nielsen80 skriver:
Personligt tror jeg altså sagtens, man kan skabe et naturligt forhold til sin krop uden at bade nøgen.
Herhjemme er vi nøgne sammen, når vi er i bad - både mor og far, synes man det er sjovt at løbe rundt nøgen derefter, så er det også fint. Men når vi bader er det UV tøj, da solcreme ryger af i vand og vores lyse hud kan ikke klare megen sol før, vi bliver forbrændt. Synes bestemt ikke det gør, vi har et unaturligt forhold til nøgenhed, tværtimod lærer vi vores barn respekt for solen og de farer der er ved netop hendes lyse krop.
Mine 70'er forældre synes også spontane badeture m.m var sagen, hvor man glemte både badetøj og solcreme - solcreme var jo ikke naturligt og nødvendigt. Jeg husker stadig de smertefulde søvnløse nætter, og jeg tjekker jævnligt mine modermærker, da jeg er bange for den skade det har gjort. Flere i familien har allerede haft modermærkekræft.
Bare lige et andet perspektiv på ' lad os alle være nøgne, og hvorfor pakker i jeres børn ind i tøj på stranden'.
Jeg forstår udemærket man pakker ind hvis målet er at beskytte mod solen.
Jeg har dog altid kunne beskytte mine børn også i fx Italien med en god solcreme og ingen af dem har oplevet at være solskoldet til trods for de aldrig har ejet uv tøj. De ved fx selv at to af dem ikke skal passe helt sp meget på (har arvet den italienske kulør), mens den midterste og mor passer på med faktor 30 og når de er oppe af vandet sidder de for det meste i skygge.
Men jeg synes det er synd med den kropsforskrækkelse der fx gør nogle siger: hvor er det flot din datter på 13 tør gå rundt i bikini og ikke skammer sig over sin krop. Hvad er det for noget?
Hører gang på gang; kvinder over 40 skal ikke gå led bikini, har man strækmærker skal de gemmes, har man deller skal de pakkes væk osv. Sidder lige nu i Italien og det er så befriende, her er en bikinikrop lig en krop med bikini på, bikini kender inden alder og der sidder på pigen på 13 og kvinden på 75, der er kroppens bikini hvor alt hopper og ryster når de går, der er rynker, der er ar, der er hængende bryster i trekantsoverdele der ikke holder oppe, der er mænd med bryster, der er mænd med hår over det hele, der er strandløver osv. Og kendetegnende for dem alle er de nyder livet, solen, stranden, familien, ferien - og jeg oplever hvordan jeg igen i år kan slippe den stramme danske moral om hvad og hvordan man viser sin krop og glemme de ekstra kilo og bare nyde tiden... Vi kunne virkelig lære noget og jo børnene bader også nøgne og pædofil forskrækkelsen er gemt væk, ja selv tyveforskrækkelsen, har fx om lidt min telefon liggende i et over telt sammen med min pung mens jeg ligner en hval på stranden og griner mens jeg glemmer jeg er over 40 og burde være klædt anstændigt...
Ups der kom lige en af mine kæpheste, men ville egentlig bare sige, jeg forstår udemærket uv tøj, men forstår ikke tumlingen på 1 1/2 med trekants bikinitop