Rygere ved busstoppested

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2017

Mom

Profilbillede for Mom

Nu blev jeg lige lidt interesseret i at finde ud af hvor mange rygere der reelt er i DK.

17 % af den danske befolkning ryger hver dag.

Hvis man ser på overvægt/fedme, så er hele 47 % af den danske voksne befolkning overvægtige, imens 13 % af dem er svært overvægtigt..

Prøv selv google - der kan I se tallene.

Ang. samfundet økonomi, så koster en "fed" ca. 10.000 kr mere om året end en ikke fed, alene på lægebesøg.

En ryger koster skam også penge, men jeg kunne ikke finde nogle årlige tal.

Men se lige hvor mange overvægtige der er kontra rygerne..

Nu handlede denne debat om rygerne, hvilket er fint, og som tidligere tager jeg som ryger selv al det hensyn jeg kan. Men måske vi skal overveje og behandle hinanden med en smule mere respekt, for hvem vinder i sidste ende på at vi peger fingre af hinanden. INGEN. Så kan man pege fingre af rygerne, som så kan pege fingre at de overvægtige osv osv... Så hold dog op! 

Hvis du viser respekt for andre, så udviser de npk også respekt for dig. Længere er den vel reelt ikke..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2017

nielsen80

Sprit25 skriver:

Næh biler er da på ingen måde en nødvendighed. Jeg har ikke en bil, det går så fint uden  

Jeg har derimod en øko mand, der cykler overalt, genbruger og affaldssortering. Og ja, desværre, ryger! 

Jo en bil er en nødvendighed, hvis man bor udenfor de store byer, og ellers er et alm arbejdende menneske med børn, der skal hentes indenfor de normale åbningstider i institutionen. Personligt ville min transporttid øges med to timer om dagen, hvis jeg var hensat til det offentlige. Og jeg bor altså ikke i det sådan rigtige udkants Danmark men i trekantsområdet i et paracelhus kvarter. 

Derudover er jeg faktisk enig med dig langt hen af vejen. Rygning er en afhængighed og et slags personligt "valg", som pålægger den enkelte. Jeg tror ikke, at der med passiv rygning og dens ødelæggende efffekter menes, den meget begræsende røg man får, når man står udenfor ved siden af en tilfældig ryger. Jeg tror den skadelige effekt af passiv rygning kommer, når en person udsættes for røgen på ugentlig basis i noget større omfang. Derfor er det ok med mig, at rygere ryger de steder, hvor det nu er tilladt, selvfølgelig under normal hensynstagen. Men det synes jeg nu også, er det jeg oplever - med undtagelse af nogle enkelte idioter. 

Jeg vil så også sige, at jeg synes enhver udlejer, boligejer m.m. har ret til at sætte reglerne i deres bygninger, og dermed gøre dem røgfrie. Og ja, jeg hører også til de personer der ville ønske, at askebæger blev sat et stykke væk fra indgange til indkøbscentere m.m., for kan seriøst godt få kvalme af lugten. Rygeren gør ikke forkert i at ryge der, og er ikke som sådan bange for den smule passive røg, synes bare det lugter virkelig grimt. Tror for alle partner, at det ville være fint, hvis et skur blev sat op lidt længere væk.

Anmeld Citér

3. juli 2017

nielsen80

Mom skriver:

Nu blev jeg lige lidt interesseret i at finde ud af hvor mange rygere der reelt er i DK.

17 % af den danske befolkning ryger hver dag.

Hvis man ser på overvægt/fedme, så er hele 47 % af den danske voksne befolkning overvægtige, imens 13 % af dem er svært overvægtigt..

Prøv selv google - der kan I se tallene.

Ang. samfundet økonomi, så koster en "fed" ca. 10.000 kr mere om året end en ikke fed, alene på lægebesøg.

En ryger koster skam også penge, men jeg kunne ikke finde nogle årlige tal.

Men se lige hvor mange overvægtige der er kontra rygerne..

Nu handlede denne debat om rygerne, hvilket er fint, og som tidligere tager jeg som ryger selv al det hensyn jeg kan. Men måske vi skal overveje og behandle hinanden med en smule mere respekt, for hvem vinder i sidste ende på at vi peger fingre af hinanden. INGEN. Så kan man pege fingre af rygerne, som så kan pege fingre at de overvægtige osv osv... Så hold dog op! 

Hvis du viser respekt for andre, så udviser de npk også respekt for dig. Længere er den vel reelt ikke..

Men samligningen er jo helt hen i vejret i denne diskussion. Folk er bange for den passive røg, og synes de kommer til at lugte af røgen. At frygten for passiv røg synes at være lidt opskruet, kan vi godt blive enige om, men faktum er jo, at man altså ikke har nogle skadelige eller ubehagelige konsekvenser af at dele busskur med en overvægtig, hvorimod det ser noget anderledes ud med mødet med røg. Synes faktisk, at samligningen med en parfumestinkende er bedre, og igen både med rygere og med overvægtige og med parfumestinkende teenagere m.m. synes jeg, vi alle ville have godt af at kunne trykke på "pyt knappen". For ja det kan være et irritationsmoment, men ærligt så er det vist heller ikke værre, og man kommer nok videre i sit liv.

Anmeld Citér

3. juli 2017

lineog4

Vauw den her tråd som egentlig bare handlede om hvorvidt man siger noget til en der søtønder en cigaret i busstopskurer eller ej har godt nok udviklet sig og i en retning der for mig viser mere om den retorik der er blevet okay i dagens Danmark end den viser noget om rygere og olle-rygere. Nogle skriver om menneskejagt på rygere og jo der forstår jeg, men det er jo "bare" den retorik vi synes er okay når det handler om andre mennesker, jeg har mødt den på gaden med mine  børn, hvor jeg er blevet skældt ud over de fyldte for meget på fortorvet, eller at de grinede for højt osv. Vi ser det i ammedebatten hvor det er legalt at kalde en ammende kvinde for klam. Vi ser det i debatten om overførselsindkomster hvor det er okay at kalde andre for nassere osv osv osv. Puha jeg er nok for gammel, men jeg kan slet ikke have den retorik, kan slet ikke have det er okay at kalde hinanden diverse ting og ikke mindst st man tror det er konstruktivt. Jeg er sikkert på at 9 ud af 10 rygere, ville enten slukke cigaretten eller gå ud, hvis jeg helt roligt spurgte om de ville så venlige. Men hvis de er blevet st af alt den dårlige retorik tidligere vil 9ud 10 formodentlig give mig et dårligt svar for de vil høre min venlige forespørgsel som en del af den dårlige retorik. 

Og tykke Bente med parfumen skal nu også skamme sig - ja ironisk billede og så kan der sidde en Tykke Bente bag skærmen og vide men med ironi undskyldningen må sige alt grimt om hende man har lyst til, man er jo vare ironisk.

Jeg burde svare på rygeproblematikken, men ønsker langt mere at spørge alle om de ikkw nok vil tænke over hvordan de taler om andre det være sig rygere, tykke, kontanthjælpsmodtagere, hundeejere og kagespisere. Og når I har tænkt så vælg at gå imod den retorik og spred budskabet. 

Anmeld Citér

3. juli 2017

Mom

Profilbillede for Mom
nielsen80 skriver:

Men samligningen er jo helt hen i vejret i denne diskussion. Folk er bange for den passive røg, og synes de kommer til at lugte af røgen. At frygten for passiv røg synes at være lidt opskruet, kan vi godt blive enige om, men faktum er jo, at man altså ikke har nogle skadelige eller ubehagelige konsekvenser af at dele busskur med en overvægtig, hvorimod det ser noget anderledes ud med mødet med røg. Synes faktisk, at samligningen med en parfumestinkende er bedre, og igen både med rygere og med overvægtige og med parfumestinkende teenagere m.m. synes jeg, vi alle ville have godt af at kunne trykke på "pyt knappen". For ja det kan være et irritationsmoment, men ærligt så er det vist heller ikke værre, og man kommer nok videre i sit liv.

Enig i at sammenligningen kunne vlre bedre, det var nu mere for at påvise hvor få rygere der reelt er tilbage i DK, og tallet falder, hvorimod tallet af overvægtige synes at blive ved med at stige, så hvor vi om rygerne nu taler pasiv rygning og lugtgenerne (hader selv lugten af røg, trods jeg ryger), så kan man tale om stigene omkostninger for samfundet pga de overvægtige. 

Det der var min pointe, antallet af rygere falder, antallet af overvægtige stiger - det ene er positivt, imens det andet er stærkt bekymrende. 

Og lad os så opfører os ordentligt overfor hinanden, man råber jo heller ikke at en overvægtigt med en burger i hånden, hvorimod det er blevet mere okay at opføre sig direkte dårligt overfor en ryger.

Røg er skadeligt, det er indiskutabelt. Men det gover vel ikke folk ret til at opfører sig som om at en ryger er en slags 2.rangs borger.

Anmeld Citér

3. juli 2017

lineog4

Mom skriver:

Enig i at sammenligningen kunne vlre bedre, det var nu mere for at påvise hvor få rygere der reelt er tilbage i DK, og tallet falder, hvorimod tallet af overvægtige synes at blive ved med at stige, så hvor vi om rygerne nu taler pasiv rygning og lugtgenerne (hader selv lugten af røg, trods jeg ryger), så kan man tale om stigene omkostninger for samfundet pga de overvægtige. 

Det der var min pointe, antallet af rygere falder, antallet af overvægtige stiger - det ene er positivt, imens det andet er stærkt bekymrende. 

Og lad os så opfører os ordentligt overfor hinanden, man råber jo heller ikke at en overvægtigt med en burger i hånden, hvorimod det er blevet mere okay at opføre sig direkte dårligt overfor en ryger.

Røg er skadeligt, det er indiskutabelt. Men det gover vel ikke folk ret til at opfører sig som om at en ryger er en slags 2.rangs borger.

Det værste er faktisk at der overvægtige der bliver mødt af ukendte mennesker der kommenterer de spiser en is eller en burger, der bliver råbt efter dem. Så det her er ikke kun et fænomen der handler om rygere, det er et fænomen der handler om alle der ikke er inde for vores snævre normalitetsbegreb, ja og såmænd også andre. Det er åbenbart blevet legalt at kommentere andre yderst ukonstruktivt, pege fingre og være smags og værdidommer

Anmeld Citér

3. juli 2017

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Det værste er faktisk at der overvægtige der bliver mødt af ukendte mennesker der kommenterer de spiser en is eller en burger, der bliver råbt efter dem. Så det her er ikke kun et fænomen der handler om rygere, det er et fænomen der handler om alle der ikke er inde for vores snævre normalitetsbegreb, ja og såmænd også andre. Det er åbenbart blevet legalt at kommentere andre yderst ukonstruktivt, pege fingre og være smags og værdidommer

Og det er ganske enkelt frygteligt! 

Min mand sagde meget klogt til vores børn engang, snakkede faldt på hvor forskellige vi mennesker er " Se kun ned på et andet menneske, hvis du er igang med at hjælpe ham/hende op".

Anmeld Citér

3. juli 2017

sandramor

Tutter92 skriver:

Jeg synes ikke at du burde blive personlig og blande hendes børn ind i det. De har intet med den her debat at gøre. 

Vi har alle hver vores mening, og det skal vi respektere. Jeg synes at man oftere ser herinde at folk begynder at blive lede i deres udtalelser fordi man ikke synes det samme som dem. 

Bum bum så fik vi det på det rene 

God mandag

Anmeld Citér

3. juli 2017

nilletøz

Tutter92 skriver:

Det tror jeg der gør, med alt den fokus der bliver på sundhed. 

Men bortset fra det så synes jeg ikke det er iorden at du er blevet kaldt sådan noget. Uanset om du så havde stået og røget lige ved siden af hende, skal hun da ikke kalde dig det. 

Tvivler på at ryger e vil overholde det.. hvordan skulle de opdage at røg en smøg hvor man ikke måtte... 

har det lidt sådan at jeg selv har valgt at ryge og jeg tager alt det hensyn jeg kan, men når det er sagt er der ingen som ingen der skal bestemme hvor jeg skal ryge.. 

nej hun blev også noget paf da jeg bare grinte af hende og sagde kan du have en god dag

Anmeld Citér

3. juli 2017

migxher

sandramor skriver:

Så igen stakkels dine børn hvis de begynder at ryge 

For det er altså ingen garanti at de ikke gør bare fordi i ikke kommer sådanne steder...... 

Men ja så kan I jo "heldigvis" bare lade være med at besøge jeres børn i deres ryger hjem

Jamen jeg takker da for din medlidenhed og positive tone kan du have en god dag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.