Ena skriver:
Det synes jeg virkelig ikke er naivt. Jeg tjekker ikke om vores rengøringsdame betaler skat af den løn, vi giver hende, men jeg mener helt bestemt at det er min simple pligt at betale hende, så der er plads til at hun kan gøre det. Det undrer mig så meget, at nogen mener er urealistisk og naivt. Er folk et sted, hvor det er det naturligste i hele verden, at vi selvfølgelig arbejder sort?
Jeg tror, det er naivt at gå ud fra, barnepiger i almindelighed opgiver deres indtægt til Skat. Det vil glæde mig, hvis jeg tager fejl. Jeg ved, at der bliver udført masser af sort arbejde indenfor rengøringsjobs. Om det kun gælder for privatpersoner, der har en tjans eller fem á to-tre timer om ugen, eller om det også sker igennem rengøringsfirmaer, aner jeg ikke.
Jeg er i tvivl om, hvad arbejdsgivers ansvar er, hvis det nu kommer til en sag i Skat - er det nok at sige, at man har handlet i god tro, bl.a. ved at give en anstændig løn, eller skal man kunne dokumentere, at man har arbejdstagers udsagn om, at indtjeningen bliver indberettet? Jeg spørger af uvidenhed. Der kan vel være tilfælde, hvor arbejdstagers lønkrav er så beskedent, at man næppe har handlet i god tro, men hvis man som du har givet en fin løn, er det så tilstrækkeligt?
Anmeld
Citér