Fru Hansen skriver:
Rygning havde jeg ikke lige tænkt over:-)
Der tror jeg egentlig også at jeg ville foretrække at manden selv betalte for den fornøjelse /uvane ;-)
Ja, det er også min holdning. Vi begyndte egentligt med "lommepengene" da det gik op for mig at jeg rendte og købte ting til alle andre, og når det så kom til at bruge penge på mig selv, synes jeg at jeg havde brugt penge nok, og blev egentligt lidt nærig - sådan var det altid.
Derfor aftalte vi et beløb til "lommepenge" og samtidigt lavede vi en konto til ting til børnene, tøj, fodtøj osv. De vokser så hurtigt at de stort set får ny garderobe hvert halve år.
Da manden så begyndte at ryge igen, så var jeg VIRKELIG glad for den ordning. Jeg administrerer økonomien hjemme hos os, og mange gange går de bare ind i det normale forbrug (eller som fx da jeg renoverede gangen), men lige pt. ønsker jeg mig et par nye symaskiner, så derfor sparer jeg op. Jeg kunne selvfølgelig bare tage fra en af de andre opsparinger, men jeg har det bedst med at jeg selv "sparer op", så nu er jeg begyndt at bruge en separat konto til det. Desuden er de andre opsparinger vi har, øremærket til andre ting som fx vedligeholdelse af huset, uforudsete udgifter til bilerne eller ferie.
Årsagen til alle de forskellige opsparinger, er at manden er selvstændig, og derfor kan hans indtægt godt svinge lidt. Derfor har jeg det bedst med at have penge sat til side til forskellige eventualiteter, så jeg ikke risikerer at stå og have problemer med at betale regninger.
Anmeld
Citér