Flomama skriver:
Vi kan umuligt vide hvorfor din svoger reagere som han gør.
og piger er ikke favorable for alle, der er massere af mennesker og lande der kun vil have sønner
Jeg synes nu der er en overvejende tendens i Danmark om, at det at få en pige er lige den my heldigere end at få en dreng.
Læste en gang en undersøgelse om hvem der fik 3 børn - udgangspunktet var det som oftest var kvinden der havde det sidste ord. Og der var størst sandsynlighed for det 3. barn hvis de to første begge var drenge, og mindst hvis de to første begge var piger.
Egentlig kan jeg godt forstå den higen efter piger, for synes vi trods metoo og en opblomstrende (puritansk) feminisme, har et samfund der tilgodeser pigerne mere - nej ikke med lige løn osv. Men vi forventer en modenhed og ikke mindst en interessesfære i skolen som oftest findes hos pigerne. Som du nok kan læse er jeg ikke hen-fan, jeg tror der er forskel på kønnene (og så er der også lige så meget forskel indbyrdes i kønnene), og jeg kan nogle gange undre mig over valget af emner i skolen, hvornår pokker får man lov at have om store køretøjer eller skydevåben? Men tit man hører om: mit kæledyr - og jo jo drenge kan også synes mit kæledyr er helt vildt spændende, men i de 2. Klasser jeg har haft igennem møllen, der var der bare en overvægt af piger der syntes det var så godt at lave en kilometer lange formbøger om katten pusser, mens en del drenge egentlig bare synes det med at finde billeder af katte på nettet med helt vildt sjove ansigtsudtryk var det mest indholdsrige.
Laver jeg regnehistorier med en 2. Klasse kan jeg næsten med garanti regne ud, at historien om marken med en milliard heste, hvor af en million blev skudt, den er formodentlig skrevet af en med et y kromosom. Mens den om dyrehandlen, hvor de var 3 hvide katte med blå øjne og 2 sorte katte med gule øjne, formodentlig er skrevet af en med to gange x. Og hvem får rosen? Er det den kilometer lange formbog med skøn skrift og søde tegninger eller er det stakken af udprintede sjove katte med tekster som; den har set en zombi. er det regnehistorien med de mangle nuller efter 1 tallet og en ret god gengivelse af en bazooka eller er det den med gode fornuftige tal og søde illustrationer?
Og er man så endda så heldig så man har født en dreng, der faktisk godt kan lide regnehistorier om hvide katte der ikke bliver skudt - så er det sørme også en problematik og man skal få lagt lidt “drengethed” ind i ham, han skal da ud og bevæge sig og lære lidt bazookaer.
Da jeg fik min datter tog jeg dette oppe fra og ned, synes ikke faldgruberne var store. Jo jeg kæmpede lidt imod den lyserøde bølge og prøvede desperat at introducere en bil i legetøjsbutikken, men blev gelente ført hen til dukkerne (og i aller højeste grad PET shops). Da jeg vidste jeg skulle have en dreng (var jeg i det hele pessimist grundet datters død og anede ikke hvad man skulle med sådan en størrelse), kunne jeg se langt flere faldgruber på hans vej: computerspil, larmende, umoden og og og og.... Og jeg har som mor til to drenge mødt en mur af fordomme om drenge, både som de ikke kan leve op til og nogle de så sandelig lever op til.
Vil sige min værste historie netop om det handler om filmklub. Min datter gik til filmklub med en stor del fra hendes klasse - ingen skelnen mellem drenge og piger, bare venner. Da min søn så også meldte sig på banen foreslog jeg samme ting i hans klasse. Det endte med et lille drengehold, og den første gang mødte jeg så et forældrepar til en pige i klassen (som ydermere har en storebror i min datters klasse), og jeg spurgte: ej går hun også, så kunne de da have fulgtes. Hvor på der blev svaret: nej, nu har vi jo en pige, så bedre at gøre det hver for sig - gisp.....