Anonym skriver:
Sagen er den jeg går ledig og har måtte få uddannelses hjælp siden oktober, jeg er gravid i uge 31 nu. Og jeg er tilknyttet jobcenteret , hvor jeg skal møde op hver dag og få sat et kryds og kan tage hjem igen, det skal jeg efter jeg har været til læge hvor han skrev de skulle skåne mig pga bækkenamerter og hyppige plukveer, sagen er den at der er 32 km hver vej til jobcenter og jeg skal først med en bus og så et tog.
Jeg ringede så til min sagsehandler i dag og meldte jeg ligger med kvalme og bare er rigtig skidt tilpas. Hvor hun siger de ikke kan acceptere man er syg når man bare skal have sat et kryds
men nu bor jeg jo ikke bare lige om hjørnet. Kan hun virkelig nægte mig jeg melder mig syg? Hvad hvis min søn bliver syg så må jeg ikke engang tage et barn syg?
Og nu ringer jeg jo ikke ligefrem hverdagog siger jeg ikke kommer for så vil jeg da kunne forstå det
Man må da have nogle rettigheder tænker jeg...
Bor du i Skive kommune? De har i alt fald, kørt pilotforsøg, på at man skal møde op på jobcenteret ved sygdom. Er man for syg til at møde op, vil der overvejes om der skal sendes en sygeplejerske ud til hjemmet for at vurdere sygdommens grad. Pilotforsøget sluttede i januar, men kan være, at ordningen efterfølgende er blevet udbredt i kommunerne. Anyway, så er det i alt fald i forbindelse med disse pilotforsøg afgjort at det er lovligt.
Vær obs på, at der som ledig ikke er noget der hedder barn syg. ( Det er der heller ikke for alle i arbejde, langt fra. Kommer an på overenskomst og eller kontrakt). Så endten skal du melde dig selv syg ( hvilket jo vil være at lyve) eller selv betale dagen. Unfair eller fair er en vurderingssag, men på mange arbejdspladser betaler man også selv dagen ved barn syg. Det er ikke en ret med barn syg, men netop en af de ting der forhandles i overenskomster. Og er der ikke en overenskomst er der slet ingen ret.
Det er ikke rart, at skulle tage afsted, når man har det dårligt. Om det er feber, graviditet, kvalme mv. er jo egentlig underordnet. Føler man sig så dårlig at man ikke kan komme afsted, skal du selvfølgelig kunne sygemelde dig. Bed om alt på skrift. Hvis din sagdbehandler siger du ikke kan sygemelde dig, så bed om det på skrift (mail) med en begrundelse. Husk at gøre sagsbehandlere klart, hvad du fejler, så du har dit på det rene. Så har du bedre grundlag hvis du vil klage
32 km. er ikke langt at tage, jobsøgning skal også ligge langt over dette km antal. Og andre gravide tager 32 km på job hver dag og længere. MEN når man har det skidt, er det ikke optimalt at skulle afsted og så det jo ligemeget om det er 2 km eller 32 km. Ud over det ikke er rart for dig, udsætter du også andre for smitte.
Om du har nogen rettigheder... jo almindelige menneskerettigheder ( joke). Ud over det, så er det desværre blevet misbrugt penge fra det offentlige, i så høj grad, at der strammes mere og mere på lovgivningen, og det kan desværre gå ud over de forkerte. Så på den måde, nej så har du ingen rettigheder. Følg lovgivningen, eller forsørg dig selv. Igen tager jeg ikke stilling til om det fair eller unfair, blot at det er faktum.
I tiden op til barsel forventes det, at der blandt andet søges vikariater, med mindre man får lavet en anden aftale i sin jobplan. Det jo egentlig også fair nok, mange arbejdspladser, går man også først fra 4 uger før termin.
Føler du, at kroppen har sagt så meget fra, at du ikke kan arbejde, så skal du nok snakke med din læge igen, så du ikke ender i de her situationer. Hvis lægen ikke vil sygemelde dig, kan du eventuelt bruge ferie hvis du har noget tilbage.
Igen er det meget samme system som på arbejdsplads. Kan man først gå fra 4 uger før, er der mange der gemmer lidt ferie, så man kan gå fra lidt før
Ønsker dig alt det bedste.