Mit barn er venstre håndet og skolestart

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2017

Klumpe-dumpe

Jems skriver:

Jeg takker for jeres råd. 

Vil lige slå fast at prøver ikke at gøre det til et handicap at være venstre håndet! 

Prøver at finde ud af hvad der fungerer hos andre og hvordan jeg kan hjælpe ham bedst muligt når sådan en ting som at smøre smør på brødet driller ham.

Min datter er venstrehåndet. (Undtaget til håndbold, der kaster og skyder med højre, virkelig mystisk) nåh men altså jeg har tænkt som dig, da hun startede i 0 kl (hun går i 1. Kl nu) at selvfølglig skulle hun havde de ting til venstre hånd. 

Så her har hun venstre hånds blyanter, venstre hånds saks og venstre hånds lineal.

jeg har ikke oplevet at hun havde svært ved at smøre, men der er andre ting der giver udfordring tidligere var det at lære at lyne sin jakke og nu sløjfe, knapper i bukser og snørrebånd der giver udfordringer. 

Og jo så har jeg nævnt for lærerne at hun gerne vil sidde til venstre når de sidder ved to-mands borde, så hun ikke hele tiden støder sin albue ind i sin side makker.

mht køkkenredskaber, har jeg kun en multisktæller, knive bruger hun bare demjeg har uden problemer. 

:) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Et godt råd når i skal lære en venstrehåndet noget fx smørre mad binde snørebånd mv så sid overfor hinanden for så gør du det spejlvendt når du gør det med højre hånd - langt nemmere at lære. 

Anmeld Citér

4. januar 2017

Jems

Klumpe-dumpe skriver:

Min datter er venstrehåndet. (Undtaget til håndbold, der kaster og skyder med højre, virkelig mystisk) nåh men altså jeg har tænkt som dig, da hun startede i 0 kl (hun går i 1. Kl nu) at selvfølglig skulle hun havde de ting til venstre hånd. 

Så her har hun venstre hånds blyanter, venstre hånds saks og venstre hånds lineal.

jeg har ikke oplevet at hun havde svært ved at smøre, men der er andre ting der giver udfordring tidligere var det at lære at lyne sin jakke og nu sløjfe, knapper i bukser og snørrebånd der giver udfordringer. 

Og jo så har jeg nævnt for lærerne at hun gerne vil sidde til venstre når de sidder ved to-mands borde, så hun ikke hele tiden støder sin albue ind i sin side makker.

mht køkkenredskaber, har jeg kun en multisktæller, knive bruger hun bare demjeg har uden problemer. 

Tak 

Anmeld Citér

4. januar 2017

Jems

Mariehøne123 skriver:

Et godt råd når i skal lære en venstrehåndet noget fx smørre mad binde snørebånd mv så sid overfor hinanden for så gør du det spejlvendt når du gør det med højre hånd - langt nemmere at lære. 

Fedt det vil jeg prøve 

Anmeld Citér

4. januar 2017

lineog4

hannetheis skriver:

Min søn er multi båndet.

Han skriver med begge hænder.

Klippet med venstre.

I køkkenet bruger han mest venstre hånd når Han hjælper med at lave mad.

Den største udfordring har været at lære ham at bindesnørrebånd. Det er svært at lære dem når man selv er højrehåndet

Godt det ikke kun er mig - min søn vil så gerne lære det og det ender i tænders skærende arrigskab - jeg vil sige det er umuligt for en højrehåndet at lære en venstrehåndet

Anmeld Citér

4. januar 2017

lineog4

Mit ene barn er venstrehåndet.

Da han skulle starte i skole gik vi ned og købte en af hver udgave jumboblyanter hvor også en slags var til venstrehåndede, det gjorde jeg fordi jeg ved det er vigtigt at have nogle gode skriveredskaber og ja så tog jeg ikke bare dem jeg plejer at købe til skolen for tænk nu hvis det var anderledes når man er venstrehåndet. Han prøvede dem alle sammen og valgte sin favorit og det var de helt normale glatte jumboblyanter lige som hans søskende og mine elever i skolen. Faktisk var den han mindst kunne lide den til venstrehåndede.

med hensyn til sakse så er der ingen af mine børn der kan lide de ergonomiske sakse (jeg kan faktisk heller ikke lide dem selv) så de sakse vi har kan bruges både i venstre og højre hånd.

Men snørrebånd  - puha det er den eneste gang overhovedet jeg har oplevet der er udfordringer ved at han er venstrehåndet for jeg kan bare ikke få ham det vist og synes ikke det hjælper jeg sidder over for ham.

Så har jeg også oplevet da vi var i Marokko og vi blev guidet rundt i et eller andet som jeg ikke kan huske og vi fik at vide at tegnet om Allahs hånd altid var med højre hånd for den venstre var beskidt, de blev han utrolig ked af det.

Han spiller for resten på fløjte og har heller ikke der problemer med han jo så skal bruge højre hånd på samme måde som jeg skal, det er jo bare en vanesag.

Anmeld Citér

4. januar 2017

EnGodMor

Klumpe-dumpe skriver:

Jeg bliver altså lige nysgerrig for jeg har selv to børn der er venstre håndet, men jeg har aldrig hørt om venstrehånd blyanter, hvordan er de anderledes end en almindelig blyant?

Anmeld Citér

4. januar 2017

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
1977 skriver:

Det eneste de har brug for er en saks til venstre hånd.  Min er venstrehåndet, og saksen har været eneste "udfordring" indtil nu i 4 klasse

Nøjagtig det samme med min søn, der også går i 4. klasse 

Anmeld Citér

4. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Jems skriver:

nu har vi prøvet flere gange og vi har ikke fundet en metode endnu der fungerer for ham. Vi har ikke special knive. Spørger jo for at få nogle råd fordi jeg ikke ved hvordan man gør.

Men der er jo ikke nogen forskel på teknikken, når man smører med en kniv, for højre- og venstrehåndede. Vi gør præcist det samme med venstre hånd, som I gør med højre, og kniven er lige anvendelig med venstre som med højre hånd. Det er altså bare en teknik, han ikke mestrer endnu, som ikke har med hans venstrehåndethed at gøre. 

Anmeld Citér

4. januar 2017

Sprit25

Nu prøvede jeg altså at smøre en mad med venstre hånd. Det gik ret nemt. Tror det er teknikken han ikke mestre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.