Jeg har en bror som blev sat ønsket i verden af vores mor men mod faderens vilje. Han opsøgte sin far som teenager fordi han godt ville vide hvordan hans fædrene ophav var og lære at kende den ene halvdel af sin genetiske bagage.
Det gik bare slet ikke som min bror havde regnet med. Hans bio far havde intet what so ever behov for, at have noget med ham at gøre. Drengens liv var moderens beslutning, ikke hans sagde han. Det var en utrolig hård besked at få når man er en teenager der er i gang med at lære sig selv at kende. Og den sandhed har lavet skår i hans og vores mors forhold, fordi han nu føler at det var rimeligt egoistisk af vores mor og tro at det ikke ville påvirke ham negativt at han er vokset op som uønsket af en af de mest centrale personer i hans liv.
Selvom den far som er bio far for mig også tog min storebror til sig som hans egen og opdragede ham som min far har opdraget mig, så føler han stadigvæk, at det er nedern at der er minimum et menneske i verden som han er uønsket af.
Det er måske, måske ikke den skæbne du dømmer dit barn til at få. Er du parat til det?
Er det ikke bedre at få et barn med en donor som ønsker at give sine gener videre, fremfor en kendt far som ikke ønsker sit barn? Det andet er noget af en skæbne at give sit barn allerede fra det øjeblik barnet er født.
Vh. Mig
Undskyld men jeg bliver simpelthen nødt til at sige at det ikke helt stemmer det du skriver.
Lad os sige din bror var et donorbarn, som gerne ville kende til sin baggrund. Jeres mor har så enten valgt en åben eller lukket donor. Hvis det er en lukket donor, er der lidt til intet info omkring den biologiske far, og det får han aldrig at vide. Hvis det er en åben donor, er der stadig kun begrænset information omkring ham. Han indgår ikke til at være en far, men mere en informations kilde til barnet, når det bliver 18 år.
Det vil så også blive set på samme måde, fordi donoren ikke ønsker sig sit eget barn på den måde, og de bliver aldrig noget til hinanden.
Hvis jeres mor ikke havde beholdt ham den gang var han jo ikke på denne jord. Hvordan kan man på nogen som helst måde være utaknemmelig for det? Det har måske heller ikke altid været jeres mors favorit valg at skulle gøre det på den måde. Man kan jo ikke gøre alle glade og ikke alle er ens favorit. Alle kan ikke være perfekte, og alle har måske ikke muligheden for at få den der "cookie cutter family" som bare er perfekt.
Nogen ser abort som en form for drab, på den måde kan det være svært at skulle vælge enten det ene eller andet, da man ikke ønsker "drab" på den måde.
Yderligere, at din brors forhold til pap faren ikke er helt så godt som den biologiske er da trist, men er ikke altid sådan. Nogen børn som vokser op med en pap far ser dem som deres "rigtige" far. Så det er ikke altid at det er enten eller.