Løn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2017

Zelinasmor

moar34 skriver:

Der står jo skrevet at hun ikke ved om det bliver indberettet til skat.  Så er 150 kr da ihvertfald lige i overkanten 

Men det er jo modtagers problem om det skal indberettes til skat. Lad os nu sige at hun vælger at betale skat og kun får 50kr i timen for natarbejde som 30-årig, det er direkte ulovligt. Løngiver skal ikke betale efter om modtager indberetter til skat eller ej. De skal lønne så de har gjort alt efter bogen. Jeg ville skrige af grin hvis jeg blev tilbudt en fedtet 50er i timen for at arbejde om natten. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2017

Mum33

Zelinasmor skriver:

50kr til en 30årig i timen for at arbejde om natten?  Mener du det helt alvorligt? Det er ikke engang lovligt at lønne en så lavt.

Jeg formoder hun får dem i hånden, og det ikke går over skatten? Hun sover formodentlig det meste af natten. Mange steder får man mindre på sovende nattevagter, så da en fair betaling at hente synes jeg 

Anmeld Citér

18. april 2017

Mum33

Zelinasmor skriver:

Men det er jo modtagers problem om det skal indberettes til skat. Lad os nu sige at hun vælger at betale skat og kun får 50kr i timen for natarbejde som 30-årig, det er direkte ulovligt. Løngiver skal ikke betale efter om modtager indberetter til skat eller ej. De skal lønne så de har gjort alt efter bogen. Jeg ville skrige af grin hvis jeg blev tilbudt en fedtet 50er i timen for at arbejde om natten. 

- og jeg ville skrige af grin, hvis nogen troede de kunne tjene 150,- i timen på at ligge og sove 

Anmeld Citér

18. april 2017

lineog4

Supergirl skriver:

Godaften allesammen.

Bare et hurtigt spørgsmål. 

Hvad ville i synes var fair i løn for børnepasning?

Den ene er fra 21 til 9 (lidt efter) hvor den 3årig sover til alt mellem 6 og 8. 

Anden er 9 til 21. Det samme barn.

Det kommer meget an på omstændighederne - er det en engangsforeteelse eller er det noget fast fordi forælder arbejder? Det er en 12 timers vagt og børselvsagt udløse en portion penge, men samtidig hvis fx jeg skulle give 150 kr i timen dvs. 1600 kr så skulle jeg selv op og tjene 3000 før skat i det tidsrum for ikke at tabe penge for at gå på arbejde. 

Er der fordi jeg skal til et kæmpe bryllup og det er kun denne ene gang jamen så ville jeg for det første nok forsøge at finde anden pasning blandt venner/familie og ellers være mere villigt til at betale de 1500 kr. 

Men hvad er fair, hmm vitterligt svært at svare på. Synes jo principielt man bør betale sin skat og derfor skal lønnen også være så man kan, 'en samtidig skal det jo heller ikke være sådan st man betaler mere for barnepigen end man selv tjener. 

Jeg kan fortælle jeg selv bliver betalt 14 timer når heg er aftes på lejrskole i 24 timer, så bliver fx ikke betalt i min sovende vagt, så tænker en sovende nattevagt må give mindre eller....?

Anmeld Citér

18. april 2017

Abracadabra

lineog4 skriver:

Det kommer meget an på omstændighederne - er det en engangsforeteelse eller er det noget fast fordi forælder arbejder? Det er en 12 timers vagt og børselvsagt udløse en portion penge, men samtidig hvis fx jeg skulle give 150 kr i timen dvs. 1600 kr så skulle jeg selv op og tjene 3000 før skat i det tidsrum for ikke at tabe penge for at gå på arbejde. 

Er der fordi jeg skal til et kæmpe bryllup og det er kun denne ene gang jamen så ville jeg for det første nok forsøge at finde anden pasning blandt venner/familie og ellers være mere villigt til at betale de 1500 kr. 

Men hvad er fair, hmm vitterligt svært at svare på. Synes jo principielt man bør betale sin skat og derfor skal lønnen også være så man kan, 'en samtidig skal det jo heller ikke være sådan st man betaler mere for barnepigen end man selv tjener. 

Jeg kan fortælle jeg selv bliver betalt 14 timer når heg er aftes på lejrskole i 24 timer, så bliver fx ikke betalt i min sovende vagt, så tænker en sovende nattevagt må give mindre eller....?

Ved nærmere eftertanke får jeg heller ikke løn for rådighedsvagt - altså tiden, hvor jeg bør sove i min seng.

Og da jeg tidligere skrev, at jeg ikke ville arbejde om natten for mindre end 150/timen, var det naturligvis før skat.

Vi giver 100/timen for babysitting, hvor hovedparten er med sovende børn. 

Anmeld Citér

18. april 2017

Zelinasmor

Mum33 skriver:

- og jeg ville skrige af grin, hvis nogen troede de kunne tjene 150,- i timen på at ligge og sove 

Men hun har jo også vagter om dagen fra 9 -21 skriver hun. Skal hun også kun have 50kr der? Om hun så stopper 50kr i lommen så er det ca 90kr man ville give hvis hun betalte skat af dem. Det er da stadig virkelig lavt. Der er vi jo så forskellige. Jeg ville aldrig lønne en voksen barnepige så lavt og ville heller ikke kunne drømme om at arbejde til den pris 

Anmeld Citér

19. april 2017

Abracadabra

Zelinasmor skriver:

50kr til en 30årig i timen for at arbejde om natten?  Mener du det helt alvorligt? Det er ikke engang lovligt at lønne en så lavt.

Hvad er det lovbestemte mindsteløn egentlig? Jeg har prøvet at slå det op, men har ikke fundet det. Har vi overhovedet en mindsteløn i Danmark?

Anmeld Citér

19. april 2017

Panther

Profilbillede for Panther
Abracadabra skriver:

Hvad er det lovbestemte mindsteløn egentlig? Jeg har prøvet at slå det op, men har ikke fundet det. Har vi overhovedet en mindsteløn i Danmark?

Nej, ikke ved lov, da vores system er bygget op omkring overenskomster.

Anmeld Citér

19. april 2017

Abracadabra

PUHK skriver:

Nej, ikke ved lov, da vores system er bygget op omkring overenskomster.

Så kan man jo udbyde den løn, man har råd til - udbud og efterspørgsel. Så hvis TS's arbejdsgiver vil give hende 50/timen, er det faktisk helt okay. TS kan finde en anden arbejdsgiver, hvis hun er utilfreds. 

Anmeld Citér

19. april 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mum33 skriver:

Jeg formoder hun får dem i hånden, og det ikke går over skatten? Hun sover formodentlig det meste af natten. Mange steder får man mindre på sovende nattevagter, så da en fair betaling at hente synes jeg 

Hvor er de mange steder hvor man får mindre end 50kr ? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.