Åh et dilemma :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2017

Abracadabra

Carina:-) skriver:

Men samtidig har du ikke noget problem med selv at sætte et barn i verden som 40 årig.

( mener jeg at kunne huske fra en anden tråd ret mig hvis jeg tager fejl) ?

Og den drøm om en efternøler ville du så droppe hvis din egen datter til den tid f.eks er 20 og jo kunne komme og sige hun er gravid?

Jeg ville selv have fået en abort, var jeg blevet gravid som 20 årig. Ligesom jeg umiddelbart ville anbefale min 20 årige datter at få en abort, skulle den situation opstå - hvilket jeg da ikke håber! 

Jeg er nok så umoderne, at jeg tror på uddannelse før børn - og allerhelst akademisk uddannelse. Så umoderne er jeg...

Jeg har ganske rigtigt ikke opgivet tanken om flere børn. Når jeg er 40, er mine unger 8 og 10, hvilket er en fin alder til at blive storesøskende i.

Du vil kunne pille mine argumenter fra hinanden uden større problemer - men jeg ville virkelig ikke bryde mig om at være datteren, der skulle være storesøster og mor samtidig. Jeg ville nok have svært ved at slippe tanken om, at min mor desperat forsøgte at holde fast i sin ungdom ved at få flere børn.

Jeg synes ikke, at nogen i denne historie skal have en abort (som jeg også skriver!), men jeg er glad for, at jeg ikke står i dette dilemma. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2017

Carina:-)

Abracadabra skriver:

Jeg ville selv have fået en abort, var jeg blevet gravid som 20 årig. Ligesom jeg umiddelbart ville anbefale min 20 årige datter at få en abort, skulle den situation opstå - hvilket jeg da ikke håber! 

Jeg er nok så umoderne, at jeg tror på uddannelse før børn - og allerhelst akademisk uddannelse. Så umoderne er jeg...

Jeg har ganske rigtigt ikke opgivet tanken om flere børn. Når jeg er 40, er mine unger 8 og 10, hvilket er en fin alder til at blive storesøskende i.

Du vil kunne pille mine argumenter fra hinanden uden større problemer - men jeg ville virkelig ikke bryde mig om at være datteren, der skulle være storesøster og mor samtidig. Jeg ville nok have svært ved at slippe tanken om, at min mor desperat forsøgte at holde fast i sin ungdom ved at få flere børn.

Jeg synes ikke, at nogen i denne historie skal have en abort (som jeg også skriver!), men jeg er glad for, at jeg ikke står i dette dilemma. 

Men ( for nu at pille i dine argumenter)

Hvis du nu mener at din mor hvis hun fik barn som "gammel" bare forsøger desperat at fastholde sin ungdom-

Hvad forsøger du så hvis du får  et barn som 40 årig?

At fastholde din ungdom eller udleve din drøm om et barn som "gammel"?

Jeg ( dobbeltmoralsk som jeg er ) prædiker også løs om uddannelse og styr på arbejde osv osv inden børn 

Men jeg ville aldrig råde mit barn til en abort hverken pga alder manglende uddannelse eller fordi jeg tilfældigvis selv er gravid.

Og siger også altid til mine børn at de aldrig skal være i tvivl om at min kærlighed rækker også selv om tingene ikke går som de "burde"

Jeg blev ( meget) uventet gravid her sidst og det var en stor hjælp at vide at jeg ikke ville møde fordømmelse skuffelse eller rynken på næsen fra mine børn/ svigerbørn 

For det er der nok af både som meget ung mor men også i den anden ende og det vil du jo så også opleve når du tager skridtet og bliver en "gammel" mor 

Anmeld Citér

21. januar 2017

Abracadabra

Hvis du nu mener at din mor hvis hun fik barn som "gammel" bare forsøger desperat at fastholde sin ungdom-

Jeg ( dobbeltmoralsk som jeg er ) prædiker også løs om uddannelse og styr på arbejde osv osv inden børn 

Men jeg ville aldrig råde mit barn til en abort hverken pga alder manglende uddannelse eller fordi jeg tilfældigvis selv er gravid.

Og siger også altid til mine børn at de aldrig skal være i tvivl om at min kærlighed rækker også selv om tingene ikke går som de "burde"

Jeg blev ( meget) uventet gravid her sidst og det var en stor hjælp at vide at jeg ikke ville møde fordømmelse skuffelse eller rynken på næsen fra mine børn/ svigerbørn 

For det er der nok af både som meget ung mor men også i den anden ende og det vil du jo så også opleve når du tager skridtet og bliver en "gammel" mor 

Mine argumenter er ganske rigtigt ikke rationelle. Ej heller min følelse af, at det ville være lidt... hm... PINLIGT i mangel af bedre ord. Jeg ville ikke bryde mig om det. 

Det glæder mig, at ikke alle er så snævertsynede! Og at mange er mere rationelle end mig. 

Med venlige og dobbeltmoralske hilsner! 

Anmeld Citér

21. januar 2017

Aristocats

Puh, jeg er normalt et rimeligt large menneske på næsten alle områder, men lige dét her ville jeg nok have det en anelse stramt med. 

Jeg ville også, som Abracadabra skrev, med mangel på bedre ord, nok også opleve det som en smule pinligt, hvis min mor og jeg var gravide på samme tid. 

Jeg er absolut ikke af den holdning, at man skal stoppe med at få børn så snart man er kommet op i den "ældre" kategori som mor - men jeg kan sagtens se argumentet i, at man nok bør stoppe med at få børn når ens egne børn selv begynder at få dem. På en meget måske firkantet måde, synes jeg også at man "skylder" sine børn at kunne agere som bedsteforælder og det er selvfølgelig en smule sværere, hvis man samtidig også har et spædbarn at se til - selvfølglig kunne det nok godt lade sig gøre, men jeg ønsker da absolut både for mig selv og mine børn at jeg har tid til at være 100 % mormor og ikke småbørns-mor samtidig, når den tid altså kommer. Det begrænser altså ressourcerne lidt, hvilket jeg selv vil opleve som en smule tabt tid og oplevelser for mig og mit barnebarn. 

Hvis jeg var din datter, ville jeg blive en smule ærgerlig og en smule weirded out, ærligt talt. Hvis du vil beholde barnet skal du absolut gøre det, men jeg kan sagtens se ulemperne i denne situation. Jeg håber bare, at i kan få det bedste ud af det som muligt - jeg er dog også glad for, at det ikke er mig - både som kommende mor eller mormor! 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Det er sjovt, du opfatter det som umoderne at få børn efter uddannelse og særligt, at det helst skal være akademisk uddannelse. Tendensen er jo netop, at kvinder venter med at få børn, til de er, hvad man for få generationer siden opfattede som tudsegamle førstegangsfødende, og aldrig har så mange taget akademiske uddannelser som nu, så du må da i høj grad siges at have tidstypiske holdninger. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Og jeg elsker bare at se eksempler på, at det hele ikke behøver være så satans strømlinet og überfornuftigt og ikke mindst begrænsende - at folk med evner til at blive glimrende forældre ikke med vold og magt enten skal vente med at få børn, til de er 30+ eller afholde sig fra at få flere, hvis de gik tidligt i gang. 

Jeg elsker de muligheder for familieplanlægning, der er i dag, sammenlignet med vore forældres eller bedsteforældres begrænsede spillerum, men hold nu op, hvor har det også ført meget stramme begrænsninger med sig i form af rigide normer for, hvornår "man" bør få børn, hvor stor eller lille aldersforskel, der må være imellem ungerne osv. osv. Projekt familie er blevet så gennemtimet og tilrettelagt en affære, at jeg sådan set godt kan forstå, det kan vælte forældre og ægteskaber omkuld, når ungerne nu engang viser sig at skabe præcis så meget kaos, som sådan nogle gør, selv om forældrene har gjort alt det rigtige og planlagt alt ud fra de mest fornuftige og korrekte standarder. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

CC79

Mange ting handler om hvad man gør ud af det. Det er jo ikke et problem medmindre det bliver gjort til et problem. Det er da langt værre at få fjernet et barn bare fordi det skulle udgøre et problem for en anden. Min far fik min halvlillesøster da han var over 50 år og dvs han har en datter på 15 og jeg har en søn på 14 år. Nu fik han jo godt nok hende før min søn kom til men har aldrig skænket det en negativ tanke. Syns derimod det lidt sjovt lillesøster blev så hurtigt moster. Min halvstorsøster på min mors side fik sit første barn som 18-årig og sit 4. barn som 41-årig og kunne jo have stået i samme situation hvis hendes ældste datter på 22 år havde ventet barn. Det handler i sidste ende om at det jo intet betyder når blot man er rummelig og har en kærlig familie der ikke er alt for selvhøjtidelig. Små børn er da rod til så megen glæde og der er jo intet ondt/negativt ved at få børn man elsker og drager omsorg for så nej kan slet ikke se det på nogen måde kan retfærdigøre en abort. Det skal der være helt andre tungtvejende grunde til. Og det btyder jo heller ikke man ikke kan glæde sig over hinandens børn. Tværtimod så kan børnene jo få en masse glæde af hinanden.

Anmeld Citér

22. januar 2017

Anonym

Når det nu ikke handler om alder-

Hvad så hvis man som jeg gjorde står med et barn som 17 årig.

Og så først møder en evt mand igen 16 år senere og gerne vil have et barn hvor jeg jo altså for lige at nævne alder kun er 33 og min datter synes det kunne være fedt at være ung mor lige som hendes egen mor.

Så er løbet altså kørt? 

Ikke alle får den første som 29,7 år og ikke alle er i en kernefamilie hvor man får 2,5 barn og så er alt lykkeligt.

Rigtig mange mennesker er alene i en årrække med måske 1 eller 2 børn og så er løbet altså kørt for deres vedkommende?

Det er voldsomt sort/hvidt og jeg må indrømme at jeg da ikke overvejede da jeg stod med den positive test som meget ung at puha nu skulle jeg lige huske at tænke på at muligvis ville jeg få børn også i 30erne og dermed var der jo en risiko for hvad der også¨skete at jeg fik børn samtidig med min  store søn.

Jeg synes ikke unge mennesker skal få en abort fordi mor midt 30 og vil gerne have flere børn -

Og jeg synes heller ikke at "ældre" mødre skal få en abort fordi hendes datter har valgt at få børn før hendes mor er færdig med at få børn.

Og ja tillykke til mig fordi det er lykkedes og lur mig om det heldigvis ikke også gør det i de fleste familier hvor "uheldet" skulle være ude og der kom børn/børnebørn samtidig og hvor tudsegamle fædre og mødre vover at leve deres liv som de ønsker og altså ikke stiller alt til side fordi deres børn er voksne og kunne finde på at sætte børn i verden.

Nej, verden er ikke sort og hvid.

Desuden opsætter du en masse hvis'er, som skaber en masse undtagelser (som der selvfølgelig altid er).

Men nu er det ikke normen at få sit første barn, når man er 17 år, og det er de færreste, der har et ønske om at blive mor i den alder. Desuden snakker jeg ikke om de tilfælde, hvor en 15 eller 17-årig kommer hjem til sin mor og fortæller, hun er gravid. Det er sgu en anden situation end den, jeg refererer til.

Men hvis vi tager udgangspunkt i en familie, der er tættere på normen, så synes jeg, man virkelig skal overveje behovet for den efternøler, hvis ens voksne datter (eller søn for den sags skyld) er i gang med at stifte familie.

Anmeld Citér

22. januar 2017

lineog4

Anonym skriver:

Det er sjovt, for du ved jo sådan set heller ikke, hvor gammel jeg er ;-) Og sjovt, at alle tror, jeg har et problem med ts formodede alder... Den har jeg nu aldrig refereret til, og hendes alder er da fuldstændigt underordnet.

Jeg er udmærket godt klar over, at livet ikke stopper, når man rammer en vis alder (jeg er ikke sikker på, hvilken du hentyder til). Eller at man bare skal sætte sig til at vente på børnebørnene, mens man læser sin brochure fra ÆldreSagen ��

Men når man bliver gravid samtidig med sin datter, så vil der med al sandsynlighed dukke udfordringer op. Nogle af dem har jeg beskrevet i det andet svar.

Personligt ville jeg gerne undgå den situation. Både som mor og datter. 

Alderen var kun fordi jeg egentlig anerkendte at jeg tror man med alderen måske får et andet syn på fx hvor gammel er man når man er 40, da jeg var 20 var de på 40 tudsegamle og nu er de jo unge set med mine øjne. 

Jeg fniser nu stadig, for regnestykket er jo bare super dårligt for de der får børn i en ung alder. Jeg fik en abort da jeg var 15 år, men havde jeg nu valgt barnet til og det barn havde fulgt i mine fodspor og fået barn som 15 årig så havde jeh ikke fået 3 af mine børn og jeg er jo så en af de super gennemsnitlige der fil første barn i en alder af 29 og så ellers fik dem med et par års forskel som perler på en snor og sluttede som 36 årig. Men det havde ikke været en mulighed, den havde jeg lukket som 16 årig ved at blive mor.

jo jeg havde da nok også lige skulle tænke hvis min mor havde proklameret hun skulle have barn samtidig med mig (det havde så ikke været fysisk muligt), og jo jeg ville også have det stramt med selv at skulle være mor samtidig med jeg skulle være mormor (igen håber jeg så heller ikke det er fysisk muligt for håber min datter venter maaaange år). Men derfor kan jeg sagtens se det regnestykke der gør det muligt og hvor man så må tage det som det kommer. Så mange taler om , at de vil have børn inden en bestemt alder for de vil være unge bedsteforældre - men på den måde åbnes jo også for muligheden for at man biologisk kan få børn samtidig med sine børn. Jeg startede som 29 årig og bliver derfor formodentlig en ældre mormor end hende der startedw da hun var 19, men jeg hun formodentlig så heller ikke kunne stå i det dilemma 

Anmeld Citér

22. januar 2017

lineog4

Abracadabra skriver:

Hvad er forskellen på dig der er 40 og får endnu et barn og moren der er 40 og får endnu et barn selvom hendes egen datter er 40? Hvorfor forsøger hun at holde fast i sin ungdom og du gør ikke? 

Jeg går udfra ts ikke er gået i overgangsalder og ikke har fået hjælp til at blive gravid. Så hun har ikke som du og jeg været omkring de 30 da hun fik sit første barn (med mindre hendes datter er meget ung). Måske hun endda også har børn på 8 og 10. 

Så den eneste forskel er hun også har en datter der ældre end dine vil være på tilsvarende tidspunkt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.