Tommelise skriver:
Jamen det kan godt være, jeg har læst det forkert.
Jeg synes da, det er superfint, at du og din kæreste er der, hvor I er i dag.
Det, jeg mener, er, at man ikke skal gøre vold på sig selv ved at tvinge sig selv til at prøve noget, man dybest set slet ikke har lyst til.
Der er da også mange, der synes, det er dybt mærkeligt, at jeg aldrig har boet sammen med mine kærester. Min nuværende kæreste og jeg bor heller ikke sammen nu her efter 7 år. Om vi får lyst det engang, må tiden vise. Men jeg kunne ikke være mere ligeglad med, om andre synes, det er mærkeligt.
I manges øjne er jeg heller ikke en "rigtig kvinde" - jeg har nemlig ingen børn.
Jeg går måske bare ikke så højt op i, hvad andre tænker om min måde at leve på.
Jeg er heller ikke bange for at sige højt, at jeg har været indlagt på en psykiatrisk afdeling. I dag kan man blive rask (ikke alle kan blive raske). Før i tiden kom man nærmest aldrig ud igen, hvis man blev indlagt. Dengang ville jeg sikkert have fået det hvide snit. Sådan er det jo heldigvis ikke mere.
Jeg har været igennem en stor personlig udvikling, og i dag står jeg ved, hvem jeg er. Jeg har udfordret mig selv rigtig meget og har det godt med det. Jeg er meget langt fra, hvor jeg var for 10 år siden. Men gøre vold på mig selv - det vil jeg altså ikke.
Joan Ørting (den skønne kvinde) har flere gange talt om åbne forhold i TV. Så jeg tror altså ikke, det er så stort et tabu.
Men hendes indlæg agiterer jo heller ikke for, at du skal eksperimentere med homoseksualitet, lige så lidt som hun formentlig ville tvinge nogen til at onanere, hvis de ikke havde lyst - hun pointerer bare, at argumenter (ikke fra dig) om, at det er “unaturligt” at leve i åbne forhold, ikke kan bruges til noget. Lige så lidt som argumenter om, at homoseksualitet er det.
Reelt tænker jeg, at I er helt og aldeles enige - “man”, altså folk generelt, må leve på den måde, der giver mening for dem, og har et par lyst til at leve i et åbent forhold, er det fint og ikke op til andre at fordømme. Præcis, som du skal bo alene trods en kæreste, når det nu passer dig bedst, og du ikke skal udsættes for manglende respekt som kvinde, fordi du ikke har børn.
Joan Ørting lever af at sætte uortodokse temaer inden for seksualitet til debat, herunder forsøge at bryde tabuer. Hun ville ikke få megen opmærksomhed, hvis hun kun hyldede det traditionelle og alment accepterede. Og det fremgår da tydeligt af tråden her, at en del faktisk fordømmer åbne forhold og mener, de er kærlighedsløse. Så jo, det er stadig temmelig tabuiseret og ikke noget, man en passant nævner for mødregruppen eller til familiefrokosten.