Ferie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2017

Mom

Profilbillede for Mom
nielsen80 skriver:

Synes måske ikke man kan bruge ordet vigtigst nok nærmere prioritet som familie. For os der er de tre ugers ferie sammen hellige. Det er årets pririotet, at vi bruger vores sommerferie sammen. Andre ferier deler vi, da min mand kun har 5 ugers ferie om året. Hvis vi kun havde en uges ferie om året sammen(som ville være tilfældet, hvis vi delte os op), så ville vores familie simpelthen savne kvalitetstid sammen, og min mand og jeg ville ikke kunne få ladet batterierne op til vores ellers ret travle hverdag. Jeg(og min mand) har bare ikke ferie på samme måde, når vi er alene med børnene. Vi nyder alle sammen tiden sammen som familie. Vi får ikke pulsen ned på samme måde, når en af os mangler - og i kraft af der er 4,5 år imellem vores børn nu, så er der faktisk også store begrænsninger på, hvad man kan lave alene med dem, da deres behov er vidt forskellige.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at vores børn(nok mest barn, da den lille ikke forstår det endnu) nyder de tre uger, og vil sige, at det var den rigtige prioritet af os, når de bliver ældre. Oplevelserne som familie er virkelig noget, jeg tror, de kommer til at huske, og jeg tror ikke man skal negligere, hvor vigtigt det er - selvom det så måske "kun" betyder 3 ugers sammenhængende ferie.

Til TS: Normalt har vi tre uger sammen, vi har et barn på snart 5 og en på 8mdr. I år da jeg er på barsel, har vi tre uger sammen, og jeg har så børnene selv i to uger. Vi har ikke rigtig bedsteforældre, som magter at give børnene den ekstra ferie.

Jeg tror heller ikke at man kan tale om hvad der er vigtigst - alt er vigtigst når det kommer til familietid. Jeg tror blot at behovet for at far og mor holder ferie sammen, sammen med ungerne ændre sig jo ældre ens børn bliver. Her er vores den yngste 9 år, og den ældste 15 år. Vores børn har et stort behov for at daller rundt, lave legeaftaler, og bare lave ingenting, ergo har de ikke længere det store behov for " at blive underholdt", og dermed er det super nemt at være på ferie alene med dem, imens den anden arbejder.

Min mand og jeg ser frem til vores fælles uge, både med hinanden og børnene. Men vi kan sagtens få pulsen ned og kvalitets tid sammen, selvom vi ikke holder 3 ugers ferie sammen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2017

Mom

Profilbillede for Mom
MoarHvidovre skriver:

Begge vores børn er også skolebørn, men jeg vil til enhverv tid altid prioritere, at vi holder sommerferie sammen i 3 uger. Men heldgivis er vi forskellige og prioritere forskelligt

Og det er fantastisk at vi ikke alle sammen gør tingene ens, for så ville det være frygteligt kedeligt

Anmeld Citér

7. juli 2017

heaven

For os er ferie at sove længe, være længe oppe, ikke at skulle smører madpakker, haha.... og det at kunne gøre ting i eget tempo uden dagligdagens tidspres er fantastisk.... og så at være sammen stort ses 24/7 og få snakket, grint og hygget helt igennem vi har ikke økonomi til store udenlandsrejser, men strandture, parker, Djurs osv og bål og telt i haven er også sommerferie for os

Anmeld Citér

7. juli 2017

nielsen80

Mom skriver:

Jeg tror heller ikke at man kan tale om hvad der er vigtigst - alt er vigtigst når det kommer til familietid. Jeg tror blot at behovet for at far og mor holder ferie sammen, sammen med ungerne ændre sig jo ældre ens børn bliver. Her er vores den yngste 9 år, og den ældste 15 år. Vores børn har et stort behov for at daller rundt, lave legeaftaler, og bare lave ingenting, ergo har de ikke længere det store behov for " at blive underholdt", og dermed er det super nemt at være på ferie alene med dem, imens den anden arbejder.

Min mand og jeg ser frem til vores fælles uge, både med hinanden og børnene. Men vi kan sagtens få pulsen ned og kvalitets tid sammen, selvom vi ikke holder 3 ugers ferie sammen

Tror jeg, du har ret i faktisk! Mit svar er jo nok farvet af, at mine børn er meget små, hvorfor de "kræver" en del opmærksomhed. Måske det bliver anderledes, år de er lidt ældre - men der vil de jo også kunne være hjemme selv, så den lange ferie får de jo uanset.

Vi er en familie som elsker oplevelser og gerne lidt eksotiske, så en uge er sjældent nok. Vi sparer op igennem året til vores ferier, selvom vi i disse år med små børn selvfølgelig må skrue lidt ned på de meget eksotiske oplevelser. Men vi er i gang med at planlægge en roadtrip i USA/Canada om 4 år. Om 6-7 år der skal vi helt klart tre uger til Australien osv. De næste par år, der er sommerferien selvsagt lidt anderledes med små børn, men vi prioriterer stadig lidt lange vandreture(bare i dk i år) og oplevelser lidt udover det normale hverdagsliv.

Jeg tror ikke nogle børn, hverken dem som ingen ferie har sammen med begge forældre, men så til gengæld har 7uger, eller dem med 3 uger sammen med begge forældre, lider nød. De nyder jo netop af forældre, som prøver at give dem det bedste!

Anmeld Citér

7. juli 2017

lineog4

nielsen80 skriver:

Tror jeg, du har ret i faktisk! Mit svar er jo nok farvet af, at mine børn er meget små, hvorfor de "kræver" en del opmærksomhed. Måske det bliver anderledes, år de er lidt ældre - men der vil de jo også kunne være hjemme selv, så den lange ferie får de jo uanset.

Vi er en familie som elsker oplevelser og gerne lidt eksotiske, så en uge er sjældent nok. Vi sparer op igennem året til vores ferier, selvom vi i disse år med små børn selvfølgelig må skrue lidt ned på de meget eksotiske oplevelser. Men vi er i gang med at planlægge en roadtrip i USA/Canada om 4 år. Om 6-7 år der skal vi helt klart tre uger til Australien osv. De næste par år, der er sommerferien selvsagt lidt anderledes med små børn, men vi prioriterer stadig lidt lange vandreture(bare i dk i år) og oplevelser lidt udover det normale hverdagsliv.

Jeg tror ikke nogle børn, hverken dem som ingen ferie har sammen med begge forældre, men så til gengæld har 7uger, eller dem med 3 uger sammen med begge forældre, lider nød. De nyder jo netop af forældre, som prøver at give dem det bedste!

Tror også prioriteringer og lyster er forskellige. Vires tre er 7,9 og 14 og for os som familie er det stadig vigtigt at have tiden sammen. Vi har minimum 3 uger sammen hver år, og vi drager udenlands hver gang (rejser i morgen). Og de fælles oplevelser er alfa og omega for os, de vokser helt sammen på ferien, ja det gør hele familien,og til trods for en rimelig pubertær pige så glæder hun sig meget til familietiden,og sove sammen med sine små brødre i teltet. 

Børnene har 4 1/2 uges sommerferie lige som jeg har og i de tre af dem har far så også ferie. Mormor står så parat til at have ferie med dem nogle dage, men for de mindste er der også dage i klub og SFO og den største bliver jo bare hjemme selv 

Anmeld Citér

7. juli 2017

Thea14

Vores datter på 4 holder i år 5 ugers fri. De andre år har det kun været 3 uger sammenhængende og så et par fridage hist og her.

min mand er skolelærer, så han har 5 ugers sommerferie. Jeg holder normalt ikke ferie i sommeren, medmindre vi skal ud og rejse, men jeg arbejder så også kun 3-4 dage om ugen, så kan tilbringe fridagene med mand og barn. I år er jeg dog sygemeldt på grund af graviditet, så er hjemme hos dem alle dagene.

Må dog indrømme at jeg er blevet lidt træt af hele feriedebatten og den mentalitet der er kommet med at dømme folk der gør tingene anderledes end man selv mener er rigtigt. Kan man holde 7 ugers ferie med sine børn er det da fint nok, men det er bare ikke alle der kan det. Jeg mener bestemt ikke at børnene tager skade af kun at holde 3 uger, eller måske mindre.

De fleste har 5-6 ferieuger, som de skal fordele over hele året. Med efterårsferie, vinterferie og juleferie hvor der også forventes at der holdes lidt fri, så bliver det svært at få regnskabet til at gå på. Det er heller ikke alle der kan få ferie i skolernes ferie, simpelthen fordi samfundet jo ikke kan gå i stå fordi det er sommer.

Så længe man stadig sørger for at børnene får lov at holde noget ferie væk fra skole og institution, så må forældrene selv vurderer hvad der er bedst for deres egen familie. - Så længe forældrene ikke holder 3 ugers ferie og stadig sender børnene i institution alle dagene. (Medmindre at de store børn ligefrem vælger at de gerne vil det)

Vores datter har nu holdt ferie i en uge og har dermed 4 uger endnu. De sidste to dage har hun konstant snakket om at hun savner børnehaven og hvornår hun må komme i børnehave igen. Så det kan godt være vi gør noget anderledes næste sommer.

Anmeld Citér

8. juli 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Mine har 27,28,29,30. Den første uge lidt hos bedsterne og far har arbejdet hjemmefra i et par dage. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.