Anonym skriver:
Jeg står i en kedelig situation vedrørende mine to børn, som jeg har med min eks.
Vi blev skilt for 3 år siden, hvor jeg havde vores børn den første jul, og min eks havde dem henover nytåret. De blev afleveret hos mig d. 24 om formiddagen, og det var lidt noget bøvl fordi jeg havde nogle trætte og lidt forvirrede børn, som så mange andre delebørn er, når det er skiftedag (altså kommer fra det ene hjem, til det andet)
så sidste år aftalte vi at de skulle afleveres allerede d. 23 ved middagstid hos min eks, så de kunne falde til ro og lige falde lidt til inden d. 24.
I år er det jo så "min" jul med børnene igen, men nu kræver min eks at børnene er der indtil d. 23 kl 19, eller at de først kommer d. 24 om morgenen (som vi gjorde første år, og ikke umiddelbart har gode erfaringer med) Og grunden til det er, at de åbenbart skal holde lille juleaften med den side af familien, og min eks står stærkt på at det er en ret og sådan er det bare. Umiddelbart ligger min eks det sådan ud, at jeg intet har at skulle have sagt og børnene kommer til mig d. 23 kl 19 (normalt det tidspunkt de plejer at blive puttet til)
Jeg troede virkelig vi lavede en bindende og fast aftale sidste år, og jeg er så vred og ked af det over det her show. Jeg har på ingen måde lyst til at få nogle trætte og overmættede børn hjem klokken 19 om aftenen, og først skal til at få dem puttet derefter - hvilket de sikkert slet ikke kan samle sig om når de lige har holdt jul og fået en masse dejlige gaver hjemme ved min eks og den familie. Men hvad kan jeg gøre?? Kan jeg virkelig ikke gøre noget, andet end sidde og vente d. 23 på at min eks bestemmer sig for at komme med dem? :-( :-(
Aftalen vi lavede sidste år, er på skrift dog fra vores SMS-korrespondance vi havde dengang, desværre. Jeg tænkte ikke at alt skulle skrives i sten via statsforvaltningen, da jeg åbenbart naivt troede på vi voksne mennesker kunne finde ud af at sætte eget behov til side, og holde de aftaler vedrørende vores børn. Øv 
Send sms-en, hvoraf aftalen fremgår, til ham. Stille og roligt, og spørg om han/hun har glemt hvad i aftalte sidste år.
Det handler om børnene, og det er ikke børnenes tarv, først at komme hjem på det tidspunkt, hvor de normalt kommer i seng, og da slet ikke aftenen inden juleaften.
Din eks kan ikke være det bekendt over for børnene.
Derudover synes jeg at det er en uskik at holde to juleaftener i træk. Tænk at tage den glæde fra børnene, at de glæder sig til juleaften.
Hvad med om i holder jul sammen med jeres børn, skiftevis hjemme hos dig og din eks., det vil være børnenes tarv.