-3 dage og så have fri i en uge eller mere, fordi jeg så arbejder mere i andre uger. Ligeledes tjener jeg mere end på alm. dagarbejde og har også normnedsættelse, pga optjening af søndags- og aftenafspadsering. Så jeg skal arbejde færre timer, end jeg reelt er ansat til.
Min mand nyder de weekender han har alene med vores datter. De er ofte på legepladsen, i skoven eller i svømmehallen og deres forhold er meget meget tæt. Han synes da også det kan være hårdt, men det overskygger ikke det gode. Og jeg er jo hjemme enten om aftenen eller om formiddagen de dage jeg arbejder.
Det er forskelligt hvad folk kan være i, men arbejdsglæde er en stor del af menneskers trivsel. Måske kan I se på, om der er nogle praktiske ting I kan gøre for at det er lettere. Fx have maden klar, gøre rent, indimellem lave en legeaftale for en af ungerne. Så han ikke står med så meget i de timer du er afsted.
Må nok indrømme at jeg synes han er lidt et fjols. Jeg går ikke ud fra at du er afsted fredag, lørdag, søndag uden at komme hjem før/efter arbejde. Det er også hans børn. Man kan da ikke true med skilsmisse på den baggrund. Fair nok han synes det er hårdt og måske i perioder uoverskueligt, men så må man have en konstruktiv samtale om det.
Anmeld
Citér