Synes det er en mega svær debat, som oftest bære lidt præg af en meget sort og hvid holding(eller som det hedder i dagens Denmark blå eller rød holdning)
Der ER HELT SIKKERT folk i Danmark, der lever for virkelig få penge, og som kommer i de problematikker, som mange af jer nævner. Jeg synes også, at f.eks. kontanthjælpsloftet er for lavt, og det burde afskaffes!
Samtidig synes jeg altså heller ikke man kan se bort fra, at mange af dem som er ramt af loftet, heller ikke har de personlige resurser, som det kræver at holde styr på sin økonomi og lave de bedste prioriteringer. Der bliver lavet mange dårlige prioriteringer, taget mange dumme forbrugslån og i det hele taget økonomiske beslutninger, som svarer til at pisse i bukserne. Man skal altså ikke tage fejl af, det kræver overskud og en evne til at forudsige og tage konsekvens af sine valg, at holde sig indenfor et stramt budget.
Man kan så vælge at pege fingre, og sige "det er jeres egen skyld". Det hjælper bare sjældent på situationen eller de børn, som bliver uskyldige ofre i det. Personligt ville jeg gerne, at økonomisk rådgivning var et af de tilbud, man kunne trække på i kommunerne, når man har udsatte familier. For selvom det i den grad føles godt at give nogle penge til en familie, som ikke har til dagen og vejen, så er faktum, at det sjældent er en varig løsning for en uholdbar situation. Kontantloftet skal afskaffes, synes jeg, men det er heller ikke en varig løsning "bare" at hælde flere penge på, hvis man ikke samtidig lærer de her mennesker, hvordan man får penge til at strække sig, og hvordan man prioriterer dem.
Der er rigtig mange måder at hjælpe på, som nok er mere holdbar end at donere et lille beløb til en anonym trådstarter. I vores lille samfund er der f.eks. stor forældretilslutning til frivilligt arbejde i de forskellige foreninger. Der bliver både holdt fester, loppemarkeder m.m., hvilket gør kontingenter er stort set ikke-eksisterende(og dem som ikke betaler, bliver ikke jagtet - det er der råd til). I vores børnehave har vi doneret flyverdrager, vinterstøvler m.m, som børnene kan bruge, således forældre med lille økonomisk råderum ikke skal tænke på det. Også må man altså som forældre støtte op om klasselæren, når der bliver sagt, at 100kr er det som de fleste har råd til, som Line beskriver. Jeg kan slet ikke forstille mig at stille mig på bagbenene og så "DET SKAL VÆRE 250kr".