Mor11 skriver:
Jeg støder på flere og flere synes jeg, der simpelthen har så uendeligt svært ved at lade deres poder passe. Både få timer og med overnatning. Børn op mod 3 års alderen hvor forældrene simpelthen er bange for at svigte hvis de lader barnet passe mens de er til voksenfest, ude og spise eller lign. Forældre der får det fysisk skidt og savner børnene helt vildt og voldsomt - så meget at de begynder at græde ligefrem, mens de er adskilt selvom det blot drejer sig om en aften - hvor barnet alligevel ville ligge inde i sin seng hvis de var hjemme.
Er det normalen at have det sådan? For så er jeg da helt ved siden af. Jeg kan sagtens nyde tid uden børn. Jeg er ikke bange for at de ikke skal kunne klare at blive passet af andre - heller ikke med overnatning. Da de var babyer ville jeg godt lige have en opdatering når de sov, og en kort besked om dagen var gået fint, men jeg har aldrig ikke kunne være i det og følt mig som en dårlig forældre for at de var hos mormor mens vi gik i biffen, til fødselsdag eller lign.
Alle følelser er naturligvis legitime, men jeg har super svært ved ikke at få lyst til at ruske de af mine veninder med børn på ja, knapt 3 år, der er heeelt ude at skide over at de måske kan være nødt til at få passet barnet mens de føder nummer to, eller mens de er til bryllup eller lign. Altså blrn på næsten 3 der aldrig har været passet et par timer udover af institutionen.
Jeg mener det er vigtigt at ens børn er trygge ved andre end mor og far, og jeg synes bedsteforældrebåndet er skønt. Jeg kan simpelthen ikke se det forfærdelige i at et barn bliver passet i ny og næ. Hvad er man bange for? Og hvor kommer den frygt fra, hvis ellers barnet er helt normalt og raskt??
Hvordan har i det med pasning hvis i bliver inviteret til fx bryllup uden børn, eller en tur i biffen? Og jeg snakker selvfølgelig ikke om små helt nye babyer! Det håber jeg er sådan rimelig indforstået
Jeg har det ligesom dig lige med undtagelse af at jeg ikke ville lade min baby blive passet ude. Fra 1 års alderen der føler jeg det er fint at få passet børnene ude med en enkel overnatning. Min datter på snart 4 år elsker at sove hos både mine forældre og mine svigerforældre, og hun er selv begyndt at efterspørger det. Når farmor er med oppe at hente hende i børnehaven overser hun helt mig og springer farmor om halsen. Det varmer egentlig bare om hjertet, at hun et så tæt knyttet til sine bedsteforældre. Min mor og hende har også et helt unikt bånd til hinanden, og det har de haft fra nærmest dag 1. Det er fantastisk at være vidne til.
Her sover hun ude ca 1 gang hver 5. uge. Derudover har hun ofte 1 gang om ugen hvor farmor henter hende og er sammen med hende nogle timer og så henter vi hende omkring aftensmad tid. Jeg savner hende ikke på den måde når hun sover ude, fordi jeg ved hun har det rigtig godt og nyder det. Jeg ved jo jeg ser hende dagen efter igen
De første gange hun blev passet kan jeg dog huske at jeg savnede hende meget og følte mig helt nøgen uden hende.
Nu er vores søn kun 2 uger gammel, men regner da med at han også af og til skal hygge sig alene med sine bedsteforældre når han bliver lidt ældre både med og uden overnatning og uden os forældre
Men han skal være 1 års tid før jeg er klar til at undvære ham.
Undre mig også lidt når jeg høre om forældre der aldrig lader deres små poder passes ude, men det er mere fordi jeg syntes at børnene går glip af noget. Jeg husker at jeg selv elskede at være ovre hos min mormor ALENE
Det var noget af det hyggeligste.