Erstatnings samvær?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2016

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Kan han ikke  bare få hende den næste weekend hvor det var din tur?  -  sådan så han har tre weekender i træk? -  Hvis han self.  Ikke har planer

Han er fast besluttet på at han er helt ret til at få barnet den kommende weekend. 

Så er han ligeglad med hvad jeg eller barnet siger. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2016

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Har I overvejet mægling i statsforvaltningen? 

Det hele er kørt over SF siden barnet var 2 år.  

Men han er slet ikke til at snakke med eller lave aftaler og holde dem. 

Det er første gang barnet er syg op til samvær.  Så kender slet ikke reglerne der efter. 

Jeg tror jeg kontakter SF i morgen formiddag for at være helt sikker på hvad jeg skal gøre. 

Anmeld Citér

31. august 2016

Sprit25

Anonym skriver:

Det hele er kørt over SF siden barnet var 2 år.  

Men han er slet ikke til at snakke med eller lave aftaler og holde dem. 

Det er første gang barnet er syg op til samvær.  Så kender slet ikke reglerne der efter. 

Jeg tror jeg kontakter SF i morgen formiddag for at være helt sikker på hvad jeg skal gøre. 

Men har I været ved en mægler? 

Anmeld Citér

31. august 2016

AnoMom

Han har ret til erstatningssamværd den først komne weekend. Også selvom i har planer.

fra statsforvaltningens hjemmeside: 

Ifølge forældreansvarsloven får samværsforælderen helt automatisk ret til såkaldt erstatningssamvær, hvis bopælsforælderen aflyser samværet. Reglerne siger, at hvis samværet ikke gennemføres, så er der automatisk samvær i den efterfølgende uge i samme omfang, på samme tidspunkt og på samme vilkår, som er aftalt eller fastsat.

læs mere her

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=9008

Anmeld Citér

31. august 2016

alenemor42

Det er jo meget fint med reglerne men.....

det er sgu vildt synd for barnet som kender til planerne og glæder sig til dem for den kommende weekend! Det sgu tarveligt af far og et fint eksempel på hvad han har ret til og ikke hvad der er barnets tarv !

Anmeld Citér

31. august 2016

Venterpålillesøster

AnoMom skriver:

Han har ret til erstatningssamværd den først komne weekend. Også selvom i har planer.

Ifølge forældreansvarsloven får samværsforælderen helt automatisk ret til såkaldt erstatningssamvær, hvis bopælsforælderen aflyser samværet. Reglerne siger, at hvis samværet ikke gennemføres, så er der automatisk samvær i den efterfølgende uge i samme omfang, på samme tidspunkt og på samme vilkår, som er aftalt eller fastsat.

læs mere her

Gælder det også hvis han selv har frabedt sig samvær fordi barnet er sygt? 

Som forælder har man vel ansvar for barnet både når det er sygt og rask? 

Anmeld Citér

31. august 2016

Camellia

AnoMom skriver:

læs mere her

Men i dette tilfælde fravælger far jo selv samvær fordi at barnet er syg? 

Anmeld Citér

31. august 2016

AnoMom

Venterpålillesøster skriver:

Gælder det også hvis han selv har frabedt sig samvær fordi barnet er sygt? 

Som forælder har man vel ansvar for barnet både når det er sygt og rask? 

Sådan som jeg læser det så gælder det også der ja. 

Igen kopieret fra SF 

Erstatningssamvær udløses automatisk uanset aflysningsgrunden, også i tilfælde af barnets sygdom. Reglen om automatisk erstatningssamvær gælder kun det løbende samvær. Det gælder ikke enkeltstående samværsaftaler, eksempelvis ferie- eller helligdagssamvær.

Anmeld Citér

31. august 2016

AnoMom

Camellia skriver:

Men i dette tilfælde fravælger far jo selv samvær fordi at barnet er syg? 

Læs ovenstående svar

Anmeld Citér

31. august 2016

Anonymor

Måske kunne du også prøve at vende den om. Hvad hvis det var dig, der kun så dit barn hver anden weekend, mistede den weekend pga sygdom og der så skulle ende med at gå en hel måned? Og ikke kun fra forældresynspunkt, også barnet.

Kan ikke forstå så mange - særligt mødre - har svært at sætte sig i samværsforældrens sko.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.