Rygning - er jeg for sart?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2017

Soonmom

Jeg ville ikke sige noget eller bestemme noget,  det er hendes hjem. 

Men jeg ville nok istedet inviterer hende hjem til jer selv 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2017

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Dilemma.

Mine forældre er begge to rygere. Min mor har de seneste år haft et røgfrit hjem pånær hendes soveværelse, hvor der flittigt er blevet røget. Jeg har flere gange forsøgt at appellere til hende, da jeg finder det uhensigtmæssigt og meget usundt at ryge i det samme rum, som man sover i. Til sidst fes den ind og hun stoppede rygningen i soveværelset.

Nu har hun så fået den dårlige vane, at hun ryger under emhætten i sit køkken/alrum. Altså der hvor vi opholder os. Hun gør det ikke når vi er der, men ellers. 

Jeg er simpelthen så irriteret over det. Der kommer små børn i hendes hjem og jeg er bare total antiryger.

Jeg ved jo godt, at jeg ikke kan bestemme hvad hun gør i sit eget hjem, men jeg synes at det er respektløst. 

Jeg overvejer pt, om vi overhovedet skal komme i hendes hjem. Overreagerer jeg eller hvad tænker I?

Ja, du overreagerer! Rygning er ikke sundt nej, men det er hendes hjem og det er børnenes mormor. Når hun ikke ryger mens i er der så har hun jo netop taget et fint hensyn

Anmeld Citér

9. februar 2017

Aristocats

Og jeg er også "sart" generelt med forskellige ting, men dog ved jeg at det er MIG der skal holde mig i agt og vise hensyn og ikke invadere folks måde at leve eller gøre tingene på. Jeg bryder mig for eksempel heller ikke om parfumeret vaskepulver eller håndsæbe og lignende, men det giver mig da ikke ret til at bede familier min datter for eksempel leger hos om ikke at benytte sig af det, da jeg helst ikke ser at min datter bliver udsat for parfumestoffer - ligesom jeg heller aldrig kunne drømme om at bede folk om at pakke det farverige plastiklegetøj fra BR væk, selvom jeg har det svært med det. 

Hele verden drejer sig ikke ene og alene om ens egne principper og man kan på ingen måde forvente at folk skal indrette sig, fordi man er sart. Derimod er det tit én selv som den sarte, der skal holde munde lukket og indrette sig - ISÆR når det handler om situationer hvor du ikke engang befinder dig i hjemmet! 

Anmeld Citér

9. februar 2017

Mor til guldklumpen

Jeg forstår dig godt. Jeg ville personligt ikke tage min søn ind i et hjem hvor der bliver røget. Måske er jeg hysterisk, men sådan er jeg. 

Anmeld Citér

9. februar 2017

Tystys14

Hendes hjem, hendes regler. 

Er selv meget antiryger, men ville aldrig blande mig i hvad andre gør i deres eget hjem.

Har en enkelt gang bedt tre rygere om at gå væk fra et læskur på en station da vi stod en hel del mennesker i læ for regn og slud, imens de stod og pulserede hvilket ikke er særligt betænksomt når vi mange der skal dele en lille plads, (vel at mærke var læskuret markeret tydeligt med rygning forbudt). 

Men ellers ville jeg aldrig blande mig. Synes du har lidt små sko, i den forstand, at hun viser faktisk høflighed ved at stå under emhætten. Hun kunne jo også have været ligeglad, det jo hendes hjem. 

Anmeld Citér

9. februar 2017

MorTil3+

Anonym skriver:

Dilemma.

Mine forældre er begge to rygere. Min mor har de seneste år haft et røgfrit hjem pånær hendes soveværelse, hvor der flittigt er blevet røget. Jeg har flere gange forsøgt at appellere til hende, da jeg finder det uhensigtmæssigt og meget usundt at ryge i det samme rum, som man sover i. Til sidst fes den ind og hun stoppede rygningen i soveværelset.

Nu har hun så fået den dårlige vane, at hun ryger under emhætten i sit køkken/alrum. Altså der hvor vi opholder os. Hun gør det ikke når vi er der, men ellers. 

Jeg er simpelthen så irriteret over det. Der kommer små børn i hendes hjem og jeg er bare total antiryger.

Jeg ved jo godt, at jeg ikke kan bestemme hvad hun gør i sit eget hjem, men jeg synes at det er respektløst. 

Jeg overvejer pt, om vi overhovedet skal komme i hendes hjem. Overreagerer jeg eller hvad tænker I?

Jeg synes du overreagerer. Nu er min mand og jeg selv rygere. Om sommeren ryger vi mest udenfor men her om vinteren ryger vi under emhætten og der lugter ikke af røg i vores hjem, min mor er meget sart med røglugt og hun siger at man ikke kan lugte at der bliver røget indenfor. Vi har 3 børn. 

Anmeld Citér

9. februar 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Dilemma.

Synes egentlig du er respektløs - det er ikke dit hjem! 

Anmeld Citér

9. februar 2017

Sprit25

Anonym skriver:

Jeg kommer ikke med mine børn i hjem, hvor der bliver røget indendørs. Mht min mor, så er det lidt en anden sag, fordi hun ikke ryger i hele huset og heller ikke ryger inde, når vi er der.

Men røg sidder jo også i tøjet? Må dine børn så heller ikke være i samme rum som en ryger? 

Anmeld Citér

9. februar 2017

Anpau

Anonym skriver:

Dilemma.

Hvis hun ikke ryger når dine børn er der, så synes jeg du overreagerer, ja. Vil du virkelig smide mormor på porten, fordi hun ryger (når hendes børnebørn ikke er til stede). Det tror jeg du kommer til at fortryde, om ikke andet så for dine børns skyld. 

Anmeld Citér

9. februar 2017

lineog4

Prøver lige at vende den om: vil du fratage dine børn glæden ved at besøge mormor, overnatte, få mormordage, blive mormor forkælet fordi hun når de ikke er der ryger under en emhætte? 

Hvad hvis man ikke vil have sine børn i nærheden af parfume, må en mormor der bruger parfumeret vaskemiddel så heller ikke give dem et kram? 

Hørte en gang om en der stoppede kontakten med sin mor fordi hun havde serveret light saftevand til børnebørnene og jeg troede det var løgn. Men kan nu se at fx rygning også kan begrænse kontakten til en mormor. 

Ja jeg synes du overreagerer og egentlig synes jeg du mangler respekt for din mor er et voksent menneske der kan træffe sine egne valg i sit eget hjem. Og jeg tænker det må være svært at være mormor/farmor/morfar/farfar hvis ens børn så let kan afskrive fx at komme på besøg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.