Abracadabra skriver:
Nej. Det er en (seksuelt) overført sygdom. Man fødes ikke med hpv. Den bliver man smittet med. Derfor er vaccination ret smart: Der ville ikke årligt være 100 yngre kvinder, der døde af livmoderhalskræft, og der ville være færre præmature fødsler som følge af keglesnit. Ret smart!
Jeg tror ikke, jeg udtrykte mig klart nok. Det er en "smitte" sygdom. Men man behøver ikke have seksuel kontakt for at få den. Når folk siger smitte i forbindelse med hpv, som taler de om smitte via sex.
Det jeg mente var, at man også bare kan udvikle det uden samleje eller oral sex. Som i at man "selv" udvikler det uden at vide det, fordi man netop ikke har haft sex.
Og mennesket har mange af disse vira i sig selv. De er bare ufarlige, så længe de ikke er inficerede. Hvilke sker ofte ved samleje. Men Det kan også ske uden.
Det var mest det, der var min pointe.
Beklager det gik for stærkt herfra 
Citat netdoktor "HPV smitter primært ved seksuel kontakt. Brug af kondom nedsætter smitterisikoen, men beskytter ikke fuldstændigt mod smitte. Eftersom virus også sidder på huden omkring kønsorganerne, kan man godt blive smittet med HPV uden at have samleje."
Anmeld
Citér