PUHK skriver:
Men det er jo ikke enten eller. Bare fordi at man som udgangspunkt holder sig til skoleskemaet, så betyder det jo ikke, at man ikke kan lære i "alle facetter af livet" - vel og mærke når man har fri/ferie. Man lærer vel ligeså meget på en ferie, som er placeret inden for rammerne af skoleferien?
Jeg ved ikke, hvor du henter din "ensporede snak om, at vores børn skal blive så kloge som overhovedet muligt, og at dette kun sker i skolen" - det er i hvert fald ikke et postulat, som jeg hverken direkte eller indirekte er kommet med.
Jeg synes også, at det er rigtig fint, at Børges forældre vil "investere tid" med ham - om det så er på Gran Canaria eller i sommerhus. Men jeg henholder mig til, at det som udgangspunkt må være muligt at gøre i de ferier, der nu engang er. Omkring 12 af slagsen, så vidt jeg lige hurtigt kan regne ud. Hvis det virkelig er et spørgsmål om, at økonomien er helt(!) i bund, eller det på absolut ingen måde kan lade sig gøre at få fri i de førnævnte 12(!) uger, så er det selvfølgelig en afvejning, som man som forældre/skoleleder kan tage, men jeg tvivler på, at det er tilfældet for de 63% af forældre til børn i udskolingen, der i en undersøgelse svarede, at de havde holdt ferie med deres barn uden for skolernes ferie. 24% havde i øvrigt gjort det flere gange. Tallene var hhv. 53% og 23% for børn i 0.-3. klasse.
Jeg er i øvrigt helt enig i, at de lægger (for) mange timer i skolen efter den nye skolereform, som jeg fornemmer, du ofte hentyder til - men det har intet med ferieuger og placeringen heraf at gøre.
Nej nej slet ikke dig med den ensporede snak - det er i "offentligheden" og især i retorikken vedr den nye skolereform og det var for at forklare jeg er blevet kontrær. For før havde jeg næsten samme holdning som dig, dog nok knap så "hård" pg var mere; okay det går jo og så længe forældrene fremlægger det som det er engangsforeteelse så hellere det end havde fri for at komme i Tivoli.
Men er vendt på en tallerken og mine unger får fri hvis det er vigtigt for min familie, skolen okkuperer alt deres tid i hverdagen og jeg oplever de lærer mindst lige så meget af en dag med mig på Kronborg som de gør en endeløs dag i skolen der ikke har råd eller voksen overskud til at tage på ture. Det er ikke sådan at jeg gør det konstant, men det sker og formodentlig tager vi også på ferie uden for skoletid i foråret fordi det nu en gang passer bedre også selvom mine bærn har 12 ugers ferie (har jeg så desværre ikke da jeg møder på skolen og arbejder i mit team). Min datter får også fri til en kor dag på tirsdag, hun får fri til en audition osv. Og jeg beder om andre elever fri for at fortælle om Grønland osv. Ja det burde vi ikke, men med en skoledag til 15.30/16 hver dag så er det svært at finde tiden til andet end skole og fx min datter er bidt af en gal teaterpige får sine successer der, udviser en arbejdsmoral som er bedre end min når det handler om teater osv. Så jeg tænker hun også kan lære en del af det der, og støtter hende.
så jo med tiden, hvor jeg så min egen datter blive syg af at gå i skole (i følge lægen en stressreaktion blandet med hormoner) og elever der vitterlig mistrives og en stor del handler om alt for lange og krævende skoledage, er jeg blevet large, måske for large og det skal måske finde sit niveau igen. Men lige nu har jeg der sådan, forældrene vurderer om deres børn har brug for den ekstra pause og det er okay. Jeg giver ikke mine børn en pause hver uge på min fridag (fik de da de gik i børnehave), det ville være forkert. Men hvis jeg vurderer det har de behov for en uge så får vi det. Kommer lige i tanke om at jeg endda har bestilt teaterbillet til en fredag i skoletiden til min store pige. Der car ikke en Forestilling uden for skoletiden andet end den lørdag hun skal konfirmeres og det er til dramatisering af intet som rigtig mange bruger i udskolingen, så jeg vurderede da hun er en langsom læser men tilgengæld er en fantastisk fortolker, så kunne jeg give hende værket via teater så hun bedre kan følge med - ja er vist blevet lidt anarkistisk i forhold til skolen ups!