Aristocats skriver:
Puh, jeg er normalt et rimeligt large menneske på næsten alle områder, men lige dét her ville jeg nok have det en anelse stramt med.
Jeg ville også, som Abracadabra skrev, med mangel på bedre ord, nok også opleve det som en smule pinligt, hvis min mor og jeg var gravide på samme tid.
Jeg er absolut ikke af den holdning, at man skal stoppe med at få børn så snart man er kommet op i den "ældre" kategori som mor - men jeg kan sagtens se argumentet i, at man nok bør stoppe med at få børn når ens egne børn selv begynder at få dem. På en meget måske firkantet måde, synes jeg også at man "skylder" sine børn at kunne agere som bedsteforælder og det er selvfølgelig en smule sværere, hvis man samtidig også har et spædbarn at se til - selvfølglig kunne det nok godt lade sig gøre, men jeg ønsker da absolut både for mig selv og mine børn at jeg har tid til at være 100 % mormor og ikke småbørns-mor samtidig, når den tid altså kommer. Det begrænser altså ressourcerne lidt, hvilket jeg selv vil opleve som en smule tabt tid og oplevelser for mig og mit barnebarn.
Hvis jeg var din datter, ville jeg blive en smule ærgerlig og en smule weirded out, ærligt talt. Hvis du vil beholde barnet skal du absolut gøre det, men jeg kan sagtens se ulemperne i denne situation. Jeg håber bare, at i kan få det bedste ud af det som muligt - jeg er dog også glad for, at det ikke er mig - både som kommende mor eller mormor!
Altså er sådan set ikke uenig og er glad for jeg ikke er en dem af dilemmaet hverken som mor eller mormor.
Men må lige knytte kommentar på det med at være mormor, for den rolle er jo allerede udfordret. Har man valgt at få barn tildigtningen livet, så har man også valgt at man potentielt kan blive ung bedsteforældre. Og en ung bedsteforældre er for det meste fuldtidsarbejdende, kan have mindre børn (tænker en på 4 også kræver sit og sætter begrænsninger for den mormorforkælelse som du skriver om).
Mine børn har en mormor der er gået på pensionsalderen den yngste blev født , hendes yngste barn (og eneste) mig var 29 da hun blev mormor. Hun har er aktivt liv, men det meste kan aflyses hvis børnebørnene har brug for hende, hun kan passe når de er syge, hun kan gå i biffen med dem, hun kan rive en dag ud af kalenderen og være der for dem, hun kan hente fast en dag om ugen i institution, hun kan gå all in i julegaver, hun kan tage på ferie med os som familie, hun kan investere i dem hundrede procent. Havde jeg nu fået mit første barn som 20 årig (jo ikke helt unormalt) og der barn også havde fået barn som 20 årig så havde jeg et barnebarn på 2 år i dag - jeg kan ikke passe når det er sygt, jeg kan ikke tage på ferie med set barnebarn, jeg kan ikke rive en dag ud af kalenderen, jeg kan ikke tage alene tid med det barnebarn (og gør jeg det kan jeg i hvertfald ikke tilbyde alene tid med mormor og morfar sammen), jeg kan ikke hente en dag fast om ugen og give forkælelsestid - jeg kan ikke bære den mormor jeg drømmer om. Og ville absolut heller have lyst lige nu, der er så meget jeg skal nå, opleve med mine unger og så videre, så er barnebarn ville være en del af børneflokken og ikke få en sær status men dog en elsker status.
Nå det var bare lige strøtanker, for tænker ts måske står i den situation at hun har mindre børn, har arbejde, ikke er meget ældre end 45 og derfor alligevel ikke kan give den traditionelle klassiske mormorudgave til sin datter og barnebarn