Et glas vin i ny og næ? Er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2016

Anonymor10

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym da jeg ved at folk med stærke holdninger nogle gange har tendens til at hagle andre ned

Mit spørgsmål lyder. Er et glas vin i ny og næ under graviditeten i orden? Ikke fast en gang om ugen, men måske nogle gange 2 gange på en uge, andre gange en gang om måneden.
Altså, IKKE et fast forbrug.. Men nogle genstande, spredt henover de 9 måneder..

Hvad er jeres holdning til det?

- Jeg tænker at i hvert fald min generations mødre garanteret har drukket et par genstande i løbet af deres graviditet - øl, vin.. Og der er jo maaange unge mennesker, hvis mødre muligvis har fået et par genstande under graviditeten, som ikke fejler noget eller har taget skade på nogen måde..

Og i princippet er det vel ikke værre end kvinder der ryger, farver hår, eller andre ting som også menes at kunne være skadelige gennem graviditeten? Eller hvad?

Nej, ikke ok 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2016

grinny

Jeg ville ikke selv gøre det, men kan heller ikke lide vin så det giver sig selv 

Men at skrive et det er sygt, at man må have et alkoholproblem hvis man ikke kan lade være synes jeg måske er lige voldsomt nok! 

Og nu hvor jeg tænker mig om har jeg faktisk taget en lille niptår af en champagne der blev brugt som velkomstdrink til at fest, hvor jeg lige smagte af min mands og så gik tilbage til min cola  Tror ikke hun har taget skade 

Anmeld Citér

2. september 2016

lineog4

Man kan jo vælge ikke at have den over fokus på graviditet men lytte til sin krop og de få gode råd. 

Hvad man bør og ikke bør har ændret sig over de 14 år hvor jeg har haft graviditeter og jeg må indrømme jeg nogle gange finder det en smule hysterisk. 

Dog med alkohol var det meget let for i første graviditet gik jeg gennem jul og nytår og jeg troede jeg skulle have er glas vin og er glas champagne, men jeg kunne simpelthen ikke - tanken om den lille trold i maven gjorde jeg ikke kunne, og jeg spørgsmålet til mig selv var: hvorfor egentlig Line, kan maden og dagen ikke være god uden - jo sagtens. Med 4 graviditeter og 3 ammeperiode er det så efterhånden blevet sådan at jeg hellere tager et glas vand end et glas vin - men det er en anden historie.

Anmeld Citér

2. september 2016

migxher

Alkohol er klart no go for mig men hvad andre gør må de da selv om men nu bryder jeg mig heller ikke så meget om alkohol at det er et problem for mig ikke at drikke det. Der er da mange andre ting at drikke istedet for. Evt alkohol fri vin. Det er så kort en periode man er gravid, så hvorfor tage chancen?

Anmeld Citér

2. september 2016

Mhysa

Tatarata skriver:

Nej, det synes jeg ikke er ok. Bare fordi den ene eller den anden drak/røg/whatever under deres graviditet og deres børn er ok, betyder det ikke at det sker hver gang. Og jeg ville ikke tage chancen. Så vigtigt er det glas vin heller ikke. Desuden smager "Free" fra Føtex udemærket hvis man bare ikke kan undvære.

Tænker du på Fre? den er ikke alkoholfri, men alkoholreduceret. Bare så folk er OBS på hvad de køber. 

Anmeld Citér

2. september 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Beti89 skriver:

Synes du har ret i at graviditet næsten gøres til en sygdom med alt det man ikke må, så jeg synes bestemt ikke man skal være fanatisk ☺ Dog ville jeg aldrig selv indtage alkohol eller ryge,  da det er ting som er bevist videnskabeligt at have negative konsekvenser for barnet. Jeg prøver at blive gravid nu og allerede nu indtager jeg ingen alkohol da det har en dårlig indflydelse på ens fertilitet ☺ 

Der har lige været en stor undersøgelse, det viser, at det ikke har indflydelse på fertiliteten. Jeg har ikke personligt tjekket undersøgelsen - hørte det blot i nyhederne. Og der er netop ikke endegyldigt bevis på, hvor meget alkohol, der skal til for potentielt at skade et foster.

Det er helt fint at have sin holdning til alkohol, men jeg synes ikke, at vi skal smide om os med postulater.

Anmeld Citér

2. september 2016

Beti89

Der har lige været en stor undersøgelse, det viser, at det ikke har indflydelse på fertiliteten. Jeg har ikke personligt tjekket undersøgelsen - hørte det blot i nyhederne. Og der er netop ikke endegyldigt bevis på, hvor meget alkohol, der skal til for potentielt at skade et foster.

Det er helt fint at have sin holdning til alkohol, men jeg synes ikke, at vi skal smide om os med postulater.

Nej der er måske ik bevis for præcis hvor meget alkohol der er skadeligt for fosteret, men alkohol er skadeligt, det ved man. Med hensyn til Fertilitet så har jeg altid hørt og læst at det har en negativ indflydelse på ens fertilitet men kan godt være der er kommet nye undersøgelser der viser noget andet. Det ved jeg ikke. Det må jeg have tjekket op på. Men når man nu ved hvor skidt alkohol er for bare en selv og hva det gør ved hjernen osv. Og man ik ved hvor meget der ska til for at skade fosteret, så ville jeg personligt ikke tage chancen. Tror nu ik et glas i ny og næ gør noget, men hver uge tror jeg nu ikke er sundt. Jeg ville ik gøre det i hvert fald. Men det jo også bare min mening ��

Anmeld Citér

3. september 2016

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym da jeg ved at folk med stærke holdninger nogle gange har tendens til at hagle andre ned

Mit spørgsmål lyder. Er et glas vin i ny og næ under graviditeten i orden? Ikke fast en gang om ugen, men måske nogle gange 2 gange på en uge, andre gange en gang om måneden.
Altså, IKKE et fast forbrug.. Men nogle genstande, spredt henover de 9 måneder..

Hvad er jeres holdning til det?

- Jeg tænker at i hvert fald min generations mødre garanteret har drukket et par genstande i løbet af deres graviditet - øl, vin.. Og der er jo maaange unge mennesker, hvis mødre muligvis har fået et par genstande under graviditeten, som ikke fejler noget eller har taget skade på nogen måde..

Og i princippet er det vel ikke værre end kvinder der ryger, farver hår, eller andre ting som også menes at kunne være skadelige gennem graviditeten? Eller hvad?

En halv genstand kan vel ikke gøre skade tænker jeg? 

Jeg har selv delt en lille dåse øl med en nær veninde som også er gravid, men det kunne min samvittighed ikke holde til, så ikke mere til mig i mens jeg er gravid 

Da min mor ventede min søster og jeg lå vi druknet i både tobak og vodka, jeg selv har ingen gener haft, men min tvillingesøster var tæt på at forlade livet som nyfødt.  Om det har været min mors misbrug under graviditeten ved jeg ikke :-) 

Anmeld Citér

3. september 2016

mija

Helt klart også no-go herfra! Jeg tror godt liiige at jeg kan overleve 1-1,5 år uden alkohol, helt ærligt det er sådan en kort periode af ens liv man lige skal undvære

Jeg var en kæmpe festabe før graviditet, og ryger, men ligeså snart jeg blev gravid vidste jeg godt at mit barns behov kom før mit, så stoppede selvfølgelig med det samme! Selvfølgelig har det været træls hen over sommeren at jeg ikke har kunne drikke en kold mokai med veninderne, men somsagt har det været det værd!!

tænker lidt om det er selve alkoholen man har behov for at indtage, eller er det selve smagen? For så findes der udmærkede alkoholfrie øl/vin

Anmeld Citér

3. september 2016

alenemor42

Nu er det jo ikke sådan at fordi man drikker et glas vin at baby optager al alkohol der er i det glas 

Mener at anbefalingerne var Max 3 genstande om ugen da jeg ventede den første 

Tænker at sofaen man sidder i hver dag som er fyldt med kemikalier gør mere skade end et glas alkohol eller 3 i løbet af en graviditet 

Og jeg elsker lidt mummy shaming  det er simpelthen fantastisk at nogle må fremhæve sig selv og sætte spørgsmålstegn ved andre 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.