Problemer med teenager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Først og fremmest et stort kram - hold op det lyder hårdt. 

Synes du skal undersøge om i kan få noget hjælp fra familierådgivning eller lignende, han trives nok heller ikke. Hvis ikke der er noget hjælp ville jeg prøve at finde penge til en times psykologsamtale eller lignende til jer begge til at komme i den rigtige retning inden det løber af sporet  

Det må være så hårdt at stå alene uden sparring med det og via internettet får du jo en masse gode råd men ikke en dybere forståelse af jeres situation. 

Held og lykke med det hele

Mange tak

Psykolog er afprøvet. Han vil ikke medvirke frivilligt og psykologen siger det er nyttesløst hvis man tvinger ham.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2016

Charlotte N

Av .. Jeg har sku også været en "træls" teenager. 

Nok lidt værre end din søn..

kommunikation/omsorg var vejen frem for mig. Trusler gjorde det bare værre..  

Nogen gange bliver man "doven,ligeglad" osv, hvis man ikke har det godt indeni og ikke bliver forstået. 

Snak med ham, fortæl hvordan DU har det. og ikke hvor han fejler eller hvad han skal gøre bedre. Kommunikation !

Det er en hård nød der skal knækkes, tillid tager tid  

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Diosa85 skriver:

Jeg går under normale omstændigheder heller ikke ind for at man råber af sine børn. Men tænker lidt at det måske kan være en konsekvens han tager ved lærer af. Ment på den måde at hvis han kalder dig nogle grimme ord igen. Så slå i bordet og råb "NU stopper nu" eller "DET vil jeg ikke finde mig i!" Kan være at han får sådan et chok over din reaktion at han får øjnene op for at du virkelig mener det. 

Hvor er det også luset af dem. Virkelig. ! Hold da op. At de kan tillade sig det  

Jeg kan godt se hvad du mener. Det er bare så langt fra hvem jeg er, så det ville jo være en slags skuespil - forstå mig ret.

Jamen det er SÅ fejt af min mor. Begge børn har tidligere været på ferie hos dem. Og der går nok en uge med at få dem på ret køl igen. Min datter kan komme hjem og sige ting som: du skal ikke bestemme hvornår jeg skal i seng, man må gerne prutte ved bordet, du bestemmer ikke over mig osv., hvor jeg kan høre at det ikke er min datters egne ord, samt jeg kan se på hende at hun ikke bryder sig om at sige det. 

Engang var min datter og jeg på besøg hos dem. Min mor ville give børnene nogen penge. Pengene til storebror gav hun til min datter med ordene "du får dem her med hjem til xxx, mor skal ikke give ham dem for hun tager dem bare selv"!!!

Min mor må virkelig have dybe problemer siden hun har behov for at svine mig til. Det gør bare møghamrende ondt uanset hvad grunden til hun gør det er.

Anmeld Citér

29. juli 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Han tjener nok til jeg bliver trukket, men tror ikke han selv kan klare sig for det?(3000-4000)

Må man overhovedet smide en 15- årig ud?

Jeg bliver egentlig mere og mere hidsig, des mere jeg og i skriver herinde. Fordi jeg jo kommer til at tænke på alle problemerne. Feks maden - altid klager han over maden. Det er ikke godt nok det der er i køleskabet, så han spiser tit ikke før aften, hvilket får hans blodsukker i bund og så går det helt galt. Sidder og sviner os til mens vi spiser, her er et udvalg af hvad han siger til mig og søster: "du smasker, du lyder som et svin", hvorfor spiser du så meget du er squ da fed nok, hold kæft du kan ikke være bekendt at lave det du ved jeg ikke kan lide, hold op med at synge mens vi spiser, SKAL du absolut snakke hele tiden, la' vær' med at ta' det hele, fede sæk, fede svin, hvorfor får vi altid det samme osv.

Jeg tænker: Han er kun 15 år, et barn! Du har været og er hans eneste forælder, I har formentlig været meget tætte, og lige nu er han "programmeret" af hormoner og naturlig løsrivelsesproces til at opfatte dig som helt igennem forkert og irriterende og dominerende, uanset hvad du gør. Samtidig er han et eller andet sted bevidst om, at han er afhængig af dig og elsker dig, hvilket er pisseirriterende, når han nu gerne vil gøre oprør og kappe navlestrengen. 

Al snak om at smide ham ud, involvere kommunen osv. er i mine øjne vildt overdrevet, særligt når han nu kun er 15 og ret beset opfører sig lige efter bogen. Selvfølgelig skal han opføre sig ordentligt, selvfølgelig er hans adfærd uacceptabel, men der er intet i hans opførsel, der chokerer mig eller får mig til at tænke, den er helt gal. Havde han været 18, havde han pjækket i stort omfang, røget hash, været kriminel, så ville mine advarselslamper blinke - men han er et barn, der fungerer fint på udebane, og som "bare" prøver grænser af. 

Jeg forstår udmærket, det er sindssygt hårdt at stå alene med. Jeg har været igennem møllen med tre styk - de er nu 18, 19 og 22 - og jeg ville formentlig have kvalt en af dem, hvis ikke min mand havde været med i kampen. Derudover har jeg i tyve år været lærer for 13-16-årige og hørt lignende historier fra forældre i dit sted om og om igen, så jeg er i høj grad bekendt med problematikken og den afmagt, man føler som forælder. Jeg er så ikke et sekund i tvivl om, at din søn på ingen måde er ligeglad, velbefindende, har det godt med at gøre dig frustreret - men han vil til det sidste nægte at erkende, at det påvirker ham, for lige nu ER du pr. definition irriterende, uanset hvad du gør. 

Det eneste, du kan gøre, er at være tro over for dig selv og dine principper. Giv ham de sanktioner og konsekvenser, DU kan stå inde for, og som du i et uprovokeret øjeblik opfatter som fair. Tag de kampe, DU finder vigtige. Du skal, selvom det er svært i kampens hede, være den sikre og solide mur, som han kan regne med på godt og ondt. Når først han opdager dine sprækker - er jeg nu for streng eller for flink, burde jeg gøre dit eller dat i stedet? - vil han bore i dem og jagte din usikkerhed - og være vred, fordi du er usikker. 

Tag en dag eller en time ad gangen, sørg for at være i det og værdsætte det - og ham - når alt faktisk er godt. Vis ham, at du har styr på tingene, at du ved, hvad der er ok og ikke ok, at han kan være helt tryg ved, at du sætter rammerne. Han hader, at du er "kaptajnen", men han har brug for det. 

Og så sørg for at se på ham som det barn, han er - det lille pus, som lige før var mors søde dreng. Han er der jo endnu under teenagefacaden, og han bliver den gode dreng igen, når han får lidt styr på alle de modsatrettede følelser og impulser, der koger i hans krop og hoved. 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonymor

Problemet er, at teenagere er vanvittigt impulsstyret - Deres hjerne er ikke færdigudviklet. Kombinér dét med et væld af hormoner, så har du en sprængfarlig bombe. I en teenagers verden, så er det jo ofte bare sådan, at det er dem, der har ret, og så er alle de voksne urimelige og irrationelle med deres dårlige forventninger og krav. Og du kan sjældent tale sådan et barn til fornuft.

Åh, jeg var selv sådan. Jeg kan huske, at jeg synes, det var dybt uretfærdigt, at min far og stedmor betalte for så meget for min bror: Tøj, frisør osv., imens jeg selv betalte, fordi jeg havde et fritidsjob, hvor jeg tjente godt. De forsøgte at forklare, endda vise budgetter, over hvorfor de bad mig betale selv, forsøgte at forklare værdien i at lære at forsørge sig selv, men jo mere de forklarede, jo mere foragt og vrede følte jeg bare. Det var jo mig, der havde ret! De var jo bare vildt dumme! Og hvorfor skulle jeg gøre hovedrent en gang om ugen? Her havde jeg jo fandme gået i skole hele ugen og havde endelig fri!

I dag kan jeg naturligvis se, at de havde fuldstændig ret og fat i den lange ende. Det er bare rigtig svært at nå ind til den rationelle side af en teenager, fordi det bare ikke er den del, der træder frem.

Jeg synes, at det er fint, at der er konsekvenser. De hjælper jo så ikke - Har du overvejet at belønne ham, når han gør tingene rigtigt? Det kunne være belønne ham for at rydde op på værelset? Og andre ting? Det lader til, at det har den modsatte virkning end ønsket, når du trækker konsekvenser-kortet, så måske en balancering af de to opdragelsesmetoder. Således at han mærker, at følger han ikke reglerne, så er der altså en konsekvens, og følger han dem, så er der en belønning. Det kunne være tilladelse til en udeaften i en hverdag frem for at skulle vente til weekenden. Vise ham, at ved at hjælpe hinanden, så er der faktisk også nogle goder, og at du inderligt værdsætter hans hjælp.

Så tænker jeg også på, hvor gammel hans søster er?

Og så er det altså ikke ulovligt at stille krav, når han er så gammel. Jeg blev smidt ud - Jeg synes så, at det var en noget drastisk løsning, da jeg egentlig var en ekstremt velopdragen teenager, men i mit tilfælde var der også et stort konfliktfyldt forhold mellem min mor/far. Så jeg blev smidt ud og flyttede hjem til min mor. I det tilfælde hjalp det så ikke en disse, fordi min mor hele tiden gav mig ret i, at min far var den onde, og at de var urimelige osv.

Jeg synes, at det er en løsning, som virkelig skal vælges med omhu. For det udstråler, for en irrationel teenager, at du på ingen måde kan acceptere ham/hun som hun er, og måske værre endnu, at du ikke elsker ham/hende. Sådan havde jeg det, selvom de forklarede mig, at det var for at sætte en grænse. Det ødelagde rigtig meget for mig. Hvem ved, måske tumler han med nogle ting. De fleste teenagedrenge sætter ikke pris på at tale om følelser. Måske er han usikker over at skulle starte på en ny uddannelse med nye mennesker. Der kan være mange grunde til, at han reagerer.

Jeg tænker også, at der kan være nogle ting på spil i forhold til hans far, som jeg kan forstå ikke er inde i billedet. Teenageårene er de år, hvor identitetsdannelsen for alvor er på banen, og han har ikke et voksent mandligt forbillede at spejle sig i. Han har ikke den mand, som han kan spejle sig i, imens han udvikler sin identitet, han har en mor og en lillesøster. Og jeg tror ikke, at man skal underminere den betydning, det kan have. Også selvom det ikke er din skyld, at far ikke er der: Det ændrer ikke på, at han ikke er der, og det kan være svært.

Så selvom konsekvens og belønning giver rigtig god mening, så ville jeg gøre mig umage for at forstå, om ikke også der var nogle følelsesmæssige emner på spil, som han simpelthen bare ikke sætter ord på. Sæt nu han afreagerer på grund af sorg og frustration over vigtige emner i hans liv, og det eneste mor gør er at straffe ham. Det er jo logisk, fra en voksens synspunkt, at du straffer, men fra hans synspunkt så har han det måske svært, og "du forstår bare slet ikke overhovedet" - Den klassiske teenagetanke.

Det er jo ikke et facit. Måske er han bare en strid teenager uden issues, men altså... En manglende far, en mor der selv har problemer med sin familie, modstridende oplysninger fra mormor og morfar. Man han næsten ikke klandre drengen, at han har det svært.

Ros til dig for at søge råd

Anmeld Citér

29. juli 2016

Babilooo

Pu ha.. Det er godt nok en svær situation.

Det virker som om du skal srbejde med at sætte dig selv i respekt. Jeg ville på ingen måde tolerere at mine forældre talte sådan til mig. Så kunne de helt undvære at se mig eller mine børn! Æv for en mor. Hæv stemmen og tal med store bogstaver omkring hvordan de påvirker dig og hvad du oplever når de kommer hjem fra besøg hos dem. 

Mht din søn ville jeg måske spørge ind til hvad der påvirker ham. Det lyder til at han generelt er irriteret over noget. Jeg vil også sige kommunikation om hvordan det påvirker dig til ham er vigtig..... 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Så det her afsnit i dag - efter at ha læst dit indlæg.. 

Se 18:06 (Kom sådan til at tænke på dig.) 

http://putlocker.is/watch-the-neighbors-tvshow-season-1-episode-20-online-free-putlocker.html

Anmeld Citér

29. juli 2016

Dorthe1986

Mor og meget mere skriver:

Jeg tænker: Han er kun 15 år, et barn! Du har været og er hans eneste forælder, I har formentlig været meget tætte, og lige nu er han "programmeret" af hormoner og naturlig løsrivelsesproces til at opfatte dig som helt igennem forkert og irriterende og dominerende, uanset hvad du gør. Samtidig er han et eller andet sted bevidst om, at han er afhængig af dig og elsker dig, hvilket er pisseirriterende, når han nu gerne vil gøre oprør og kappe navlestrengen. 

Al snak om at smide ham ud, involvere kommunen osv. er i mine øjne vildt overdrevet, særligt når han nu kun er 15 og ret beset opfører sig lige efter bogen. Selvfølgelig skal han opføre sig ordentligt, selvfølgelig er hans adfærd uacceptabel, men der er intet i hans opførsel, der chokerer mig eller får mig til at tænke, den er helt gal. Havde han været 18, havde han pjækket i stort omfang, røget hash, været kriminel, så ville mine advarselslamper blinke - men han er et barn, der fungerer fint på udebane, og som "bare" prøver grænser af. 

Jeg forstår udmærket, det er sindssygt hårdt at stå alene med. Jeg har været igennem møllen med tre styk - de er nu 18, 19 og 22 - og jeg ville formentlig have kvalt en af dem, hvis ikke min mand havde været med i kampen. Derudover har jeg i tyve år været lærer for 13-16-årige og hørt lignende historier fra forældre i dit sted om og om igen, så jeg er i høj grad bekendt med problematikken og den afmagt, man føler som forælder. Jeg er så ikke et sekund i tvivl om, at din søn på ingen måde er ligeglad, velbefindende, har det godt med at gøre dig frustreret - men han vil til det sidste nægte at erkende, at det påvirker ham, for lige nu ER du pr. definition irriterende, uanset hvad du gør. 

Det eneste, du kan gøre, er at være tro over for dig selv og dine principper. Giv ham de sanktioner og konsekvenser, DU kan stå inde for, og som du i et uprovokeret øjeblik opfatter som fair. Tag de kampe, DU finder vigtige. Du skal, selvom det er svært i kampens hede, være den sikre og solide mur, som han kan regne med på godt og ondt. Når først han opdager dine sprækker - er jeg nu for streng eller for flink, burde jeg gøre dit eller dat i stedet? - vil han bore i dem og jagte din usikkerhed - og være vred, fordi du er usikker. 

Tag en dag eller en time ad gangen, sørg for at være i det og værdsætte det - og ham - når alt faktisk er godt. Vis ham, at du har styr på tingene, at du ved, hvad der er ok og ikke ok, at han kan være helt tryg ved, at du sætter rammerne. Han hader, at du er "kaptajnen", men han har brug for det. 

Og så sørg for at se på ham som det barn, han er - det lille pus, som lige før var mors søde dreng. Han er der jo endnu under teenagefacaden, og han bliver den gode dreng igen, når han får lidt styr på alle de modsatrettede følelser og impulser, der koger i hans krop og hoved. 

Nu har jeg flere gange overvejet at skrive i den her tråd - men du skriver lige præcis det jeg tænker  det er spot on!

Anmeld Citér

29. juli 2016

Diosa85

Anonym skriver:

Jeg kan godt se hvad du mener. Det er bare så langt fra hvem jeg er, så det ville jo være en slags skuespil - forstå mig ret.

Jamen det er SÅ fejt af min mor. Begge børn har tidligere været på ferie hos dem. Og der går nok en uge med at få dem på ret køl igen. Min datter kan komme hjem og sige ting som: du skal ikke bestemme hvornår jeg skal i seng, man må gerne prutte ved bordet, du bestemmer ikke over mig osv., hvor jeg kan høre at det ikke er min datters egne ord, samt jeg kan se på hende at hun ikke bryder sig om at sige det. 

Engang var min datter og jeg på besøg hos dem. Min mor ville give børnene nogen penge. Pengene til storebror gav hun til min datter med ordene "du får dem her med hjem til xxx, mor skal ikke give ham dem for hun tager dem bare selv"!!!

Min mor må virkelig have dybe problemer siden hun har behov for at svine mig til. Det gør bare møghamrende ondt uanset hvad grunden til hun gør det er.

kan sagtens følge dig. Der ligger også fjernt for mig. Men nogen gange kan det måske være eneste mulighed. min mor råbte sjældent af mig. Men når hun gjorde SÅ viste jeg at nu skulle jeg bare holde mund og opfører mig ordenligt. 

Føj jeg har ikke ord for den opførsel din mor sætter op. Er mildest talt målløs

Anmeld Citér

29. juli 2016

lineog4

først stort kram, har selv været bonusnmor til en teenager, og jeg gjorde bare alt forkert eller rigtigt eller...? Jeg kan skrive en bog om de fejl jeg synes jeg gjorde, men desværre ikke hvor jeg har svarene på hvad jeg skulle gøre. 

Er nu på vej i teenagerens igen med min datter, hvis jeg troede hun var præteen som 10 årig må jeg æde mine ord i mig igen for nu er hun 13 og hormonerne raser og gør hende både enormt selvstændig og enormt afhængig af mig og utryg ved det der sker. Jeg får vendt det hvide ud af øjnene, skal ikke røre og samtidig beskyldes jeg for ikke at ville kramme hende - jo der er mange ambivalente konflikter og jeg falder ofte i med begge ben, for jeg er stadig i lære som mor - og det er en af de ting jeg har lært fra sidst: jeg er ikke perfekt og slet ikke som mor til en teenager, men jeg gør det hele af kærlighed og fordi jeg har en viden om verden, om livet mm. Og derfor kan jeg give en form for udstråling af tryghed. 

En af de andre ting jeg lærte var at hårdt mod hårdt ofte ramte mig selv i hovedet som en boomerang, teenageren var sgu mere stædig end mig og min samvittighed. Jeg kunne sagtens sige: så laver jeg ikke mad til dig, men jeg elskede jo den skønne dreng og ville ham det bedste og vidste mad var vigtigt. Derfor ingen ultimatummer med mindre jeg kan holde dem hundrede procent og de er inden for rimelighedens grænser dvs. Jeg kan lade være at rydde op på værelset, hente vasketøjet men jeg kan ikke lade være at lave mad og vaske tøj. Og så vil jeg sige hårdt mod hårdt er bare hundrede gange lettere hvis der ikke er andre børn i hjemmet, for så kan man lade opvasken hobe sig op, men kan lave meditative øvelser når man bliver kaldt en fed kælling osv. Men når der sidder andre børn og man kan se de bliver påvirket så må man reagerer da teenageren ikke skal styre hele hjemmet. Plus teenageren i hvert fald her hjemme også kan lade sin vrede gå udover sine søskende. 

Så egentlig det jeg ville skrive er: husk han er bare et barn, og i bund og grund har han vildt meget brug for dig og det irriterer han gevaldigt. Og bag alt det her er den skønneste dreng som er ved at blive til den skønneste unge mand. I det øjeblik du taler fornuft er du bare dum, men det betyder ikke han ikke lytter, så bliv ved med at tal fornuft og bestem dig så for hvilke kampe vil du kæmpe, er det at blive kaldt alle navne (det ville være min kamp), er det at kunne spise sammen (det ville også være min kamp da jeg tror på det er vigtigt), er det vasketøjet, er det pengene, er det.....? Og så kæmp den med fornuft, opstil reglerne og forvent han holder det måske halvdelen af tiden. 

Og så husk hele tiden er du gør det fantastisk fordi du rent faktisk elsker ham, og du står med det alene. Find en måde at kunne trække dig, et lille ommm ta ta når han bliver stående, find et af de billeder hvor han er mest fantastisk og sæt det på køleskabet og kig på det når han er rædselsfuld. Pg for alt i verden, grin ikke af ham når han kan se det, men husk grinet når han ikke kan se det. 

Og som en anden skriver så er fx åben rådgivning ikke dårligt, ikke til ham men til dig, for du har ikke et voksent menneske at sparre med i hverdagen og det er livsgivende at kunne sparre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.