Mor og meget mere skriver:
Jo jo, vi er meget enige om det meste - mit spørgsmål var en reaktion på dit svar på: “Men folk er jo forskellige, måske tænder du oprigtigt udelukkende på din partner indtil døden, det er bare ikke det almindelige for mennesker" - hvortil du svarede : “Jo, det er da helt almindeligt for mange mennesker, lige så vel som et åben forhold er almindeligt for mange.” Og der tror jeg helt personligt ikke, at det i vor tid og kultur er helt almindeligt for mange udelukkende at tænde på én livspartner igennem hele livet. Det er jo ikke længere “forbudt”/forbundet med skam at “indrømme” og anerkende, at man da godt kunne finde på at kaste sig over kollegaen eller en bestemt skuespiller, HVIS det altså ikke var for manden/konen derhjemme, og at man godt kan få en lille smule åndenød ved synet af vedkommende. Det siges at være HELT normalt at have seksuelle fantasier om andre end partneren - ja, mange par tør godt fortælle hinanden om deres fantasier om andre, og kan det spice et sygnende sexliv op, så fred være med dét.
Nu fik jeg slet ikke svaret på dit spørgsmål.
Jeg tror faktisk, det er helt almindeligt for mange, at de udelukkende tænde på deres livspartner.
Altså rent procentvis, så kan det da godt være, at det andet er mest almindeligt, men igen - men når vi ikke har spurgt hele befolkningen, så er det jo svært at vide.
Det er jo en skrøne, at ældre mennesker ikke har nogle seksuelle behov, men hvis det ikke var naturligt for dem kun at tænde på deres livspartner, hvorfor er der så så mange enker/enkemænd, der aldrig finder en ny partner ? - og aldrig har lyst til at finde en ny partner ? Det er jo ikke fordi, de ikke "må".
Desværre tror jeg, det er det for mange kvinder er forbundet med skam at fortælle veninderne, at de kun har haft 1 eller 2 sexpartnere, fordi de føler sig unormale. Og hvorfor føler de sig unormale ? det er vel fordi sex fylder så meget i det offentlige rum.
Ja, det siges at være helt normalt at have seksuelle fantasier, men igen - det er nok lige så normalt ikke at have nogen. Hvis par kan spice deres sexliv op ved at fortælle hinanden om dem - så ja fred med det.