Hmm.. Min mand har kun helt fri hver fjerde weekend. De tre andre weekender har han hhv. en døgnvagt lørdag, en døgnvagt søndag og ti-timers vagt både lørdag og søndag. Det er da hårdt (vores børn er hhv. 5 måneder og 4 år), men jeg har også en mand, der er langt mere glad og positiv, når han så er hjemme end han var, da han havde 8-16 job, for hans nuværende job er den direkte vej til drømmejobbet. Og jeg har en mand, som når en masse i hjemmet, når han har fri på hverdage. Han har arbejdet sådan i halvandet år nu.
Men det kræver da meget af mig. Også i hverdagen kører han enten ti-timers eller døgnvagter, på varierende ugedage, så jeg har fx ikke mulighed for at træne på et hold, hvis jeg vil i form.
Jeg mangler også lidt at høre om, hvorfor det er, at din mand synes, dine arbejdstider er ubærlige for ham. Måske kunne en mulighed for ham være, at tage på besøg hos bedsteforældre/invitere til besøg, hvis han synes, det er hårdt med børnene. Eller at acceptere huset ligner lort til du er hjemme igen, hvis det er oprydningen, han ikke kan overskue. Hjemmelavet mad på køl/frys, hvis det er madlavningen. Savner han frihed med vennerne, så kan han jo få den i de weekender, hvor du ikke arbejder. Og hvis det er fordi han savner dig vildt, skal I måske se på at lave en fast kærestedag hver måned, hvor børnene bliver passet.
Du kan selvfølgelig godt begynde at kigge efter et andet job uden weekendarbejde, men din mand skal også overveje de konsekvenser, det kan have. Fx lavere løn, længere transporttid, nattevagter, at du ikke får tid på hverdage til at handle, gøre rent, osv. Vil noget af dét også være deal breaker for ham?
Han er nødt til at sætte ord på, hvorfor det er så svært for ham, at han ikke kan leve med det, og han hellere vil risikere at miste sin familie og gøre børnene til skilsmissebørn.