Hmm jeg tænker historien gik fra nærmest en skideballe, til noget som jeg definerer som langt mere end en skideballe (ved så ikke om sandheden findes et sted i midten).
Og ingen tvivl om din veninde har reageret irrationelt, og ja måske er det 7 år siden, men måske er såret åbent lige i denne tid - jeg mistede for 11 år siden og jeg kan stadig i perioder være nede i så store sorte huller så det næsten føles som den første uge efter min datter døde.
Jeg tænker måske du skal vurdere om hun er en god veninde, og er hun det så mød hende i fredstid og sig: jeg kunne se det virkelig betød meget for dig. Er det en svær periode lige i øjeblikket, eller blev du taget på sengen, eller hvad pokker skete der?
For nej selvfølglig har ingen monopol på et ord, men der for kan man godt tage hensyn, hvor en man holder af giver udtryk for det gør ondt. Skal man love noget man ikke kan holde? Det ville jeg da nok have gjort hvis det betød så meget, det ville jo ikke betyde noget fo mig - vil det tag noget af mig, at jeg måske tænkte en ekstra gang før jeg brugte begrebet englebarn, nej vel? Men det gør åbenbart noget ved din veninde.
Jeg har selv aldrig bedt nogle om at undlade at bruge et ord eller begreb, aldrig bedt dem om at skånemig på nogen måde fordi jeg er mor til et dødt barn - men jeg har på den anden side ofte skånet dem omkring mig for alle mine tanker og alle mine minder. Jeg har ikke vist billedet af Lia død, jeg har ikke fortalt detaljeret om hvordan hun så ud i kisten osv. Jeg er blevet bedt om at skåne børn, fx måtte min datter på 3 år ikke sige hun havde en død lillesøster til en fødselsdag en måned efter lillesøster døde, og det skulle jeg sørge for. Jeg er blevet bedt om at fortælle en klassekammerat at vores døde barn ikke var et rigtigt barn, for rigtige børn dør ikke. Jeg er blevet bedt om at gemme de billeder og tegninger vi har oppe fordi børn fik mareridt (det skal siges Lia er levende og ligner en hvilken som helst baby på dem alle sammen) osv. Så jo vi bliver alle bedt om mange ting, og din veninde har bedt dig om noget helt irrationelt, for du kan ikke love ordet aldrig kommer ud af din mund (det er også kommet ud af mit efter jeg har mistet om mine levende børn). Men kan du ikke netop se det som det: totalt irrationelt og være overbærende og taknemmelig for at du kan rumme dit tab og har det overskud som hun ikke har?
Anmeld
Citér