Tattovering på fingrene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2016

lineog4

Jeg er enig med dig. Uanset hvor mange penge folk tjener, eller hvor højt på den sociale rangstige de sidder, ændre det ikke på at de sender et bestemt signal til omverdenen hvis de har tatoveringer og/eller piercinger over det hele og det er et faktum at det ofte er (og især har været mest) folk fra lavere sociale klasser, der får mange tatoveringer og piercinger. Problemet med at generalisere herinde er at folk altid er klar til at "vise dig den anden side".. og for mig at se er den anden side i det her ikke at du ikke har ret i din observation, men at der selvfølgelig altid er undtagelser og at verden har ændret sig, så det er blevet mere legitimt at have sådanne kropslige udsmykninger. Synes bare lige jeg ville give dig mit besyv med, nu hvor "hønsene" er færdige med at hakke.

Men som du selv er inde på så er kropspynt blevet noget andet med tiden. Da jeg var barn var der meget få der havde tatoveringer, jeg kendte få og de havde alle sejlet. Nu kender jeg dårligt nogle uden en tatovering fra min alder og ned, og de hører til i alle slags job lige fra akademikeren, business, computernørden, sosuen, pædagogen osv. 

Kasserne vi putter folk i er blevet sprængt mange gange og heldvigvis da for det, og det er ikke længere så stereotypt: tatovering = lavere indkomst. Jakkesæt = akademiker. Glemmer aldrig da jeg mødte bankdirektøren med den fine habit og han til selskabet sad og fortalte om den sidste koncert han havde været til med Rammstein. 

Jeg opponerer mod kasserne og det vil jeg altid gøre om jeg så skal kaldes en høne hver gang. Ja måske er kasserne der, men hver gang vi bekræfter kassen, fortæller at en lille sort plet (for vi talte jo ikke om en hel hånd der skulle have et dødningehoved på, men alene om to små bogstaver) definerer din socialklasse, så er vi med til at bevare kasserne. Og ja måske er jeg gammel og hippieagtig, men for mig skal de kasser brydes ned med ord, ved at blive talt imod, ved som mor med mere at opponere mod begrebet proletar i DK 2016. Hellere en høne end et får der følger blindt efter 

jeg er ikke bedre selv, jeg definerer også ud fra udseende, men hver gang jeg bliver bevidst om det så forsøger jeg at ændre det. Og ja så må jeg erkende jeg kender utrolig mange akademikere i job som akademikere med kropsudsmykning, så for mig er det ikke undtagelsen der bekræfter reglen, men i højere grad en ny regel der er blevet skabt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2016

Ena

LonglivetheQueen skriver:

Jeg er enig med dig. Uanset hvor mange penge folk tjener, eller hvor højt på den sociale rangstige de sidder, ændre det ikke på at de sender et bestemt signal til omverdenen hvis de har tatoveringer og/eller piercinger over det hele og det er et faktum at det ofte er (og især har været mest) folk fra lavere sociale klasser, der får mange tatoveringer og piercinger. Problemet med at generalisere herinde er at folk altid er klar til at "vise dig den anden side".. og for mig at se er den anden side i det her ikke at du ikke har ret i din observation, men at der selvfølgelig altid er undtagelser og at verden har ændret sig, så det er blevet mere legitimt at have sådanne kropslige udsmykninger. Synes bare lige jeg ville give dig mit besyv med, nu hvor "hønsene" er færdige med at hakke.

Der gives jo netop eksempler på "den anden side" for at vise, at det billede, der bliver beskrevet af proletarer er under forandring. Det synes jeg personligt er ret vigtigt og ret vidunderligt. Og det ville for mig være mærkeligt, hvis der bliver holdt fast i at sådan er den type og de ser sådan ud, og den type er sådan og ser sådan ud, også selvom om det netop har ændret sig. Mennesker blander sig og flyder sammen og hvorfor skulle man ikke opponerer imod påstande om det modsatte? Problemet med at generalisere synes jeg ikke handler om, at nogen vil modargumentere, men vel nærmere at der netop ikke kan generaliseres i denne kontekst og det blev der forsøgt at vise med et par eksempler. 

Anmeld Citér

16. november 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
LonglivetheQueen skriver:

Tja. Jeg er vokset op i en akademikerfamilie med utallige fordomme over for "de lavere klasser". Jeg lærte, at folk, der kaldte deres børn Melissa og Kevin, var tabere. At tatoveringer og piercinger udsendte taber-signaler. Osv osv. Jeg synes, det er noget af det mest tåbelige, man kan give børn/unge med i rygsækken - fordomme og stereotyper. Det skabte afstand mellem mig og mennesker med en anden baggrund, at jeg var klædt på med alle de fordomme. 

Det glæder mig, ja, fryder mig, at skellene i nogen grad er blevet udvisket. At højtuddannede lader sig tatovere og pierce, hvis det passer dem. At dét at vælge angelsaksiske navne til sine børn pludselig blev udbredt i den kreative klasse pga. globalisering og internationalt udsyn - eller bare, fordi folk havde lyst og ikke lod sig tryne af fjollede klassenormer. At man ikke nødvendigvis kan se forskel på en overlæge og en ufaglært. 

Jeg synes, det er en anakronisme at kalde mennesker i DK i 2016 for proletarer - eller at bruge begrebet nedsættende om en trend. Det virker, som om overlægen har frit valg på alle hylder og bare er skidesej, når han flasher sin tatoo, mens den ufaglærte dæleme skal passe på sine signaler. Det er grimt og uværdigt. Og det kan vi kun bremse ved at protestere, når stemplerne tages i brug. Omverdenen er OS!

Anmeld Citér

16. november 2016

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Tja. Jeg er vokset op i en akademikerfamilie med utallige fordomme over for "de lavere klasser". Jeg lærte, at folk, der kaldte deres børn Melissa og Kevin, var tabere. At tatoveringer og piercinger udsendte taber-signaler. Osv osv. Jeg synes, det er noget af det mest tåbelige, man kan give børn/unge med i rygsækken - fordomme og stereotyper. Det skabte afstand mellem mig og mennesker med en anden baggrund, at jeg var klædt på med alle de fordomme. 

Det glæder mig, ja, fryder mig, at skellene i nogen grad er blevet udvisket. At højtuddannede lader sig tatovere og pierce, hvis det passer dem. At dét at vælge angelsaksiske navne til sine børn pludselig blev udbredt i den kreative klasse pga. globalisering og internationalt udsyn - eller bare, fordi folk havde lyst og ikke lod sig tryne af fjollede klassenormer. At man ikke nødvendigvis kan se forskel på en overlæge og en ufaglært. 

Jeg synes, det er en anakronisme at kalde mennesker i DK i 2016 for proletarer - eller at bruge begrebet nedsættende om en trend. Det virker, som om overlægen har frit valg på alle hylder og bare er skidesej, når han flasher sin tatoo, mens den ufaglærte dæleme skal passe på sine signaler. Det er grimt og uværdigt. Og det kan vi kun bremse ved at protestere, når stemplerne tages i brug. Omverdenen er OS!

Amen...

Her hjemme ville vi give en hver livstilsekspert grå hår. En uddannet akademiker, der valgte at blive lærer, giftede sig med en for gammel italiener der var håndværker, navngav et af sine børn Liam, som forresten går i Roskilde garden og elsker uniform og gevær samtidig med han har lidt for langt hår og går med mors hjemmelavede kluns. Vi bor forresten til leje, jeg har en tatovering, højhælede støvler, pH lamper og Arne Jacobsen stole mm. Er forfalden til krimier og dårlig engelsk x Factor og har lige slugt games of thrones samtidig med jeg ved den næste bog som ikke er lærerfaglig skal være foucalt om straf og magt eller måske skal det være 5. Bind i djævlekrigen 

Livet har lært mig det er for vigtigt til kasser og at blive nede i dem. 

(Og de to andre børn passer vist forresten bedre ind i billedet men dem kan jeg fortælle om en anden gang )

Anmeld Citér

16. november 2016

Aristocats

Mor og meget mere skriver:

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.