kontanthjælp og konfirmations opsparing

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2017

quindelist

Liland skriver:

Jeg har en børneopsparing LÅST til min datters konfirmation og er der noget til overs bliver de låst til hun er 18.

Jeg er på kontanthjælp og kommer ikke i arbejde foreløbigt, men de kan ikke stoppe mig andre steder hen fordi jeg er for ung.

det du mener er at jeg skal hæve de penge jeg, af min sparsomme kontanthjælp har lagt til side til HENDE, så vi kan leve herhjemme?

til ts: så længe den er er under 10.000 er der ingen ko på isen og er du samlevende må den være på 20.000.

enig med de andre, hvis kommunen brokker sig, så hæv dem og læg dem et sikkert sted derhjemme, sy dem ind i en madras ( ) eller få et familiemedlem til at oprette kontoen til din datter

Det jeg mener er at der er nogle regler som man skal følge for at modtage kontanthjælp. Uanset hvad man mener om de regler så er man underlagt dem hvis man i en periode af sit liv ikke kan forsørge sig selv og sin familie og derfor søger kontanthjælp.

At gemme penge under madrassen, hos bekendte osv strider mod de regler, uanset hvad formålet med opsparingen i øvrigt er. 

Jeg har kan forstå at børneopsparinger er undtaget de regler og at man i øvrigt må have en opsparing på 10.000kr før man bliver trukket i kontanthjælp -så jeg må indrømme at jeg faktisk ikke forstår behovet for at snyde. Man kan komme langt for 10.000kr, måske ikke så overdådigt som man kunne ønske sig men det er nu engang vilkårene hvis man har behov for overlevelseshjælp.

så nej herfra er der absolut ingen forståelse for den slags bedrageri. Reglerne er der af en årsag fuldstændigt på linje med at man ikke må køre over for rødt, tæve andre mennesker, snyde i skat osv. Fælles spilleregler som vi alle skal overholde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2017

quindelist

Årgangs Mor skriver:

Ser nu forskel på at spare sammen til en konfirmation, så længe det ikke er en overdådigheds fest. Synes bestemt det var noget andet hvis der blev sparet sammen til dyre ferier, bryllup osv.

Det kan man da også sagtens inden for reglerne -der står tidligere i tråden at man må have en opsparing på 10.000 kr uden at blive trukket i kontanthjælp.

Anmeld Citér

6. marts 2017

Kløver

quindelist skriver:

Det kan man da også sagtens inden for reglerne -der står tidligere i tråden at man må have en opsparing på 10.000 kr uden at blive trukket i kontanthjælp.

Kommer vist an på hvor man bor og hvor stor den nære familie er, og har man andre værdier tælles de med, feks en bil som kan sælges, andre værdier osv der kan ikke spares sammen til feks jul samtidig osv. Vi har selv holdt barnedåb, for nærmeste familie, og så billigt som muligt, og det kostede over 10.000 nu er ingen af os på KH så ikke et problem for os, men har man hverken pladsen eller mulighed for at lave alt maden selv, kan det hurtigt løbe op, tøj osv. 

Anmeld Citér

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Liland skriver:

er du enlig må du maks have 10.000 i formue er du samlevende hedder det maks 20.000

er det ikke noget med, at er man samlevende så skal BEGGE være på offentlige ydelse. før man må have 20.000?

Anmeld Citér

7. marts 2017

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

er det ikke noget med, at er man samlevende så skal BEGGE være på offentlige ydelse. før man må have 20.000?

Jeg har fået at vide at vi maks må have 20.000 herhjemme og jeg er den eneste der er på kontanthjælp...

Anmeld Citér

7. marts 2017

Panther

Profilbillede for Panther
Årgangs Mor skriver:

For ikke at komme i bekneb nogen steder kan i jo finde et sted i vil holde og mad osv, enten samlet eller hver for sig. Pg så lave en afdragsordning, så gildet er betalt den dag i skal fejre konfirmationen. Evt købe tøj, duge, gave osv hen af vejen  

Det er bare farligt, fx hvis leverandørerne går konkurs i løbet af de næste 13 år - så ender de med et simpelt §97-krav, og så ser de sandsynligvis ikke de penge igen!

Anmeld Citér

7. marts 2017

Somatel

Liland skriver:

Jeg har fået at vide at vi maks må have 20.000 herhjemme og jeg er den eneste der er på kontanthjælp...

Gælder kun hvis man er ægtefæller, ikke samlevende.

For samlevende er formuereglerne kun 10 000,00.

Anmeld Citér

7. marts 2017

Liland

Profilbillede for Liland
Somatel skriver:

Gælder kun hvis man er ægtefæller, ikke samlevende.

For samlevende er formuereglerne kun 10 000,00.

Kommunen skal se bort fra et formuebeløb på op til 10.000 kr. for enlige og 20.000 kr. for par.

sakset fra :

https://www.detfagligehus.dk/spoergsmaal-og-svar/kontanthjaelp/maa-jeg-have-formue-naar-jeg-modtager-kontant-eller-uddannelseshjaelp/

Anmeld Citér

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Liland skriver:

okay måske der er forskel på hvor man bor

sidst jeg spurgte der skulle begge være på offentlige ydelse, før man tilsammen måtte have 20.000

Anmeld Citér

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Liland skriver:

du gift også ikk?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.