Anonym skriver:
Åh...det er utrolig mange ting
Jeg lytter ikke til ham mht f.eks økonomi-han vil gerne give mig sin hjælp så jeg kan få styr på det.
Jeg er uærlig og især omkring min økonomi men også andre ting ergo så kan han ikke stole på mig
Han kommer med gode råd til mig hvordan jeg kan gøre sådan og sådan men lytter ikke til ham. Jeg gørtingene alligevel på min måde.
Jeg er ikke et ordensmenneske som han er
Jeg viser ikke nok kærlighed og følelser
Jeg er ikke voksen-han skal sige til mig hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal gøre tingene fordi jeg er usikker og konfliktsky.
Jeg er for meget "slave" i forhold til klokken.
Han har selv sagt at han passer faktisk 3 børn herhjemme. Han skal have se på ALT. Han tænker på det dagligt og sover utrolig meget pga alt hans energi går på at skulle TÆNKE selv på alle ting.
Jeg kan ikke tage stilling til ting...den ene dag syntes jeg det og den anden dag syntes jeg noget andet. Han ved aldrig hvor han har mig henne.
Jeg håber at jeg fik alt med.
Udfra din beskrivelse af jeres individuelle personlighedsstruktur, du vægelsindet og din kæreste struktureret, er det imponerende, at I har formået, at være sammen i 11 år. Det viser, at I trods alt kan få det til at fungere. Nogenlunde. Det er en god begyndelse og et godt fundament, for at ændre på jeres samliv.
Når man skal ændre nogle dybt integrerede vaner i sig selv, og i et parforhold skal man først identificere, eller kortlægge, hvad det helt specifikt er , der er gør at tingene kører skævt og hvad man ønsker af ændringer. Det kræves at begge parter kan mentalisere og indtage partnerens perspektiv og derved skabe en fælles forståelse af "problemet". Som man siger i den narrative systemiske tænkning" det er ikke personen der er problemet, det er problemet der er problemet".
Ergo er det ikke dig, specifikt, der er problemet, men den dynamik der er i jeres samliv.
Det kan i formodentlig ikke selv ændre på.
Set udfra jeres børns perspektiv kan jeg blive en anelse bekymret. Det må være svært at navigere i et miljø, hvor mor skifter retning og far kræver struktur og kontrol.
Hvis din mand nægter parterapi, så kan individuel terapi, som start være vejen frem. Ikke kun for dig!! Måske din mand kunne bruge vejledning til at rumme din omskiftelige karakter.
Men husk- 11 år sammen, det betyder noget. Det ved din mand også. Det er jo også derfor han reagerer som han går, istedet for at forlade dig, hvilket ville være den nemme løsning.
Held og lykke.