lineog4 skriver:
Selvsagt har det et signal, men tror jeg efterhånden er blevet enormt kontrær og rent faktisk har lyst til at sende et signal om man lærer i alle facetter af livet. Er så træt den ensporede snak om at vores børn skal blive så kloge som overhovedet muligt og at dette kun sker ved de er sammen med en voksen i en voksenstyret aktivitet på skolens matrikel.
Synes det er skønt at forældre vil investere i deres børn, bruge tid sammen med dem, tale med dem, opleve sammen med dem osv. Og skulle det ske en uge på gran Canaria i uge 2 så fred være med det - heller det end de ikke gør det. Hvis det er den økonomiske mulighed de har, eller de er en af de uheldige der dette år ikke kunne få ferien i skolernes ferie (der er rift om dem fx hvis du er sygeplejerske har jeg hørt), jamen så herre Gud da.... ja det er møg irriterende en gang imellem som lærer, så mangler man den ene i gruppearbejdet som skal fortsætte ugen efter og så kommer eleven som en forstyrrende part, men igen herre Gud.
Jeg synes det er vigtigt at lære arbejdsmoral, vigtigt at lære man har et ansvar, vigtigt at lære at man ikke pjækker bare fordi... den eneste begrundelse jeg kan finde på i forhold til ikke at skulle af sted er arbejdsmoralen: skolen er dit arbejde og du kommer alle de dage skolen er programsat til. Jeg er nok så bare af den holdning, at ja det gør man men måske skulle skolebørnene lige som lærerne have en 6. Ferieuge de kan placere eller.... for jeg synes med alle de timer de lægger i skolen kan de have brug for luft, have brug for at lære noget som ikke er sat i skolens lille kasse. Men ja er nok som jeg startede med at skrive blevet en smule kontrær 
Men det er jo ikke enten eller. Bare fordi at man som udgangspunkt holder sig til skoleskemaet, så betyder det jo ikke, at man ikke kan lære i "alle facetter af livet" - vel og mærke når man har fri/ferie. Man lærer vel ligeså meget på en ferie, som er placeret inden for rammerne af skoleferien?
Jeg ved ikke, hvor du henter din "ensporede snak om, at vores børn skal blive så kloge som overhovedet muligt, og at dette kun sker i skolen" - det er i hvert fald ikke et postulat, som jeg hverken direkte eller indirekte er kommet med.
Jeg synes også, at det er rigtig fint, at Børges forældre vil "investere tid" med ham - om det så er på Gran Canaria eller i sommerhus. Men jeg henholder mig til, at det som udgangspunkt må være muligt at gøre i de ferier, der nu engang er. Omkring 12 af slagsen, så vidt jeg lige hurtigt kan regne ud. Hvis det virkelig er et spørgsmål om, at økonomien er helt(!) i bund, eller det på absolut ingen måde kan lade sig gøre at få fri i de førnævnte 12(!) uger, så er det selvfølgelig en afvejning, som man som forældre/skoleleder kan tage, men jeg tvivler på, at det er tilfældet for de 63% af forældre til børn i udskolingen, der i en undersøgelse svarede, at de havde holdt ferie med deres barn uden for skolernes ferie. 24% havde i øvrigt gjort det flere gange. Tallene var hhv. 53% og 23% for børn i 0.-3. klasse.
Jeg er i øvrigt helt enig i, at de lægger (for) mange timer i skolen efter den nye skolereform, som jeg fornemmer, du ofte hentyder til - men det har intet med ferieuger og placeringen heraf at gøre.