Konvertere til Islam?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.169 visninger
48 svar
85 synes godt om
10. august 2016

MyLove E

Hej. 

Vi har i et stykke tid godt vist at min yngste søster har interesseret sig meget for Islam. Men har hele tiden afvist at hun vil konvertere. 

I går ringer hun så og siger at nu har hun taget beslutningen.  Jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige så jeg blev bare ved med at sige " det er jo dit eget valg, jeg ved ikke hvad jeg skal sige, bare du ved hvad du gør" Jeg kom også til at tude helt vildt.

Men jeg vil gerne høre om der er nogen som er konverteret eller har familiemedlemmer som har. 

Jeg vil gerne kunne forstå hendes valg bare lidt for kommer nok aldrig til at forstå det helt. I medier høre vi jo kun om alt det "onde" og negative. Jeg ved at der findes noget godt, så er det nogen som kan hjælpe mig med at hjælpe og støtte min søster 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2016

loop

MyLove E skriver:

Hej. 

Vi har i et stykke tid godt vist at min yngste søster har interesseret sig meget for Islam. Men har hele tiden afvist at hun vil konvertere. 

I går ringer hun så og siger at nu har hun taget beslutningen.  Jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige så jeg blev bare ved med at sige " det er jo dit eget valg, jeg ved ikke hvad jeg skal sige, bare du ved hvad du gør" Jeg kom også til at tude helt vildt.

Men jeg vil gerne høre om der er nogen som er konverteret eller har familiemedlemmer som har. 

Jeg vil gerne kunne forstå hendes valg bare lidt for kommer nok aldrig til at forstå det helt. I medier høre vi jo kun om alt det "onde" og negative. Jeg ved at der findes noget godt, så er det nogen som kan hjælpe mig med at hjælpe og støtte min søster 

Hvis din søster frivilligt har taget et valg om at konvertere til Islam, hvad har hun så brug for hjælp og støtte til?

Hvilken tro er hun konverteret fra?

Anmeld Citér

10. august 2016

Kattha

MyLove E skriver:

Hej. 

Nu er jeg ikke selv religiøs.. Men så vidt jeg ved, er Islam ikke meget anderlsedes end f.eks. Kristendom. Altså det er ikke at "der findes noget godt" i det ibland alt det negative. Det negative billede du får fra medier er jo kulturelt og socialt betingede problematikker.

Mit råd vil være at prøve at sætte sig ned og faktisk lære noget om religionen, så dit begrænsede billede ikke får dig til at tude 

Anmeld Citér

10. august 2016

MyLove E

loop skriver:

Hvis din søster frivilligt har taget et valg om at konvertere til Islam, hvad har hun så brug for hjælp og støtte til?

Hvilken tro er hun konverteret fra?

Det er frivilligt. Hun er konvertere fra kristendommen men har aldrig været rigtig troen der. 

Hjælp er måske også et forkert ord. Det er nok mig som skal have hjælp til at forstå. Støtte fordi fordi jeg jo vil vise hende st hun skal vide at jeg stadig altid er der og acceptere hendes valg. 

Anmeld Citér

10. august 2016

loop

MyLove E skriver:

Det er frivilligt. Hun er konvertere fra kristendommen men har aldrig været rigtig troen der. 

Hjælp er måske også et forkert ord. Det er nok mig som skal have hjælp til at forstå. Støtte fordi fordi jeg jo vil vise hende st hun skal vide at jeg stadig altid er der og acceptere hendes valg. 

Jeg forstår nok bare ikke at det kan blive et issue? Hvis du plejer at støtte hende, hvorfor skulle du så ikke fortsat gøre det?

Hvorfor tudede du? Hvis du og din søster var religiøse i forvejen ville jeg godt kunne forstå tristheden, men det lyder det ikke til i var?

Men spørg hende om hun vil fortælle dig hendes baggrund for at konvertere til Islam. Hun, af alle, må kunne fortælle hvorfor hun har valgt som hun har, måske særligt når hun ikke var religiøs i forvejen.

Det skal nok gå det hele. Det bør ikke få indflydelse på jeres indbyrdes forhold.

Anmeld Citér

10. august 2016

MyLove E

Kattha skriver:

Nu er jeg ikke selv religiøs.. Men så vidt jeg ved, er Islam ikke meget anderlsedes end f.eks. Kristendom. Altså det er ikke at "der findes noget godt" i det ibland alt det negative. Det negative billede du får fra medier er jo kulturelt og socialt betingede problematikker.

Mit råd vil være at prøve at sætte sig ned og faktisk lære noget om religionen, så dit begrænsede billede ikke får dig til at tude 

Ja men hvordan gør jeg det bedst ? Er det koranen jeg skal sætte mig ned og læse? 

Det første som dukker op i vores hoveder er sådan noget med ægteskab og at man altid høre at det er manden som bestemmer alt. 

Ved jo godt det ikke er noget alle gør og det er også der jeg gerne vil høre fra nogen som kan fortælle om det som ikke er sådan så jeg kan også kan se hvordan det også kan være. 

Har lidt svært ved at forklare mig så det kan forstås rigtigt 

Anmeld Citér

10. august 2016

MyLove E

loop skriver:

Jeg forstår nok bare ikke at det kan blive et issue? Hvis du plejer at støtte hende, hvorfor skulle du så ikke fortsat gøre det?

Hvorfor tudede du? Hvis du og din søster var religiøse i forvejen ville jeg godt kunne forstå tristheden, men det lyder det ikke til i var?

Men spørg hende om hun vil fortælle dig hendes baggrund for at konvertere til Islam. Hun, af alle, må kunne fortælle hvorfor hun har valgt som hun har, måske særligt når hun ikke var religiøs i forvejen.

Det skal nok gå det hele. Det bør ikke få indflydelse på jeres indbyrdes forhold.

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg tudet, men måske er det fordi jeg er bange for at hun bliver for religiøs og jeg mister hende 

Jeg spurgte hende jo også hvorfor, hun sagde at det var fordi hun så sig selv mere i den religion og at hun havde troen i sit hjerte. 

Hun har kun muslimske venner og det er jeg ligeglad med jeg er på ingen måde racist. Men jeg spurgte hende så hvis hun nu mødte en dansk mand som ikke var muslim, til det svare hun meget bestemt DET GØR JEG IKKE!! 

Anmeld Citér

10. august 2016

Fremad

Jeg var så heldig at skrive eksamen projekt om netop det at konvertere, især til islam....

Utrolig spændende og har virkelig skab en viden og forståelse for det at konvertere personligt...

Jeg tænker at du kan støtte ved at sætte sig lidt ind i hvad det indebære at være muslim, og at konvertere...

Islam er i forhold til feks kristendommen jo en praksis religion, med det mener jeg at der er ydre ting der skal indføres for at være en god muslim.. Som feks ramadan, bøn, pilgrimsfærd, mm altså de 5 søjler..

Samtidig fandt jeg hurtigt frem til at mange konvertere da de sætter stort pris på det familie bånd og sammenhold der er i islam, man kan vel sige det var en del af det vi i det senmoderne samfund offerede da vi afskaffede den traditionelle livsstil til fordel for den individuelle...

Jeg konstaterede hurtigt at mange har brug for støtten og forståelsen når de er konverteret, for især ens omgivelser kan være ret så ikke imødekommende,  især ved brug af tørklæde.. Og så virkede det til at mange manglede forståelsen for at nogle ting forandre sig og at nogle trækker sig lidt i en periode imens de venner sig til den nye livsstil.... 

Anmeld Citér

10. august 2016

Fremad

Sorry stave fejl mm min ordbog laver om da jeg skriver fra mobil 

Håber du forstår hvad jeg har skrevet alligevel 

Anmeld Citér

10. august 2016

Kattha

MyLove E skriver:

Ja men hvordan gør jeg det bedst ? Er det koranen jeg skal sætte mig ned og læse? 

Det første som dukker op i vores hoveder er sådan noget med ægteskab og at man altid høre at det er manden som bestemmer alt. 

Ved jo godt det ikke er noget alle gør og det er også der jeg gerne vil høre fra nogen som kan fortælle om det som ikke er sådan så jeg kan også kan se hvordan det også kan være. 

Har lidt svært ved at forklare mig så det kan forstås rigtigt 

Som loop også skriver, så vil et godt sted at starte nok være at snakke med din søster. Du siger hun har været interesseret længe. Jamen så har hun garanteret også ting hun kan dele med dig, af læsestof, egne erfaringer osv., alt det der ligger til grund for hendes beslutning. Så kan du ikke alene lære noget om religionen, men også forstå det fra din søsters synspunkt. Så har du et sted at starte, og kan altid læse dig frem til mere bagefter hvis ikke det er nok.

Tror det med ægteskab, er meget forskelligt. Det er bare ikke så bemærkelsesværdigt og interessant at se og høre om alle de par der faktisk lever i ægteskab med ligeværdighed, både i Danmark, men også andre lande. Der er jo millioner af muslimer, hvor kvinder også er veluddannede, har fede jobs og normalt liv.

Så det er nok din søsters omgangskreds, og ikke selve religionen, der er af betydning. Så snak med hende, være åben og nysgerrig, og lad hende "vise dig rundt" i den del af sit liv. Og så kan du tage stilling til om du skal være bekymret eller ej

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.