Kamille skriver:
Det betyder ikke hun forstår det selv om hun udtrykker sig i hvad der skal ske når du går - det kan lige så godt være en garanti for sig selv om du jo netop kommer tilbage ! altså et udtryk af usikkerheden på om i nu kommer tilbage. Men alle børns udvikling er jo vidt forskellig som sagt læs udvikling psyk og biologi. Men vær du bare glad for dit valg og at du har gode forældre der gider ☺️ Og som sagt primær personer giver dit barn tryghed og jeg er stadig ikke til pasning af mine børn om natten selv om de har primær personer i deres liv. Vi er vidt forskellige heldigvis
Nu skal det her jo ikke blive en teoretisk pædagogisk debat, men netop udviklingspsykologien har et ry for at være universalistisk og netop gælde for alle børn til alle tider - så det er lidt en modsætning at henvise til udviklingspsykologien og samtidig hævde at alle børns udvikling er forskellig.
Der er en del kritik at udviklingspsykologien som den fx er repræsenteret hos Piaget med hans stadietænkning, og der er vel så og sige nærmest sket et paradigme skifte, hvor man er gået mere i den relative lejr. Hvor det kompetente og robuste barn skal forstås i sin kontekst både kulturelle og tidsmæssige kontekst.
Som mormedmere er inde på, passes de fleste danske børn jo faktisk ude hver dag og for de flestes vedkommende omkring de 8 timer hver dag af ikke primære omsorgspersoner. Hvor de børn fx Piaget (og for den sags skyld også Freud) refererer til er børn der passes hjemme af en mor frem til skole alderen - allerede der er deres teori utidsvarende, hvis man ikke tror på den universelle teori omhandlende børn.
Og må så også straks skrive mine børn ikke er blevet passet ude og ingen af dem har sovet ude før de var over 3, ikke pga. biologi eller udviklingspsykologi, men simpelthen fordi jeg/vi ikke havde behovet. Det vil sige jeg skriver ikke det her for at argumentere for egen praksis, men alene fordi det provokerer mig fagligt både min teoretisk pædagogiske faglighed og min filosofiske (hvor især humanvidenskaberne, men også naturvidenskaberne ikke kan påberåbe sig universel sandhed)
Anmeld
Citér