Kræsen barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2017

MiniMe2005

Anonym skriver:

Problemet er han ikke bare sådan lige spiser noget nyt :-( men må prøve at tjekke det ud. Han er ikke med til at lave mad. Har prøvet men uden held.

Hmm, ja... Altså, jeg ville nok slå lidt i bordet og sige, at han skulle smage. Som udgangspunkt er der intet i vejen med, at der er ting, man ikke kan lide. Men jeg er altid vokset op med det princip, at jeg skulle smage. Jeg var meget velkommen til at sige, at jeg ikke kunne lide det bagefter, men det skulle have været i min mund. Der må I som forældre vise, at det er jer, der bestemmer.

Og så ville jeg nok også insistere på, at han (og de andre børn) hjalp mere til i køkkenet. Jeg synes generelt, at det er ret vigtigt, at børn bliver inddraget i madlavning fra en ung alder, så de lærer en masse om mad og de gode egenskaber, og dels så de rent faktisk lærer at lave mad.

Her ville jeg nok mene, at en lille smule tvang, ville være ok (altså, at han SKAL smage, ikke at han skal spise op). For jeg har set, hvor galt det kan gå. Begge mine kusiner er voldsomt kræsende og er det stadig nu som teenagere. Den ene nægtede at spise andet end kyllingelår og pasta. Som i intet andet! Og hun fik lov til det, fordi min tante ikke gad at tage kampen. Så der blev altid lavet særlig mad til hende. Det synes jeg er uacceptabelt. Igen, det er helt i orden, at man ikke kan lide mad, men det er altså vores ansvar som forældre at sørge for, at de i det mindste smager på den mad, der bliver serveret. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2017

Anonym trådstarter

MiniMe2005 skriver:

Hmm, ja... Altså, jeg ville nok slå lidt i bordet og sige, at han skulle smage. Som udgangspunkt er der intet i vejen med, at der er ting, man ikke kan lide. Men jeg er altid vokset op med det princip, at jeg skulle smage. Jeg var meget velkommen til at sige, at jeg ikke kunne lide det bagefter, men det skulle have været i min mund. Der må I som forældre vise, at det er jer, der bestemmer.

Og så ville jeg nok også insistere på, at han (og de andre børn) hjalp mere til i køkkenet. Jeg synes generelt, at det er ret vigtigt, at børn bliver inddraget i madlavning fra en ung alder, så de lærer en masse om mad og de gode egenskaber, og dels så de rent faktisk lærer at lave mad.

Her ville jeg nok mene, at en lille smule tvang, ville være ok (altså, at han SKAL smage, ikke at han skal spise op). For jeg har set, hvor galt det kan gå. Begge mine kusiner er voldsomt kræsende og er det stadig nu som teenagere. Den ene nægtede at spise andet end kyllingelår og pasta. Som i intet andet! Og hun fik lov til det, fordi min tante ikke gad at tage kampen. Så der blev altid lavet særlig mad til hende. Det synes jeg er uacceptabelt. Igen, det er helt i orden, at man ikke kan lide mad, men det er altså vores ansvar som forældre at sørge for, at de i det mindste smager på den mad, der bliver serveret. 

Tak for svar . Min tråd handlede ikke om hvor vidt mit barn skal tvinges eller ej . Vores holdning til dette er ret fast .  husk børn er forskellige . Havde samme holdning som dig med de store men må sande at den bare ikke går med den lille. Han et meget sensitiv bl.a omkring maden . Det har været fagfolk til at råde os så det lytter vi på. 

Min bekymring gik på om at han kan mangle nogle vigtige ting ikke om vores tilgang til det.

Anmeld Citér

17. januar 2017

tarkoflen

Jeg synes situationen har ændret sig eftersom han er stoppet med at spise kød. Jeg ville opsøge lægen igen og få en snak om hvad l skal gøre i forhold til at sikre at han får de rette byggesten selvom han ikke spiser kød og jeg ville nok presse på for at få en henvisning til en diætist så l kan få noget hjælp det kunne måske give lidt ro i maven om at han får det han har brug for? 

Kram til jer

Anmeld Citér

17. januar 2017

Pikku Myy

Hvis han er 7 år er han han stor. Så tænker jeg at han skal involveres. Du ved ikke særlig meget om hvad kroppen har brug for. Brug muligheden til at lære det sammen. Find ud af hvad der er vigtigt for kroppen, og hvordan man kan få det. Og så må han vælge, hvad han gerne vil. Hvis han gerne vil være vegetar er den jo ikke længere, men man kan ikke være vegetar og leve af agurk.

Så mit råd vil være at få ham med på banen 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

tarkoflen skriver:

Jeg synes situationen har ændret sig eftersom han er stoppet med at spise kød. Jeg ville opsøge lægen igen og få en snak om hvad l skal gøre i forhold til at sikre at han får de rette byggesten selvom han ikke spiser kød og jeg ville nok presse på for at få en henvisning til en diætist så l kan få noget hjælp det kunne måske give lidt ro i maven om at han får det han har brug for? 

Kram til jer

Situationen har nemlig ændret sig , min mand skulle tale med vores læge idag i forbindelse med noget andet . Bad ham nævne situationen omkring maden . Han er ikke den største dreng men det har ikke tidligere vagt bekymring da gan voksede og trives . Men syntes bare at fravalget er kød gør situationen en anden . Jeg har ikke den store forstand på hvad kroppen har brug for . Vi spiser meget varieret hjemme med grovt brød / pasta grønsager mm men han spiser det bare ikke. Vi er faktisk tidligere blevet tilbudt diatist på børne ambulatoriet men takkede nej for dengang gik det bedre . Måske det kunne være en mulighed nu .

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Hvis han er 7 år er han han stor. Så tænker jeg at han skal involveres. Du ved ikke særlig meget om hvad kroppen har brug for. Brug muligheden til at lære det sammen. Find ud af hvad der er vigtigt for kroppen, og hvordan man kan få det. Og så må han vælge, hvad han gerne vil. Hvis han gerne vil være vegetar er den jo ikke længere, men man kan ikke være vegetar og leve af agurk.

Så mit råd vil være at få ham med på banen 

Du har ret . Jeg ved ikke nok , har ikke haft brug for det . Hvis man kan sige det sådan . Vi spiser som famile alm mad som er varieret med kød , grønsager , groft brød osv . Så vi er jo dækket ind tænker jeg . Tænker jo også hvis han nu vælger at ikke at spise kød , så skal det vel respekteres selvom han kun er 7. De store er kød elsker så er på bar bund . Men han er en lille tænksom dreng , og han holder fast på det er synd . Vi fortsætter med at tilbyde men nej tak . Han kæmper med nogle andre ting som ved faktisk ikke hvor meget overskud der er til at han tar " med " ansvar . Men må prøve at søge info omkring det . Jeg kender ingen vegetar så er helt på bar bund i hvad man så kan spise for at blive dække ind. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Drikker han mælk og spiser ost?

Linser, bønner?

Varierende grønt?

Gode, koldpressede olier? 

Hvis ikke, så kan han godt komme til at lide af forskellige mangler, fx protein, B12 vitamin, jern.

Jeg ville klart undersøge det nærmere. Fx hos Dansk Vegetar forening. De kan helt sikkert hjælpe dig videre.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Lucinde skriver:

Drikker han mælk og spiser ost?

Linser, bønner?

Varierende grønt?

Gode, koldpressede olier? 

Hvis ikke, så kan han godt komme til at lide af forskellige mangler, fx protein, B12 vitamin, jern.

Jeg ville klart undersøge det nærmere. Fx hos Dansk Vegetar forening. De kan helt sikkert hjælpe dig videre.

Han drikker mælk spiser ikke ost . Laver smoothie med skyr . Han spiser lidt frugt og grønt men ikke meget .   Nej ingen olier . Udvalget er meget begrænset .

Anmeld Citér

17. januar 2017

karisima

Anonym skriver:

Han drikker mælk spiser ikke ost . Laver smoothie med skyr . Han spiser lidt frugt og grønt men ikke meget .   Nej ingen olier . Udvalget er meget begrænset .

Min datter har altid været vildt med hjemmelavede smoothies og derfor har jeg bare brugt det til at få alt muligt i hende 

Det eneste der går igen er banan og mælk. Derudover har jeg puttet ærter, kogte bønner, gulerødder, ris, kartofler osv 

Måske kan du bruge det trick til at få forskellige madvarer i ham? Så kan du putte proteinrige grøntsager i. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

karisima skriver:

Min datter har altid været vildt med hjemmelavede smoothies og derfor har jeg bare brugt det til at få alt muligt i hende 

Det eneste der går igen er banan og mælk. Derudover har jeg puttet ærter, kogte bønner, gulerødder, ris, kartofler osv 

Måske kan du bruge det trick til at få forskellige madvarer i ham? Så kan du putte proteinrige grøntsager i. 

Han elsker også smoothie så det lavet vi . Bruger skyr & mælk . Bruger du virkelig ris / kartofler i ? Det lyder altså ikke særligt lækkert. Er selv rimelig krap halset men har da lært at spise varieret . Men det kunne jeg altså ikke selv tænke mig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.