Jeg beklager meget at det er et så følsomt emne for nogen.
Hvornår ændrede det sig? Hvornår gik ordet "Englebarn" fra at blive brugt om søde, velopdragne børn, til at være - af mangel på bedre ord - døde babyer?
Jeg har længe vidst at folk der har mistet babyer i graviditeten eller kort efter fødslen, omtaler disse børn som Englebørn, men jeg har sådan set aldrig rigtig tænkt over det før - det har jo været deres valg at omtale dem som sådan. Og det er det selvfølgelig stadig.
Men her den anden dag, sad jeg og snakkede med en veninde, der selv har mistet et barn i graviditeten, pga meget for tidlig fødsel efter fald, og jeg nævner for hende at min datter simpelthen er sådan et Englebarn, fordi hun er så høflig når vi er i byen. Jeg fik nærmest en skideballe over hvor ufølsomt det var af mig at kalde mit meget levende barn for et Englebarn.
Måske er jeg bare lidt for gammeldags og ikke "med på moden", for ord skifter efterhånden betydning som vinden blæser (f.eks. "Perle" plejede også at betyde noget dyrebart, men nu bliver det ofte set som noget rasistisk), men "originalt" var et Englebarn jo et velopdragent barn.
Jeg har som nævnt ikke noget imod at ordet også bruges om, ja, døde babyer, men jeg synes bare ikke at man (som forældre til et "Englebarn" af den "nye" betydning) kan tage monopol på ordet og fjerne den "originale" betydning?
Er det virkelig mig der er ufølsom?
Det skal nok lige nævnes at jeg selv har mistet et barn i graviditetsuge 18, fordi han var meget syg og det var det bedste for ham. Dette ved min veninde dog ikke, da vi ikke har så tæt et forhold og det ikke ligefrem er noget jeg snakker med hvem som helst om. Jeg omtaler ham dog ikke som et Englebarn, men blot som min søn der ikke lever.
Der har i hver generation i en lige linie - helt tilbage fra min tipoldemor på min mormors side - af min famile altid været et barn der er dødt. Det har været på forskellige tidspunkter i deres liv, men alle som "små". Min tipoldemor mistede et barn til sygdom. Min oldemor mistede et barn ved drukning. Min mormor mistede et barn der blev kørt over af en traktor. Min mor mistede den ene af mine tvillige brødre ved fødselen. Og jeg ville have mistet mit barn kort efter fødselen, hvis vi var nået så langt og han ikke selv var gået til i maven.