Konvertere til Islam?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2016

MyLove E

sscm skriver:

Jeg var så heldig at skrive eksamen projekt om netop det at konvertere, især til islam....

Utrolig spændende og har virkelig skab en viden og forståelse for det at konvertere personligt...

Jeg tænker at du kan støtte ved at sætte sig lidt ind i hvad det indebære at være muslim, og at konvertere...

Islam er i forhold til feks kristendommen jo en praksis religion, med det mener jeg at der er ydre ting der skal indføres for at være en god muslim.. Som feks ramadan, bøn, pilgrimsfærd, mm altså de 5 søjler..

Samtidig fandt jeg hurtigt frem til at mange konvertere da de sætter stort pris på det familie bånd og sammenhold der er i islam, man kan vel sige det var en del af det vi i det senmoderne samfund offerede da vi afskaffede den traditionelle livsstil til fordel for den individuelle...

Jeg konstaterede hurtigt at mange har brug for støtten og forståelsen når de er konverteret, for især ens omgivelser kan være ret så ikke imødekommende,  især ved brug af tørklæde.. Og så virkede det til at mange manglede forståelsen for at nogle ting forandre sig og at nogle trækker sig lidt i en periode imens de venner sig til den nye livsstil.... 

Jeg tror nemlig også hun har brug for at vi støtter hende og forstår hende. Jeg ved at min anden søster og deres mor ( de er halvsøstre) ikke rigtig vil gå ind i det. 

Hun ved ikke endnu om hun vil gå med tørklæde.  

Har du måske lyst til at dele din opgave med mig? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2016

loop

MyLove E skriver:

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg tudet, men måske er det fordi jeg er bange for at hun bliver for religiøs og jeg mister hende 

Jeg spurgte hende jo også hvorfor, hun sagde at det var fordi hun så sig selv mere i den religion og at hun havde troen i sit hjerte. 

Hun har kun muslimske venner og det er jeg ligeglad med jeg er på ingen måde racist. Men jeg spurgte hende så hvis hun nu mødte en dansk mand som ikke var muslim, til det svare hun meget bestemt DET GØR JEG IKKE!! 

Jeg kan ikke se hvorfor du skulle miste hende.

Hvorfor hun så bombastisk fornægter at møde en dansk mand kan kun hun svare på, men måske har svaret lydt hårdere end det er ment. Det kan jo bare være svært at leve sammen i ægteskab hvis man ikke har samme livssyn, det er man nød til at anerkende. Nogle kan få det til at fungere, men ikke alle. Hvis hun på forhånd ved at hun ikke kan magte at gå så meget på kompromis, er det måske derfor hun er så afvisende.

Jeg er kristen og jeg vil svare lige så afvisende som din søster mht at indgå i forhold med en muslimsk mand.

Anmeld Citér

10. august 2016

MyLove E

Kattha skriver:

Som loop også skriver, så vil et godt sted at starte nok være at snakke med din søster. Du siger hun har været interesseret længe. Jamen så har hun garanteret også ting hun kan dele med dig, af læsestof, egne erfaringer osv., alt det der ligger til grund for hendes beslutning. Så kan du ikke alene lære noget om religionen, men også forstå det fra din søsters synspunkt. Så har du et sted at starte, og kan altid læse dig frem til mere bagefter hvis ikke det er nok.

Tror det med ægteskab, er meget forskelligt. Det er bare ikke så bemærkelsesværdigt og interessant at se og høre om alle de par der faktisk lever i ægteskab med ligeværdighed, både i Danmark, men også andre lande. Der er jo millioner af muslimer, hvor kvinder også er veluddannede, har fede jobs og normalt liv.

Så det er nok din søsters omgangskreds, og ikke selve religionen, der er af betydning. Så snak med hende, være åben og nysgerrig, og lad hende "vise dig rundt" i den del af sit liv. Og så kan du tage stilling til om du skal være bekymret eller ej

Mange tak for svar. Jeg vil også gerne snakke med hende, og sagde også jeg ringede tilbagei dag eller i morgen. Jeg skulle lige sluge den. 

Og det er jeg ved lidt tror jeg. Men vil helst snakke med hende face to face og jeg bor i Skive og hende i Århus.  Men vil finde en dag snart ☺

Anmeld Citér

10. august 2016

MyLove E

loop skriver:

Jeg kan ikke se hvorfor du skulle miste hende.

Hvorfor hun så bombastisk fornægter at møde en dansk mand kan kun hun svare på, men måske har svaret lydt hårdere end det er ment. Det kan jo bare være svært at leve sammen i ægteskab hvis man ikke har samme livssyn, det er man nød til at anerkende. Nogle kan få det til at fungere, men ikke alle. Hvis hun på forhånd ved at hun ikke kan magte at gå så meget på kompromis, er det måske derfor hun er så afvisende.

Jeg er kristen og jeg vil svare lige så afvisende som din søster mht at indgå i forhold med en muslimsk mand.

Jeg er bange for at hun vil komme til at tage afstand fra os. Men det sker selvfølgelig ikke, men vi forstår bare ikke hendes valg og så er vi jo uforstående for religionen. Og derfor jeg også spørg om hjælp til at finde svar og forståelse.

Jeg havde jo slet ikke tænkt at det jo selvfølgelig kan være svært at leve sammen hvis man ikke tror på det samme. 

Anmeld Citér

10. august 2016

Fremad

MyLove E skriver:

Jeg tror nemlig også hun har brug for at vi støtter hende og forstår hende. Jeg ved at min anden søster og deres mor ( de er halvsøstre) ikke rigtig vil gå ind i det. 

Hun ved ikke endnu om hun vil gå med tørklæde.  

Har du måske lyst til at dele din opgave med mig? 

Det kan du tro, den er dog i synopsis form da jeg skulle op og forsvare den.... Men tænker at du kan få noget ud af den alligevel... Samtidig kan jeg varmt anbefale et par bøger om området, og som bygger på en del års forskning i dk.  Især den ene omhandler ny muslimer i dk, og det at konvertere før, under og efter... Både med info fra de konverterede, deres omgivelser og samfundet... Den kan skaffe på biblioteket 

Du kan lige sende din mail adresse i en besked så skal jeg lige sende den til til dig, men bliver lige i aften da jeg er på vej ud af døren :-) 

Anmeld Citér

10. august 2016

Merii

Islam = fred

Så tage det helt roligt. 

Anmeld Citér

10. august 2016

Dorthe1986

Start med at se det fra en anden vinkel. Alt det vi hører om i medierne har ikke en dyt med islam at gøre. Der er nogen der misbruger den religion til at opnå nogle grimme ting, men det er ikke anderledes end hvad der er foregået i andre religioner. Men det er på mange måder så ærgerligt at muslimer/islam har fået det mærkat, at det er en grusom religion. Islam er på mange måder ligesom kristendommen. Hvis du læser bibelen og koranen vil du bemærke at de langt hen ad vejen er lig hinanden. De har de samme værdier omkring næstekærlighed osv. 

Og nej din søster forsvinder ikke - jo måske hvis hun føler hun bliver set ned på af sin familie, fordi hun har truffet det her valg. Alt det onde vi hører har ikke en dyt med islam at gøre, det er blot nogle idioter der påberåber sig at gøre ting i islams navn for at gøre det legalt. 

Hun er jo stadig sig selv uanset om hun bliver muslim, buddhist, jøde - om hun bærer det ene eller det andet religiøse beklædning, smykke eller hvad nu. 

Anmeld Citér

10. august 2016

RGN

Profilbillede for RGN
MyLove E skriver:

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg tudet, men måske er det fordi jeg er bange for at hun bliver for religiøs og jeg mister hende 

Jeg spurgte hende jo også hvorfor, hun sagde at det var fordi hun så sig selv mere i den religion og at hun havde troen i sit hjerte. 

Hun har kun muslimske venner og det er jeg ligeglad med jeg er på ingen måde racist. Men jeg spurgte hende så hvis hun nu mødte en dansk mand som ikke var muslim, til det svare hun meget bestemt DET GØR JEG IKKE!! 

Jeg kan da sagtens forstå, at du begyndte at græde.

Jeg har en muslimsk veninde, som fortalte, at grunden til hun skulle gifte sig med en muslimsk mand, var fordi børnene tilhørte manden ved en eventuel skilsmisse og børnene skulle blive i den rette tro.
Det gør jo lidt ondt i mit feminist hjerte, som har svært ved at se ligestilling og ligeværd i den kommentar.

At din søster vægter religionen højere end kærligheden og på forhånd har besluttet at vælge danske,ikke muslimske mænd fra, ville da også mig som søster gøre mig trist, fordi hun min optik går på kompromis med kærligheden.

Når det så er sagt, er der jo intet du kan stille op, andet end at fortsætte dit forhold til din søster som altid og elske hende for den hun er. Så må hun selv ligge og rode med sin religion og de valg og fravalg det medfører.

Anmeld Citér

10. august 2016

Babilooo

Personligt synes jeg meget lidt om det syn der hersker overfor kvinder i islam. . Jeg havde også grædt. Og ja hvis hun er meget sammen med sine venner og får en muslimsk familie vil hun nok blive anderledes. Det er i hvert fald hvad jeg har set ofte. Og nogle gange går konveritter næsten mere op i religionen end dem der er født ind i den. 

Jeg kan blot godt forstå dig 

Anmeld Citér

10. august 2016

Ai sha

MyLove E skriver:

Hej. 

Vi har i et stykke tid godt vist at min yngste søster har interesseret sig meget for Islam. Men har hele tiden afvist at hun vil konvertere. 

I går ringer hun så og siger at nu har hun taget beslutningen.  Jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige så jeg blev bare ved med at sige " det er jo dit eget valg, jeg ved ikke hvad jeg skal sige, bare du ved hvad du gør" Jeg kom også til at tude helt vildt.

Men jeg vil gerne høre om der er nogen som er konverteret eller har familiemedlemmer som har. 

Jeg vil gerne kunne forstå hendes valg bare lidt for kommer nok aldrig til at forstå det helt. I medier høre vi jo kun om alt det "onde" og negative. Jeg ved at der findes noget godt, så er det nogen som kan hjælpe mig med at hjælpe og støtte min søster 

Hej

Jeg er konvetit og svarer gerne på dine spørgsmål Dog helst i pb

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.