Et glas vin i ny og næ? Er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2016

Aristocats

alenemor42 skriver:

Nu er det jo ikke sådan at fordi man drikker et glas vin at baby optager al alkohol der er i det glas 

Mener at anbefalingerne var Max 3 genstande om ugen da jeg ventede den første 

Tænker at sofaen man sidder i hver dag som er fyldt med kemikalier gør mere skade end et glas alkohol eller 3 i løbet af en graviditet 

Og jeg elsker lidt mummy shaming  det er simpelthen fantastisk at nogle må fremhæve sig selv og sætte spørgsmålstegn ved andre 

Så det er "mummy shaming" at sige at alkohol i graviditeten er en dårlig idé, da det er almen viden at det kan føre til skader på fosteret og generelt bare ikke er sundt? Der er ikke noget galt i at sætte spørgsmålstegn ved kvinder der indtager alkohol i graviditeten, af meget logiske grunde vel at mærke! Jeg synes heller ikke, det er "mummy shaming" at generelt fraråde kvinder at ryge én eller to smøger om ugen i graviditeten - hvorfor mon? Fordi det kan meget vel være uhensigtsmæssigt for fosterets sundhed! At oplyse kvinder om den risiko de tager i forhold til deres barn er på det rette og har intet at gøre med at "shame" mødre der indtager alkohol, de skal simpelthen vide det, selvom det er træls at høre at det man gør måske ikke er det bedste - men så må man jo træffe et valg og hvis det er at fortsat nyde alkohol under en graviditet, jamen så må man jo gøre det uden sure miner omkring, hvad der er almen viden og generel sund fornuft. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2016

L-mor

Sundhedsstyrelsens anbefalinger er opdateret til nul alkohol, fordi ny forskning påviser risiko for alkoholskader selv ved et meget lille indtag. Det har hidtil været formodet, at fosterets 'andel' af alkoholen svarede til dets andel af den samlede masse, men nyere forskning har vist, at moderkagen absorberer langt mere alkohol og holder på det i længere tid.

Anmeld Citér

6. september 2016

Krealir

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym da jeg ved at folk med stærke holdninger nogle gange har tendens til at hagle andre ned

Mit spørgsmål lyder. Er et glas vin i ny og næ under graviditeten i orden? Ikke fast en gang om ugen, men måske nogle gange 2 gange på en uge, andre gange en gang om måneden.
Altså, IKKE et fast forbrug.. Men nogle genstande, spredt henover de 9 måneder..

Hvad er jeres holdning til det?

- Jeg tænker at i hvert fald min generations mødre garanteret har drukket et par genstande i løbet af deres graviditet - øl, vin.. Og der er jo maaange unge mennesker, hvis mødre muligvis har fået et par genstande under graviditeten, som ikke fejler noget eller har taget skade på nogen måde..

Og i princippet er det vel ikke værre end kvinder der ryger, farver hår, eller andre ting som også menes at kunne være skadelige gennem graviditeten? Eller hvad?

Hej

Jeg tænker bestemt godt, at man kan tage et glas i ny og næ. Nogen siger et helt glas andre et halvt om ugen, men i princippet tror jeg bare, at man skal tænke over, at man har et lille foster inde i maven, som man deler blod med, og som bliver noget nemmere påvirket af alkoholen end vi selv gør. Så det der med at holde, når vi selv kan mærke noget, virker ikke. Så er det for sent. 

Dog skal det siges, at min mands mor var rigtig aktiv til at feste, og hun fandt først ud af at hun var gravid i 3. trinmester! Og han er en af de klogeste og dejligste mennesker jeg kender! Men alligevel... Hvis man holder sig til det ene glas om ugen, går det nok. Jeg tror ikke det er en god ide at drikke mere ad gangen. Det med at "samle sammen" kan man nok ikke. 

Anmeld Citér

6. september 2016

Muhmi

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym da jeg ved at folk med stærke holdninger nogle gange har tendens til at hagle andre ned

Mit spørgsmål lyder. Er et glas vin i ny og næ under graviditeten i orden? Ikke fast en gang om ugen, men måske nogle gange 2 gange på en uge, andre gange en gang om måneden.
Altså, IKKE et fast forbrug.. Men nogle genstande, spredt henover de 9 måneder..

Hvad er jeres holdning til det?

- Jeg tænker at i hvert fald min generations mødre garanteret har drukket et par genstande i løbet af deres graviditet - øl, vin.. Og der er jo maaange unge mennesker, hvis mødre muligvis har fået et par genstande under graviditeten, som ikke fejler noget eller har taget skade på nogen måde..

Og i princippet er det vel ikke værre end kvinder der ryger, farver hår, eller andre ting som også menes at kunne være skadelige gennem graviditeten? Eller hvad?

Ja. Det er ok.

Var til håndfæstning i weekenden hvor vi i kredsen skulle skåle for parret i mjød.. Og ja, jeg tog en lille tår, til stor forargelse for én af gæsterne og dette var hun heller ikke bleg for at ytre.. Men jeg kan altså ikke tage mig af folk der er så pernitten.

Anmeld Citér

6. september 2016

Guldlok88

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.