Anonym skriver:
Jeg har en dreng som er meget sensitiv med sanseforstyrrelser som nok spiller en stor rolle i forhold til maden . Både i forhold til lugte , smagt & konsistens . Desværre har han det samtidig svært lige nu ,hvilket ikke hjælper på madlysten . Jeg er bestemt af den holdning af børn skal spise hvad der kommer på bordet , hvilket ikke har været et problem med de store . Men må sande det bare ikke dur med den yngste . Storebror som også er sensitiv har også meget svært ved at smage på nyt , vil dog på ingen måde kalde ham kræsen. Og det har aldrig været et " problem " må derfor se i øjnene at børn bare er forskellige .
Jeg er egentlig ikke fan af at børn skal spise hvad der serveres. Hvis det er sådan du har forstået det jeg har skrevet, har jeg ikke formuleret mig klart.
Jeg har en kusine, der har været i behandling for en kræsenhed, der nok i brund og grund var en spiseforstyrrelse. Hun kunne ikke lide at få maden ind i munden. Hun blev nødt til at vælge en ting af gangen, og så skulle hun smage det hver dag i en periode. Først kunne hun kun lige få det ind i munden, inden hun spyttede det ud igen. Så kunne hun måske tygge det lidt inden det skulle ud. Og til sidst synke. Hun spiser meget mere varieret i dag.
Det er den teknik jeg har forsøgt at beskrive tidligere. Min pointe er at jeg tror din søn skal være med til at tage beslutningen. Fx om hvad han vil prøve at smage på.
Anmeld
Citér