Et glas vin i ny og næ? Er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.044 visninger
44 svar
74 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. september 2016

Anonym trådstarter

Jeg vælger at være anonym da jeg ved at folk med stærke holdninger nogle gange har tendens til at hagle andre ned

Mit spørgsmål lyder. Er et glas vin i ny og næ under graviditeten i orden? Ikke fast en gang om ugen, men måske nogle gange 2 gange på en uge, andre gange en gang om måneden.
Altså, IKKE et fast forbrug.. Men nogle genstande, spredt henover de 9 måneder..

Hvad er jeres holdning til det?

- Jeg tænker at i hvert fald min generations mødre garanteret har drukket et par genstande i løbet af deres graviditet - øl, vin.. Og der er jo maaange unge mennesker, hvis mødre muligvis har fået et par genstande under graviditeten, som ikke fejler noget eller har taget skade på nogen måde..

Og i princippet er det vel ikke værre end kvinder der ryger, farver hår, eller andre ting som også menes at kunne være skadelige gennem graviditeten? Eller hvad?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2016

God-mor

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym da jeg ved at folk med stærke holdninger nogle gange har tendens til at hagle andre ned

Mit spørgsmål lyder. Er et glas vin i ny og næ under graviditeten i orden? Ikke fast en gang om ugen, men måske nogle gange 2 gange på en uge, andre gange en gang om måneden.
Altså, IKKE et fast forbrug.. Men nogle genstande, spredt henover de 9 måneder..

- Jeg tænker at i hvert fald min generations mødre garanteret har drukket et par genstande i løbet af deres graviditet - øl, vin.. Og der er jo maaange unge mennesker, hvis mødre muligvis har fået et par genstande under graviditeten, som ikke fejler noget eller har taget skade på nogen måde..

Og i princippet er det vel ikke værre end kvinder der ryger, farver hår, eller andre ting som også menes at kunne være skadelige gennem graviditeten? Eller hvad?

Et halvt glas vin eller et glas champange til nytår sker der ingenting ved. Jeg har ikke selv nydt alkohol under en graviditet, men der sker altså ikke noget ved et enkelt glas. To om ugen er nok lige i overkanten. Men et par glas i løbet af graviditeten kan ikke hidse mig op. 

Anmeld Citér

1. september 2016

Linkaa

Min holdning er klart NEJ! Jeg ved godt at man ikke har decideret forskning, som viser skadelighed og negative følger direkte. Men når man ved at alkohol er skadeligt for dannelsen af myelinskederne på axonerne, dvs de fedtskeder der beskytter forbindelserne i hjernen, så kunnejeg ikke drømme om at drikke alkohol som gravid...

Jeg venter barn nr 3, og glæder mig helt vildt til jeg ikke ammer og er gravid længere, så jeg kan nyde rødvin til maden og en kold øl som hygge Men det er en af de få ting, som jeg synes er en selvfølge at kvitte så længe man sætter børn i verden. Ligesom rygning og stoffer i min verden er fuldstændig no-go

Anmeld Citér

1. september 2016

Troldemommi

Nej, lad alkoholen være imens, du er gravid, prøv at læse lidt om hvad konsekvenserne for baby kan være. 

Anmeld Citér

1. september 2016

Bshizzle

Jeg drak øl, vin, sprut, farvede hår, røg smøger de første 4 mdr i begge mine graviditeter  

Jeg viste så bare ikke at jeg var gravid 

Men igennem begge mine graviditeter, da farvede jeg da mit hår 2 gange.. 

Brugte neglelak..

Parfume/deo.. 

Drak et glas vin i ny og næ (ik hver uge, men måske 1 gang om måneden).. 

Brugte Make up.. 

Begge mine børn er sunde og raske..  

Hvis is du overvejer at kvitte vinen, så kan man altså sagtens få vin uden alkohol i som smager ok. Anderledes...  Men kan da drikkes.  

Anmeld Citér

1. september 2016

modesty

Et glas i ny og næ skader ingenting. Der er blevet forsket rigtig meget i emnet, og der er ingen tegn på at et glas engang imellem betyder noget som helst. Ved 1 genstand om dagen, ved man at der kan være konsekvenser for fostret.

Jeg ville nu nok holde mig til et glas om ugen eller mindre, for en sikkerheds skyld.

Anmeld Citér

1. september 2016

Anonym trådstarter

Troldemommi skriver:

Nej, lad alkoholen være imens, du er gravid, prøv at læse lidt om hvad konsekvenserne for baby kan være. 

Åh tro mig, har læst til jeg var helt blå

Men jeg synes også man skal vurdere det lidt selv, og bruge sin fornuft og mavefornemmelse..

Altså jeg mener, hvis man skal tro på alt hvad man læser er graviditet næsten både en sygdom og videnskab, og så er det jo altså ikke værre.. Nu tænker jeg ikke kun lige alkohol, men at generelt virker det til at alt frarådes (selv at støvsuge), og det har kvinder jo altså gjort i gu' ved ikk hvor mange år, uden at børn har taget skade..

Så jeg ved hvad forskningen siger, men forskningen siger jo faktisk intet om skader ved et meget lavt forbrug (en genstand i ny og næ).

Så det var mere jeres personlige holdninger

Anmeld Citér

1. september 2016

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Et halvt glas vin eller et glas champange til nytår sker der ingenting ved. Jeg har ikke selv nydt alkohol under en graviditet, men der sker altså ikke noget ved et enkelt glas. To om ugen er nok lige i overkanten. Men et par glas i løbet af graviditeten kan ikke hidse mig op. 

Ja to om ugen er lige i overkanten, men tænkte også mere hvis nu man drikker to glas den ene uge og så går der fx to måneder hvor man ikke drikker noget, og så drikker man et enkelt glas, du ved.

Sådan at det ikke fast er to om ugen

Jeg ved godt man siger at al alkohol frarådes, men jeg synes bare der er enormt mange restriktioner og ting og sager, hvor jeg tænker at man også skal bruge sin egen mavefornemmelse

Anmeld Citér

1. september 2016

Liv_86

Jeg ville sige NEJ. 

Måske hvis det er fordi man skal til noget stort, bryllup, til nytår så synes jeg det kan gå an. Men flere gange i ugen eller måneden er et klart nej herfra. 

Men det er selvfølgelig helt op til dig selv. 

Anmeld Citér

1. september 2016

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Et glas i ny og næ skader ingenting. Der er blevet forsket rigtig meget i emnet, og der er ingen tegn på at et glas engang imellem betyder noget som helst. Ved 1 genstand om dagen, ved man at der kan være konsekvenser for fostret.

Jeg ville nu nok holde mig til et glas om ugen eller mindre, for en sikkerheds skyld.

OK, jeg synes jeg kunne huske at det var to genstande om dagen der var skadeligt, men det skal så lige siges at jeg slet slet ikke kunne drømme om at indtage så meget alkohol som gravid

Men min umiddelbare holdning er også, at et par genstande spredt ud over graviditeten, ikke skader.. En et ugen eller hver anden uge tænker jeg kan være okay - og så er det jo igen kun et glas af gangen og ikke sådan at man drikker sig plørefuld

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.