Jer der giver (penge feks) til folk herinde....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2017

Anonym

lineog4 skriver:

Jeg ved det, et skønt penselstrøg og så var ingen fattige i DK. Men jeg henviser stadig til 2013 grænsen, da jeg ikke mener man ved lov kan ophæve fattigdom - derimod tænker jeg man med lov kunne få det til at se ud til at fattigdommen (og også uligheden) steg i DK. 

Jeg ved godt der er fattigdom i Danmark, vi har selv været en af de fattige familier for en del år siden. Og ved det er blevet være efter den nye reform heldigvis nåede jeg at blive tilkendt flex job og det er det der har hjulpet os ellers havde det set meget værre ud.

Hvor vi skulle vende hver en krone for at få råd til mad, men det gik og det var nogen hårde år. 

Jeg ville bare se om hvad fattigdomsgrænsen lød på, og der fandt jeg det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2017

lineog4

Anonym skriver:

Jeg ved godt der er fattigdom i Danmark, vi har selv været en af de fattige familier for en del år siden. Og ved det er blevet være efter den nye reform heldigvis nåede jeg at blive tilkendt flex job og det er det der har hjulpet os ellers havde det set meget værre ud.

Hvor vi skulle vende hver en krone for at få råd til mad, men det gik og det var nogen hårde år. 

Jeg ville bare se om hvad fattigdomsgrænsen lød på, og der fandt jeg det.

Ja de formåede, at ophæve fattigdommen i DK ved at underkende fattigdomsgrænsen som vel egentlig er meget reel hvis man taler om relativ fattigdom. Har man under 103200 om året i indkomst (efter skat) så har man ikke meget at leve for. 

Jeg har selv levet for 80.000 om året men havde så også en minimal husleje og ingen børn. Og nej jeg var da ikke fattig set i det store perspektiv, men jeg havde absolut ikke råd til at tage del i det sociale liv som andre på cafeer, fødselsdagsgaver osv. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville være hvis jeg samtidig også skulle forsørge et barn, hvordan jeg skulle se på mit barn blive afskåret for en del af det som er i børne/unge fællesskabet.

Så kan man tale her fra og til dommedag om prioriteringer og om man jo også skal mærke Lan ikke arbejder. Et eksempel er i min ene søns klasse, der bestemte et flertal af forældrene (jeg stemte imod), at klassen har en gave ordning, så i stedet for at give en lille gave til hver fødselsdag, så skal man en gang om året købe en give til 250 kr til det barn, der har fødselsdag efter dit barn. Jeg garanterer for der er børn i DK, hvor mor og far ikke bruger 250 kr på en fødselsdagsgave, men nu skal mor og far så finde drt til et andet barn. Vi presser hinanden og glemmer de der ikke har råd - jeg blev forresten kaldt lidt for rød, da jeg stillede et modforslag som var ingen gaver overhovedet i klassen og skal man endelig en fælles gave så skal man holde beløbet under 100 kroner. 

Måske er det fordi jeg er lærer og taler med de forældre der ikke har råd, de tør komme til mig for de ved 1. At jeg har tavshedspligt og 2. Ikke har børn i klassen. De går ikke til de andre forældre og siger: jeg har ikke råd for de er bange for at blive stemplet, bange for holdningen: der er ingen fattige i DK, og I kan bare prioriterer, jeg har jo fx set dig med cola i hånden, du kan bare drikke vand. 

Jeg møder fattige i DK, og jeg ser hvad det gør ved børnene

Anmeld Citér

21. november 2017

Anonym

Min mands niece er en af dem som har snydt for, at få penge. Det var ikke herinde, men på en facebook side.

Hun prioriterede sine penge forkert (spillede dem op, fik en masse tatoveringer mv.). Hun  påstod, at hun havde hjerteproblemer og ikke havde råd til sin medicin, så der var en masse mennesker der overførte penge til hende.

Heldigvis blev det stoppet, da administrator blev kontaktet. Stakkels alle de mennesker som blev snydt.

Jeg har ikke noget mod, at hjælpe folk, men giver ALDRIG penge!

Anmeld Citér

21. november 2017

nielsen80

Synes det er en mega svær debat, som oftest bære lidt præg af en meget sort og hvid holding(eller som det hedder i dagens Denmark blå eller rød holdning)

Der ER HELT SIKKERT folk i Danmark, der lever for virkelig få penge, og som kommer i de problematikker, som mange af jer nævner. Jeg synes også, at f.eks. kontanthjælpsloftet er for lavt, og det burde afskaffes!

Samtidig synes jeg altså heller ikke man kan se bort fra, at mange af dem som er ramt af loftet, heller ikke har de personlige resurser, som det kræver at holde styr på sin økonomi og lave de bedste prioriteringer. Der bliver lavet mange dårlige prioriteringer, taget mange dumme forbrugslån og i det hele taget økonomiske beslutninger, som svarer til at pisse i bukserne. Man skal altså ikke tage fejl af, det kræver overskud og en evne til at forudsige og tage konsekvens af sine valg, at holde sig indenfor et stramt budget. 

Man kan så vælge at pege fingre, og sige "det er jeres egen skyld". Det hjælper bare sjældent på situationen eller de børn, som bliver uskyldige ofre i det. Personligt ville jeg gerne, at økonomisk rådgivning var et af de tilbud, man kunne trække på i kommunerne, når man har udsatte familier. For selvom det i den grad føles godt at give nogle penge til en familie, som ikke har til dagen og vejen, så er faktum, at det sjældent er en varig løsning for en uholdbar situation. Kontantloftet skal afskaffes, synes jeg, men det er heller ikke en varig løsning "bare" at hælde flere penge på, hvis man ikke samtidig lærer de her mennesker, hvordan man får penge til at strække sig, og hvordan man prioriterer dem.

Der er rigtig mange måder at hjælpe på, som nok er mere holdbar end at donere et lille beløb til en anonym trådstarter. I vores lille samfund er der f.eks. stor forældretilslutning til frivilligt arbejde i de forskellige foreninger. Der bliver både holdt fester, loppemarkeder m.m., hvilket gør kontingenter er stort set ikke-eksisterende(og dem som ikke betaler, bliver ikke jagtet - det er der råd til). I vores børnehave har vi doneret flyverdrager, vinterstøvler m.m, som børnene kan bruge, således forældre med lille økonomisk råderum ikke skal tænke på det. Også må man altså som forældre støtte op om klasselæren, når der bliver sagt, at 100kr er det som de fleste har råd til, som Line beskriver. Jeg kan slet ikke forstille mig at stille mig på bagbenene og så "DET SKAL VÆRE 250kr".

Anmeld Citér

21. november 2017

Carina:-)

Jeg har været der hvor jeg hjalp til højre og venstre. 

Gav jule kurve osv 

Det  stoppede da jeg opdagede hvor mange der snød.

Hende der nærmest sultede og hvor jeg kørte til den anden ende af landet med julekurv og gaver til hendes børn kom så lige til at flash hendes ferie til Thailand med ungerne så der stoppede den fest.

En anden handlede jeg for flere gange og ser hende stadig lave tråde i diverse grp med hjælp på face.

Hun er så også i en anden grp med børnetøj hvor jeg også er og forleden havde hun handlet børnetøj for 3400 hun viste frem samtidig med hun tigger penge i en hjælpegrp. 

Jeg er SÅ færdig med at give ud . 

Nu lavet jeg julekurv til krisecentret og det er så det.

Anmeld Citér

21. november 2017

Junipige15

Carina:-) skriver:

Jeg har været der hvor jeg hjalp til højre og venstre. 

Gav jule kurve osv 

Det  stoppede da jeg opdagede hvor mange der snød.

Hende der nærmest sultede og hvor jeg kørte til den anden ende af landet med julekurv og gaver til hendes børn kom så lige til at flash hendes ferie til Thailand med ungerne så der stoppede den fest.

En anden handlede jeg for flere gange og ser hende stadig lave tråde i diverse grp med hjælp på face.

Hun er så også i en anden grp med børnetøj hvor jeg også er og forleden havde hun handlet børnetøj for 3400 hun viste frem samtidig med hun tigger penge i en hjælpegrp. 

Jeg er SÅ færdig med at give ud . 

Nu lavet jeg julekurv til krisecentret og det er så det.

Jeg har desværre også kun oplevet lign scenarier hvor jeg havde lavet julekurv og sørget for at skaffe en rigtig lækker, næsten ny, flyverdragt til en enlig mor og hendes datter. Det var via en gruppe på FB hvor man så fik tilsendt navn + adresse. Da jeg så kommer derud, står moren med lange extensions, falske negle, falske øjnvipper helt solbrun og der ligger 3 pakker smøger og en bilnøgle på skænken lige indenfor døren. Det var ikke ligefrem fattigdom der blev udstrålet, og der besluttede jeg mig bare for at det var sidste gang jeg gjorde dèt. 

Anmeld Citér

21. november 2017

Anonym

Junipige15 skriver:

Jeg har desværre også kun oplevet lign scenarier hvor jeg havde lavet julekurv og sørget for at skaffe en rigtig lækker, næsten ny, flyverdragt til en enlig mor og hendes datter. Det var via en gruppe på FB hvor man så fik tilsendt navn + adresse. Da jeg så kommer derud, står moren med lange extensions, falske negle, falske øjnvipper helt solbrun og der ligger 3 pakker smøger og en bilnøgle på skænken lige indenfor døren. Det var ikke ligefrem fattigdom der blev udstrålet, og der besluttede jeg mig bare for at det var sidste gang jeg gjorde dèt. 

Åh.. jeg kan så godt sætte mig ind i det. 

Jeg har en veninde der er enlig på kh - syg så hun er ikke ramt af loft osv. Da jeg lærte hende at kende, havde jeg super meget medlidenhed og forærede hende tit kød, stege osv til fryseren fordi hun altid ytrede hvor stramt det var. Og jeg troede på det! Hun var jo på kh! 

nu er jeg holdt op. Efter at vi hat kendt hinanden nogen år har jeg set hvor ofte hun kan gå i byen og betale taxi hjem. Købe dyrt overtøj og tasker til både børn og hende selv. Vi snakker 800kr for en taske. og hun fandt også plads til afbetaling af nogen ting, til 900kr om måneden..

altså. Hun har nok i virkeligheden ligeså stort rådighedsbeløb som mig når alt kommer til alt, selvom jeg har en alm middel indkomst. Til gengæld får jeg intet støtte til bolig og den slags fordi jeg ejer mit hjem. 

Anmeld Citér

21. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

Åh.. jeg kan så godt sætte mig ind i det. 

Jeg har en veninde der er enlig på kh - syg så hun er ikke ramt af loft osv. Da jeg lærte hende at kende, havde jeg super meget medlidenhed og forærede hende tit kød, stege osv til fryseren fordi hun altid ytrede hvor stramt det var. Og jeg troede på det! Hun var jo på kh! 

nu er jeg holdt op. Efter at vi hat kendt hinanden nogen år har jeg set hvor ofte hun kan gå i byen og betale taxi hjem. Købe dyrt overtøj og tasker til både børn og hende selv. Vi snakker 800kr for en taske. og hun fandt også plads til afbetaling af nogen ting, til 900kr om måneden..

altså. Hun har nok i virkeligheden ligeså stort rådighedsbeløb som mig når alt kommer til alt, selvom jeg har en alm middel indkomst. Til gengæld får jeg intet støtte til bolig og den slags fordi jeg ejer mit hjem. 

Det helt grumme er, at jeg ved hun søger julehjælp.. det synes jeg er ret frygteligt. Sidste år fik hun SÅ meget! Mad nok til en julemiddag til 8 mennesker + en huuuulens masse legetøj - brugt selvfølgelig, men det er ligemeget. Hun havde selv købt nyt til ungerne i gaver, så alt det de fik ekstra fra julehjælpen, var totalt overflod og slet kkke nødvendigt . Hun havde jo netop købt gaver.. det kan godt være der ikke er 5 onkler og tanter at få gaver fra også, men sådan er det jo bare at have begrænset familie. Det har intet med julehjælps berettigelse at gøre. så ærgeligt at de begrænsede antal der kan få julehjælp, nogen gange falder ud til nogen der ikke helt har behov i virkeligheden... jeg ved ikke hvordan de vurderer hvem der skal have det. 

Anmeld Citér

21. november 2017

lineog4 skriver:

Der er fattige i DK. Det kan godt være de er fattige fordi de på et tidspunkt træf nogle forkerte valg fx forbrugslån, eller de sidder med for store udgifter i forhold til deres nuværende indkomst. Men ligegyldigt grunden så ændrer det ikke på de lever på fattigdomsgrænsen lige nu, og  både de voksne og de små i familien mærker det i hverdagen og til fest. 

Kontanthjælpsloftet blev indført uden en overgangsperiode - fra den ene dag til den anden mistede en del danske familier og især dem med børn. Jo de kunne så skære i deres udgifter, men hvor finder man lige den billigere lejlighed? Der findes efterhånden også Working Poor i DK, det er de mennesker der har arbejde, men ikke tjener nok til at kravle over fattigdomsgrænsen. 

Og jo jo vi kan sagtens rose vores sikkerhedsnet, vi kan lade den indre svinehund tale og måske misunde dem der ikke behøver et vækkeur der ringer 5.25 en mørk november morgen, men når alt kommer til alt så misunder vi dem jo nok ikke alligevel og vi er nok egentlig godt tilfredse med, at der er brug for os og der endda samtidig også tikker en løn ind hver måned.

Jeg kunne sagtens finde statistikker eller artikler, men det behøver jeg ikke, for jeg er møder nogle af de fattige børn hver dag i mit arbejde som lærer. Jeg møder børn, hvor man kan se glæden ved fødselsdag er erstattet med skammen over ikke at kunne invitere klassen. Jeg møder børn, der ikke har lyst til at aflevere fødselsdagsinvitationen der hjemme, for de ved selv de 20 kroner i gave kan være en udgift der gør de ikke kan deltage. Jeg møder børn, der hader når vi taler om, hvad lavede vi i ferien, for hver gang kan de fortælle de var hjemme i gården og selv en tur i bon bon land opleves som en rejse til Thailand. Jeg møder børn, der ved deres mor kæmper for at få enderne til at finde sammen, og som engleønske kan have: bare min mor blev rask så hun kunne arbejde. Jeg møder børn af fattige familier, og jeg ved at det desværre er med til at fastholde den sociale arv, når lille Per ikke kan deltage i en fritidsinteresse, aldrig kan stimuleres med teater, museum, zoo eller hvad ved jeg. Og ikke mindst når lille Per er urolig for sin familie og for pengene - for tro mig børnene ved godt de er fattige. 

Vi kan alle have forskellige politiske overbevisninger, vi kan have forskellige holdninger til hvor meget og hvor lidt vi skal hjælpe de svageste i samfundet. Men uafhængigt af holdninger må vi nød til alle sammen at erkende, at uligheden bliver større hver dag i DK, og der er fattige i DK også selvom vi ikke er fattige som i det sorte Afrika fx. Fint nok man så ener, vi ikke skal hjælpe mere end vi gør, og de kan bare prioritere osv. Men ikke okay ikke at anerkende der er familier med meget få økonomiske midler i DK.

og til trådstarter. Jeg er ikke glad for at yde hjælp i form af kontanter, men jeg giver gerne mad, tøj osv. Til dem der trænger og skulle jeg en gange eller to få givet til nogle der ikke trænger, så kan jeg jo bare håbe de også giver videre.

Men hvordan vil du ændre Det?

For når man nu giver ret store beløb til de Børne fam. Og de alligevel ikke kan få det til at hænge sammen 

Hjælper det så at give dem flere penge?

Folk ønsker jo heller ikke administration af deres økonomi. Uh nej for så umyndiggør vi de personer 

Men hvis de ikke kan så er det vel den eneste vej frem så de ikke bruger boligstøtten på smøger. 

Vi har et tilfælde i den gade jeg bor i som var overlæge på sygehuset og var en velhavende mand. 

Men han gik så på tvang med sit hus da han havde levet så meget over evne at terminen ikke blev betalt.

Er man fattig fordi man bruger 90% af sine penge på alt andet end udgifter ? 

Og skal de have flere penge. ? Som så kan gå til flere dumme ting.

Eller burde man sætte hårdt mod hårdt på disse mennesker så deres børn får et værdigt liv 

Anmeld Citér

21. november 2017

lineog4 skriver:

Ja de formåede, at ophæve fattigdommen i DK ved at underkende fattigdomsgrænsen som vel egentlig er meget reel hvis man taler om relativ fattigdom. Har man under 103200 om året i indkomst (efter skat) så har man ikke meget at leve for. 

Jeg har selv levet for 80.000 om året men havde så også en minimal husleje og ingen børn. Og nej jeg var da ikke fattig set i det store perspektiv, men jeg havde absolut ikke råd til at tage del i det sociale liv som andre på cafeer, fødselsdagsgaver osv. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville være hvis jeg samtidig også skulle forsørge et barn, hvordan jeg skulle se på mit barn blive afskåret for en del af det som er i børne/unge fællesskabet.

Så kan man tale her fra og til dommedag om prioriteringer og om man jo også skal mærke Lan ikke arbejder. Et eksempel er i min ene søns klasse, der bestemte et flertal af forældrene (jeg stemte imod), at klassen har en gave ordning, så i stedet for at give en lille gave til hver fødselsdag, så skal man en gang om året købe en give til 250 kr til det barn, der har fødselsdag efter dit barn. Jeg garanterer for der er børn i DK, hvor mor og far ikke bruger 250 kr på en fødselsdagsgave, men nu skal mor og far så finde drt til et andet barn. Vi presser hinanden og glemmer de der ikke har råd - jeg blev forresten kaldt lidt for rød, da jeg stillede et modforslag som var ingen gaver overhovedet i klassen og skal man endelig en fælles gave så skal man holde beløbet under 100 kroner. 

Måske er det fordi jeg er lærer og taler med de forældre der ikke har råd, de tør komme til mig for de ved 1. At jeg har tavshedspligt og 2. Ikke har børn i klassen. De går ikke til de andre forældre og siger: jeg har ikke råd for de er bange for at blive stemplet, bange for holdningen: der er ingen fattige i DK, og I kan bare prioriterer, jeg har jo fx set dig med cola i hånden, du kan bare drikke vand. 

Jeg møder fattige i DK, og jeg ser hvad det gør ved børnene

Men har man et barn er der fuld boligsikring

Børnepenge fra far og det offentlige

Betalt inst.

Så ser rådighedsbeløbet jo noget anderledes ud.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.