Hvad havde i gjort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2016

Tin

Profilbillede for Tin
Carina:-) skriver:

Og netop derfor har rigtigt mange kvinder i i den fødedygtige alder store problemer med at få arbejde. 

Fordi arbejdsgiveren ikke gider risikoen for at få en ansat der bliver et dyrt bekendtskab 

Tænker der er risici uanset hvad alder en arbejdstager har - så hvis en arbejdsgiver ville om end helt undgå det.....hvem skulle de så ansætte..?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Tin skriver:

Tænker der er risici uanset hvad alder en arbejdstager har - så hvis en arbejdsgiver ville om end helt undgå det.....hvem skulle de så ansætte..?

En mand 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Hck

Profilbillede for Hck

Den måde, der er beskrevet i dette link, er hvordan jeg selv ville forholde mig:

https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/boernogbarsel/graviditet-og-jobs-oe-gning.aspx

Bemærk især også afsnittet, hvor man med et smil kan spørge tilbage, om det er relevant for stillingen, hvis de spørger til graviditet.

Jeg ville altså ikke fortælle det og hvis de direkte spørger ville jeg lyve og sige nej og spørge om det er relevant for stillingen. Hvis de spørger om den slags ville jeg dog sandsynligvis takke nej til stillingen uanset. Jeg synes det fortæller meget om arbejdspladsen, hvis det er den slags de lægger vægt på.

Selvfølgelig vil det være relevant, hvis de skal ud og finde en ny om fek.s 3 måneder fordi at du skal på barsel. Helt ærligt, at sidde og lyve en kommende arbejdsgiver direkte op i hovedet, på et spørgsmål omkring det ( hvis du bliver spurgt direkte), vil da absolut ikke være til din fordel senere hen i det firma

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Den måde, der er beskrevet i dette link, er hvordan jeg selv ville forholde mig:

https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/boernogbarsel/graviditet-og-jobs-oe-gning.aspx

Bemærk især også afsnittet, hvor man med et smil kan spørge tilbage, om det er relevant for stillingen, hvis de spørger til graviditet.

Jeg ville altså ikke fortælle det og hvis de direkte spørger ville jeg lyve og sige nej og spørge om det er relevant for stillingen. Hvis de spørger om den slags ville jeg dog sandsynligvis takke nej til stillingen uanset. Jeg synes det fortæller meget om arbejdspladsen, hvis det er den slags de lægger vægt på.

TAK! det var meget godt læsning!!! Det er klart en overvejelse hvis de spørger om det.... 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Selvfølgelig vil det være relevant, hvis de skal ud og finde en ny om fek.s 3 måneder fordi at du skal på barsel. Helt ærligt, at sidde og lyve en kommende arbejdsgiver direkte op i hovedet, på et spørgsmål omkring det ( hvis du bliver spurgt direkte), vil da absolut ikke være til din fordel senere hen i det firma

Ingen fordel nej.. 

Men så er man i fast arbejde og er der problemer når man kommer tilbage, så kan man søge nyt job. :-) 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Ingen fordel nej.. 

Men så er man i fast arbejde og er der problemer når man kommer tilbage, så kan man søge nyt job. :-) 

Ja, det er selvfølgelig rigtig nok, men ikke rigtigt efter min lille mening

Anmeld Citér

19. juli 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Hck skriver:

Ja, det er selvfølgelig rigtig nok, men ikke rigtigt efter min lille mening

Og måske tænker jeg sådan fordi at jeg i flere år havde ansvaret for planlægningen af arbejdstider, ferie, kursus og hvad der ellers var, og der kunne jeg helt ærligt godt blive noget stram i betrækket når jeg fandt ud af at folk havde løjet mig lige op i hovedet på et direkte spørgsmål fra mig af. Det skete  ikke så tit, for der var heldigvis også enighed i blandt mine kolleger om at vi nået længst ved ærlighed

Anmeld Citér

19. juli 2016

L-mor

Hck skriver:

Og måske tænker jeg sådan fordi at jeg i flere år havde ansvaret for planlægningen af arbejdstider, ferie, kursus og hvad der ellers var, og der kunne jeg helt ærligt godt blive noget stram i betrækket når jeg fandt ud af at folk havde løjet mig lige op i hovedet på et direkte spørgsmål fra mig af. Det skete  ikke så tit, for der var heldigvis også enighed i blandt mine kolleger om at vi nået længst ved ærlighed

Jeg skal lige forstå: 

I Danmark har kvinder, også gravide, samme forpligtelser ift. selvforsørgelse, rådighed for arbejdsmarkedet, osv. Også under en graviditet.

Folketinget og arbejdsmarkedets parter har fralagt sig ansvaret for at finde en solidarisk løsning på udgifter til barsler og barselsvikarer.

Så: du mener, at hver gravide kvinde skal tage ansvaret for sin arbejdsgivers økonomi på sig og ikke ligge dem 'til last'? Det anser du for at være rimeligt og til fordel for ligestillingen på arbejdsmarkedet?

Anmeld Citér

19. juli 2016

Mullesmith

Anonym skriver:

Jeg står i den situation at jeg er lykkelig gravid i uge 10.. Termin 15 feb. 

Jeg har endnu ikke været til NF skanning det skal jeg d. 8 august. Så der finder jeg jo først ud af om barnet er sund og rask og om det lille hjerte stadig slår..

Jeg vil gå på barsel i december/januar 

Jeg har et vikar job som løber til året ud. 

Men nu er jeg blevet tilbudt en fast stilling hvilket jo er super. 

Jeg skal til samtale på fredag.. Skal jeg nævne til samtalen at jeg er gravid? Eller vente til jeg har fået jobbet og så sige det omkring septemper/oktober? 

Der må være nogen herinde der har stået i samme situation, hvad har i gjort? 

Jeg tænker jo selvfølgelig at det er død træls for arbejdspladsen og ansætte en ny gravid.. Mit arbejde er der som sådan ikke noget oplæring i, så der ville hurtig kunne starte en afløser, Men samtidig føler jeg også bare at jeg skal tænke på mig selv og hvad der er bedst i mit liv. 

De ved jeg er kvinde i en føde dygtig alder med 1 bonus barn.. 

Gode råd???

Du skal ikke sige noget. Håber du får jobbet  vent med at sig noget til du er så langt at det kan ses! Det er jo ikke alle der vælger at fortælle hele verden de er gravide allerede 3mdr inde i graviditeten. Og jeg har altid tænkt at det skal ikke være nogen hindring at få børn, sådan er livet jo, du har ligesåmeget og endda mere brug for et fast job når du skal på barsel. Go for it!

Anmeld Citér

19. juli 2016

Carina:-)

Tin skriver:

På min mands tidligere arbejdsplads som var en stor privat virksomhed fik han som servicechef ordre på at kvinder over 45 skulle være først i rækken til job. 

Og nu hvor jeg selv er arbejdsgiver ansætter jeg ikke kvinder der  ligger lige i den fødedygtige Alder. 

Både fordi jeg ikke vil bruge både tid og penge på at starte en op der så kommer 3 mdr efter og sygemelde sig pga graviditet men også fordi min erfaring er at i min branche er modenhed et vigtigt element. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.