Anonym skriver:
Ja jeg har desværre mange problemer med min teenager hver dag. Jeg er grædefærdig det er ikke til at holde ud. Han gider ingenting, vil ingenting og snakker SÅ grimt og nedladende til mig og hans søster.
Lige nu er problemet nem id. For at komme på ungdomsuddannelse efter sommerferien skal han have et ungdomskort, men for at bestille det skal man have nem-id. Ham og jeg bestilte nem-id. Men hans tlf er gået i stykker så den adgangskode der er er sendt kan vi ikke se. Så vi kan ikke oprette nem-id. Jeg har prøvet at ringe til nem-id, men han skal sidde ved siden af for at de vil sende en ny adgangskode. Jeg har ellers altid troet at man kunne "handle" på sine børns vejne så længe de var under 18år, men det kan man ikke. Han gider ikke gøre det og jeg kan ikke få lov til det.
Der er så mange andre ting, men det vil blive alt for langt. Men kernen er at jeg ikke længere ved hvad jeg skal gøre?
Børn under 18 år har man ansvaret for, men hvad gør man når man ikke kan handle på deres vejne. Det er alt for dyrt at købe billet hver dag ifh ungdomskort. Jeg har sagt at han selv må få det ordnet når han ikke vil snakke ordentligt mens vi hjælpes ad. At jeg betaler det ungdomskortet koster og så må han selv om resten. Han er ligeglad.
Han har fritidsarbejde. Når jeg ber ham hjælpe til herhjemme siger han at han arbejder, så det er ikke hans problem.
Hans værelse er en svinesti. Han fik flere "advarsler" om at hvis han ikke rydde op, så måtte han selv vaske tøj, for jeg vil ikke gå og vaske tøj og det så bare bliver smidt på gulvet i det svineri. Han ryddede ikke op og vasker heller ikke. Så nu har han ingen rent tøj og skælder mig ud over det.
Der er kun fred når han sover, jeg kan ikke holde det ud.
Jeg har altid ment at stemningen i hjemmet er forældrenes ansvar, men må nu sande at jeg ikke ved hvad jeg mere kan gøre?
Han tjener så meget at jeg bliver trukket i boligstøtte, så jeg kan dårligt få pengene til at række. Men altid beklager han sig over at mangle tøj osv.
Hans far er ikke i hans liv.
Jeg har børnene 24/7 og det har aldrig været et problem. Men nu er jeg ved at gå ned pga al den ballade.
Jeg har mest lyst til at smide ham ud. Hvad gør jeg? Hjælp
Jeg ved ikke hvad du skal gøre i forhold til hans opdragelse.
Men hvis han tjener så meget( så burde han enten betale sit tøj selv eller betale så du ikke mister noget) og hvis du betaler tøjet så bestemmer du hvad det må koste
Med hensyn til det med buskort, så syntes jeg ikke du er uretfærdig, hvis du har aftalt med ham at betale kortet og han ikke gider være med til at ordne det, så er det hans ejendom fejl og du betaler bare pengene til bussen som svare til det beløb uddannelse kortet koster.
Nu ved jeg ikke hvor gammel han er men før eller siden skal han jo lære at der er konsekvenser for hans handlinger, selv om han er under 18 nu så skal han jo stå på egne ben før eller siden.
Jeg ved at man igennem kommunen kan få noget hjælp til hvordan man opdager sine børn også teenager der er helt urimelige. Hvis det kan være til nogen hjælp
Jeg ville bare frem til at du ikke er urimelig, og nu hvor han ikke har noget rent tøj, så må han jo lære at bruge vaskemaskinen