Mor og meget mere skriver:
Jeg kan sige “Dav” og give ham hånd, det er vist dét. Nu bliver vi temmelig mange, og der er ikke bordplan eller lign., det bliver ret uformelt - så vi vil sagtens “tilfældigt” kunne undgå at sidde ved ham. Min veninde kender de fleste af de andre gæster og er meget social og åben, så hun kommer ikke til at blive “ladt i stikken”/isoleret til festen.
Hun har jo spurgt, om han er inviteret, så det betyder vel, hun gerne vil have ham med.
Jeg synes faktisk, at I skal invitere ham.
Det er i min optik ikke det samme som at blande sig uden om deres forhold, for det skal du ikke. Du skal stadig støtte din veninde i, at hun er bedre værd, og at du er der for hende. At du ved, hvad der foregår, og at det ikke er godt for hende. Og jeg synes heller ikke, at en invitation er en accept af hans behandling af hende.
Du er jo samtidig er nødt til at acceptere, at hun lige nu ikke er klar til at gå fra ham. Et eller andet sted elsker hun ham måske stadig.
Jeg synes ikke, det er i forbindelse med din mands 50 års dag, at "slaget skal slås". Du kan ikke tage kampen for din veninde, og du kan ikke vælge for hende, at hun skal gå. Men du kan prøve at "presse" hende lidt i forhold til at tale om det, når I er på tomandshånd. Hun har trods alt bedt om din hjælp én gang, og du skal selvfølgelig vise hende, at den hjælp "står ved magt".
Hvis de andre veninder er inviteret med påhæng - ja så synes jeg også, at hendes kæreste skal inviteres. Netop fordi I ikke kan vælge, hvem hun skal være kæreste med. Synes måske lidt, at hun bliver umyndiggjort, hvis I ikke inviterer hendes kæreste. Ellers spørg evt. direkte, om det er fordi, hun gerne vil have ham med. Og måske skaber I netop ravage for hende ved at undlade at invitere ham ? spørg evt. hvad hun tænker. Det er jo netop vigtigt, at hun ikke bliver isoleret.
Det er ikke fordi jeg synes din mand skal "ofre" noget i forbindelse med sin fødselsdag. Men som du selv siger, så kan I undgå at placere jer i nærheden af ham.
Jeg har engang været i et forhold med en manipulerende mand - måske nok det man kalder "psykisk vold". Og hvor uforståeligt det end virker på andre, så skal man jo selv være klar til at gå.
Håber, at din støtte vil styrke hendes selvværd og hjælpe hende til at indse, at hun skal væk fra ham.