Kræsen barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2017

Pikku Myy

Anonym skriver:

Du har ret . Jeg ved ikke nok , har ikke haft brug for det . Hvis man kan sige det sådan . Vi spiser som famile alm mad som er varieret med kød , grønsager , groft brød osv . Så vi er jo dækket ind tænker jeg . Tænker jo også hvis han nu vælger at ikke at spise kød , så skal det vel respekteres selvom han kun er 7. De store er kød elsker så er på bar bund . Men han er en lille tænksom dreng , og han holder fast på det er synd . Vi fortsætter med at tilbyde men nej tak . Han kæmper med nogle andre ting som ved faktisk ikke hvor meget overskud der er til at han tar " med " ansvar . Men må prøve at søge info omkring det . Jeg kender ingen vegetar så er helt på bar bund i hvad man så kan spise for at blive dække ind. 

Jeg har ikke selv et kræsent barn, men min erfaring med at bryde mønstre hos børn på din søns alder, er at man godt kan begynde at tale til deres fornuft.

Jeg tænker ikke I skal ud i et voldsomt studie, men mere hvad der basalt er brug for og hvordan man får det. Fx mennesker har brug for protein. Det kan man få gennem kød, bønner, linser, kikærter, æg, mælkeprodukter etc. Så må han vælge noget, som du/I finder nogle opskrifter med, og så skal han give det en chance.

Og man skal smage på ting mange gange før man vænner sig til noget nyt (og det mener jeg netop at han er stor nok til at du kan forklare ham). Jeg kan ikke huske det præcise tal, men det er hvert fald over 5. Måske skal man først bare tygge på det, og så spytte det ud igen, så kan det være det går lidt bedre dagen efter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2017

tarkoflen

Anonym skriver:

Situationen har nemlig ændret sig , min mand skulle tale med vores læge idag i forbindelse med noget andet . Bad ham nævne situationen omkring maden . Han er ikke den største dreng men det har ikke tidligere vagt bekymring da gan voksede og trives . Men syntes bare at fravalget er kød gør situationen en anden . Jeg har ikke den store forstand på hvad kroppen har brug for . Vi spiser meget varieret hjemme med grovt brød / pasta grønsager mm men han spiser det bare ikke. Vi er faktisk tidligere blevet tilbudt diatist på børne ambulatoriet men takkede nej for dengang gik det bedre . Måske det kunne være en mulighed nu .

Jeg var hoppet på diætisten og givet det et forsøg og hvis det er på familieambulatoriet kan de måske også hjælpe med hvordan l får vendt situationen så l får ro på at han nok skal få hvad han har brug for uden at l bliver nervøse  

Anmeld Citér

17. januar 2017

karisima

Anonym skriver:

Han elsker også smoothie så det lavet vi . Bruger skyr & mælk . Bruger du virkelig ris / kartofler i ? Det lyder altså ikke særligt lækkert. Er selv rimelig krap halset men har da lært at spise varieret . Men det kunne jeg altså ikke selv tænke mig 

Ja det bruger jeg  Så længe der er banan i så får den en god sød smag og så kan alt glide ned  Mine venner har også tit taget sig til hovedet over hvad jeg putter i 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Han drikker mælk spiser ikke ost . Laver smoothie med skyr . Han spiser lidt frugt og grønt men ikke meget .   Nej ingen olier . Udvalget er meget begrænset .

Du kunne starte med at give ham en stor spsk. koldpresset øko hørfrøolie fx i smoothien.

Og ja, lidt hvide bønner fx vil han ikke bemærke i den heller. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Lucinde skriver:

Du kunne starte med at give ham en stor spsk. koldpresset øko hørfrøolie fx i smoothien.

Og ja, lidt hvide bønner fx vil han ikke bemærke i den heller. 

Jeg må indrømme jeg ikke har sat mig ind hvilket fødevare det gode eller ej . Så hvad gør netop den type olie ? Kender slet ikke bønner  kun grønne bønner . 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Lucinde

Profilbillede for Lucinde
Anonym skriver:

Jeg må indrømme jeg ikke har sat mig ind hvilket fødevare det gode eller ej . Så hvad gør netop den type olie ? Kender slet ikke bønner  kun grønne bønner . 

For det første vil det give lidt ekstra kalorier. Og så er det fyldt med sunde omega 3 fedtsyrer. Du kan også bruge hampefrøolie eller Udos Choice olier. 

Og så en multivitamin. Men den vil ikke dække B12 vitamin, hvis ikke han drikker rigelige mængder mælk.

Hvide bønner er proteinrige, men smager ikke rigtigt af noget. Man kan fx også bruge dem som ekstra sundt "fyld" i chokoladekage eller banan kage fx.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Skouboe

Jeg tænker at I skal have fat i en diætist med speciale i børn, og så lad ham selv være med til at vælge. Snak - sammen med diætisten - med ham om hvad kroppen har brug for, og hvilke fødevarer de han kan få det fra. 

Vil han ikke spise kød, så forklar ham at så må han vælge mellem den her række af fødevarer, for hvis han ikke spiser ordentligt i længere tid, så bliver han syg.

Og det er i øvrigt 8 gange man skal smage på noget.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Lucinde skriver:

For det første vil det give lidt ekstra kalorier. Og så er det fyldt med sunde omega 3 fedtsyrer. Du kan også bruge hampefrøolie eller Udos Choice olier. 

Og så en multivitamin. Men den vil ikke dække B12 vitamin, hvis ikke han drikker rigelige mængder mælk.

Hvide bønner er proteinrige, men smager ikke rigtigt af noget. Man kan fx også bruge dem som ekstra sundt "fyld" i chokoladekage eller banan kage fx.

Super tak for gode forslag :-) det vil jeg helt sikkert tage til mig . Må se om jeg kan snyde noget i ham . Madlysten er bestemt ikke blevet bedre af han har det svært . 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Jeg tænker at I skal have fat i en diætist med speciale i børn, og så lad ham selv være med til at vælge. Snak - sammen med diætisten - med ham om hvad kroppen har brug for, og hvilke fødevarer de han kan få det fra. 

Vil han ikke spise kød, så forklar ham at så må han vælge mellem den her række af fødevarer, for hvis han ikke spiser ordentligt i længere tid, så bliver han syg.

Og det er i øvrigt 8 gange man skal smage på noget.

Jeg har et meget sensitiv barn med sanseforstyrrelser som virkelig har det svært med mad. Konsistensen , lugten osv så det er virkelig en udfordring . Både ham og den ene bror nægter at smage nyt mad , og ønsker bestemt ikke at tvinge . Vi opfordre , snakker om vigtigheden . At ens smagsløg ændres , så selv om det måske ikke smager godt første gang så kan man godt smage igen :-) men det har bare ikke hjulpet . Er bestemt at dem holdning man skal smage , men må også bare sande at børn er forskellige . 

Må se om det er muligt at få en henvisning til diætist. Det har været på tale før men syntes ikke det var nødvendigt men nu er jeg bare i tvivl om han er dækket ind. Jeg har heller ikke den store viden om hvad der kan være godt , så han får det nødvendige . Tænker en diætist kunne hjælpe rigtig meget . Og evt som du nævner han selv er med . 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

tarkoflen skriver:

Jeg var hoppet på diætisten og givet det et forsøg og hvis det er på familieambulatoriet kan de måske også hjælpe med hvordan l får vendt situationen så l får ro på at han nok skal få hvad han har brug for uden at l bliver nervøse  

Nej vi er kommet på børne ambulatoriet fordi han har sanseforstyrrelser som også spiller ind i forhold til maden . Der blev vi i sim tid tilbudt diætist men syntes på daværende tidspunkt ikke det var nødvendigt . Men nu er jeg bare usikker på om han er dækket ind . Må høre om muligheden for det nu. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.