Anonym skriver:
Problemet er han ikke bare sådan lige spiser noget nyt :-( men må prøve at tjekke det ud. Han er ikke med til at lave mad. Har prøvet men uden held.
Hmm, ja... Altså, jeg ville nok slå lidt i bordet og sige, at han skulle smage. Som udgangspunkt er der intet i vejen med, at der er ting, man ikke kan lide. Men jeg er altid vokset op med det princip, at jeg skulle smage. Jeg var meget velkommen til at sige, at jeg ikke kunne lide det bagefter, men det skulle have været i min mund. Der må I som forældre vise, at det er jer, der bestemmer.
Og så ville jeg nok også insistere på, at han (og de andre børn) hjalp mere til i køkkenet. Jeg synes generelt, at det er ret vigtigt, at børn bliver inddraget i madlavning fra en ung alder, så de lærer en masse om mad og de gode egenskaber, og dels så de rent faktisk lærer at lave mad.
Her ville jeg nok mene, at en lille smule tvang, ville være ok (altså, at han SKAL smage, ikke at han skal spise op). For jeg har set, hvor galt det kan gå. Begge mine kusiner er voldsomt kræsende og er det stadig nu som teenagere. Den ene nægtede at spise andet end kyllingelår og pasta. Som i intet andet! Og hun fik lov til det, fordi min tante ikke gad at tage kampen. Så der blev altid lavet særlig mad til hende. Det synes jeg er uacceptabelt. Igen, det er helt i orden, at man ikke kan lide mad, men det er altså vores ansvar som forældre at sørge for, at de i det mindste smager på den mad, der bliver serveret.
Anmeld
Citér