Wifi og fødselsdag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2016

Soonmom

Men har de ikke mobilt netværk på dem? - og offline spil findes også, jeg tænker personligt ikke det løser noget.

- De skal vel også have jeres kode, så det er vel bare at lade være med at give dem det, hvis det endelig var

Jeg ville nok også melde ud, at man gerne så ipaden/mobil pakket væk, men ikke at ipad/mobil ikke var tilladt - så en høflig henstilling og ikke et forbud.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Halløj.

Vi holder vores datters fødselsdag på lørdag og jeg har et spørgsmål; Kan vi "tillade" os at slukke for vores wifi derhjemme på den dag?

Baggrundsinfo: Vores datter holder 5-års fødselsdag for familien på lørdag. Hun glæder sig helt enormt meget og snakker om det hele tiden. Pga afbud kommer der 3 drenge i alderen (7-9 år) - dem glæder hun sig til at se. Problemet ligger i, at brugen af iPad er meget massiv hos de her drenge og fra de foregående 4 fødselsdage har vi set hvordan de sidder med deres iPad stort set fra de kommer til de går hjem. Det er vi ikke interesseret i på denne dag, da vores datter gerne skulle hygge sig og ikke være "udenfor" når nu dagen handler om at fejre hende. Jeg ved godt, at vi allesammen er meget forskellige og at dette muligvis ikke vil falde i god jord - men det er jo ikke et forbud mod at have dem med, vi håber måske bare, at et lukket netværk kunne være med til, at begrænse brugen af iPads.

Men hvordan ville I have det, hvis I fik besked om, at der på dagen ville være lukket for wifi'en? Ville I acceptere det eller ville I synes det var komplet latterligt?

Og keg vil gerne skrive det ud til de inviterede gæster på forhånd så de evt kan 'forberede' deres børn på det lukkede netværk, men hvordan skal jeg dog formulere det uden at lege "politibetjent" over andres brug af elektronik?! 

Jeg ville bare fortælle forældrene at de ikke skal medbringe iPads jeg er så også så "gammeldags" at jeg mener forældre må spørge om det er ok at ungerne tager iPads frem når de er til fødselsdag.

Anmeld Citér

29. august 2016

fo82

Loa skriver:

Jeg kan i princippet godt forstå dig, men samtidig tænker jeg at man jo desværre ikke kan tvinge drengene til at lege med hende hvis det ikke er det de gider/interesserer sig for.

Det er jo op til forældrene hvad de synes drengene skal bruge tiden på når de er til fødselsdag. 

Jeg ville i hvert fald selv følge mig akavet ved at skulle være nødt til at meddele at wifi var slukket på denne dag. (Ærgerligt at det overhovedet er nødvendigt at skulle nå dertil) 

Selvom jeg igen, SAGTENS kan forstå dig.

Jeg studser lidt over at du mener at det er op til drengenes forældre at beslutte hvad drengene skal lave i en anden families hjem, hvor drengene er inviteret til en fødselsdag...

jeg er simpelthen ikke enig, selvfølgelig skal drengenes forældre ikke have lov til at beslutte det, det skal fødseldagsbarnet i samråd med sine forældre.

hvis de har tilrettelagt en dag med aktiviteter og lege, så skal det da ikke komme i anden række i forhold til hvad drengenes forældre synes drengene skal lave? Ikke med mindre at det er farligt for børnene...

og så kan jeg da slet ikke se behovet for at slæbe en iPad mv med til en festlig anledning man er indbudt til... Det er uhøfligt og asocialt..

Anmeld Citér

29. august 2016

Muffinmus

Jeg havde slukket for WiFi og havde meddelt gæsterne at tlf og ipad bliver i tasken. Færdig slut... 

Anmeld Citér

29. august 2016

Loa

fo82 skriver:

Jeg studser lidt over at du mener at det er op til drengenes forældre at beslutte hvad drengene skal lave i en anden families hjem, hvor drengene er inviteret til en fødselsdag...

jeg er simpelthen ikke enig, selvfølgelig skal drengenes forældre ikke have lov til at beslutte det, det skal fødseldagsbarnet i samråd med sine forældre.

hvis de har tilrettelagt en dag med aktiviteter og lege, så skal det da ikke komme i anden række i forhold til hvad drengenes forældre synes drengene skal lave? Ikke med mindre at det er farligt for børnene...

og så kan jeg da slet ikke se behovet for at slæbe en iPad mv med til en festlig anledning man er indbudt til... Det er uhøfligt og asocialt..

Øh du kan da ikke tvinge gæsterne til noget? 

Og nu lød det ikke som om der var deciderede aktiviteter men at TS blot gerne ville have at drengene udviste lidt interesse for fødselsdagsbarnet i stedet for at glo på iPad. Hvilket jeg fuldt ud godt kan forstå. Det med deciderede aktiviteter er nok mere til en skole/børnehave fødselsdag og ikke en familie fødselsdag. 

Men, hvis drengenes forældre mener det er okay at iPads bliver taget med og brugt til en fødselsdag, så kan andre da ikke bestemme andet over dem? 

Hvis min datter virkelig gerne bare ville sidde og tegne til en fødselsdag, ville jeg da ikke bryde mig om at folk sagde at hun SKULLE lave noget andet eller lege med et barn hun ikke havde lyst til. Vi ville selvfølgelig selv klart prøve at opfordre hende til det, og forsøge at få dem i leg, men hvis drengenes forældre ikke har det sådan, hvad kan TS så gøre?

Anmeld Citér

29. august 2016

Loa

Roselil skriver:

Jeg ville bare fortælle forældrene at de ikke skal medbringe iPads jeg er så også så "gammeldags" at jeg mener forældre må spørge om det er ok at ungerne tager iPads frem når de er til fødselsdag.

Man kan da ikke fortælle forældre hvad de må medbringe til deres børn, uanset hvor meget man selv er imod det.... 

Anmeld Citér

29. august 2016

Mum33

Sprit25 skriver:

Ved at slukke for Wifien leger du jo netop betjent? 

Jeg ville sgu nok blive en lille smule mopset og se det som et angreb på mig og mine forældre egenskaber. 

Derudover kan jeg altså godt forstå hvis en 9 årige ikke synes det er så fedt, at lege med en 5 årige

Nu skal man som forældre jo netop lære sine unger, at alting ikke altid skal være FEDT. Er man inviteret til fødselsdag, og takker ja, så kommer man og deltager i festen. Man sætter sig ikke med en i-pad, uanset aldersforskel. 

Jeg ville blive vildt forarget, hvis mine fødselsdagsgæster satte sig med tlf eller IPad. Så kan de lige så godt blive væk. 

Til ts - lad være med at slukke, men meld klart ud, at det er en tlf/medie-fri fødselsdag. 

Anmeld Citér

29. august 2016

Roselil

Loa skriver:

Man kan da ikke fortælle forældre hvad de må medbringe til deres børn, uanset hvor meget man selv er imod det.... 

De må da gerne tage det med, det skal bare blive i tasken  medmindre værtsparret giver grønt lys til brug af dem

Anmeld Citér

29. august 2016

Loa

Roselil skriver:

De må da gerne tage det med, det skal bare blive i tasken  medmindre værtsparret giver grønt lys til brug af dem

Ej det ville jeg godt nok ville synes var vildt mærkeligt, at spørge om lov til at bruge deres egne ting 

Det kan jeg simpelthen ikke se kan være værtsparrets rolle at bestemme det....

Anmeld Citér

29. august 2016

Roselil

Loa skriver:

Ej det ville jeg godt nok ville synes var vildt mærkeligt, at spørge om lov til at bruge deres egne ting 

Det kan jeg simpelthen ikke se kan være værtsparrets rolle at bestemme det....

Ok, så er vi bare meget forskellige på det punkt. Jeg synes det er meget uhøfligt at isolere sig med iPads/mobiler osv. Når man er inviteret hjem til andre. Min sønner ville aldrig få lov til det. Det er vel meningen med gæster at man hygger og taler sammen?...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.