Hvad havde i gjort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Den nye arbejds plads kender mig ikke.. 

Det her er et andet sted (det fik jeg vidst ikke skrevet) 

så de ville jo fravælge mig med det samme hvis jeg fortalte til samtalen at jeg er gravid.... 

Havde du så stadig været ærlig og sige det til det nye sted? 

Ja, det havde jeg

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2016

ESV

Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at hemmelig holde den info, det er simpelthen at lyve og bondefange en arbejdsplads. Jeg ville som arbejdsgiver bliver rasende over at nogen vil lyve mig op i mit åbne ansigt! 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Tin

Profilbillede for Tin
ESV skriver:

Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at hemmelig holde den info, det er simpelthen at lyve og bondefange en arbejdsplads. Jeg ville som arbejdsgiver bliver rasende over at nogen vil lyve mig op i mit åbne ansigt! 

Hun lyver jo netop ikke...det ville hun kun gøre hvis hun sidder ved samtalen og siger at hun ikke er gravid!!

Hvis hun intet siger, så kan man ikke lyve. Og nej det er ikke bondefangeri, for de har på ingen måde krav på at vide det før senere i graviditeten. 

Hvis de ansætter en ikke gravid, kunne vedkommende jo bare blive gravid en uge efter ansættelse. Det må man som arbejdsgiver tage højde for kan ske når man ansætter yngre kvinder.

Anmeld Citér

19. juli 2016

Carina:-)

Anonym skriver:

Den nye arbejds plads kender mig ikke.. 

Det her er et andet sted (det fik jeg vidst ikke skrevet) 

så de ville jo fravælge mig med det samme hvis jeg fortalte til samtalen at jeg er gravid.... 

Havde du så stadig været ærlig og sige det til det nye sted? 

Ja for man kan godt fyre en gravid bare ikke pga graviditet. 

Men det er relativt nemt at finde en løsning og desuden skal du sige det senest 13 uger før og det er jo i din prøve periode.. og der behøves der ingen grund. 

Så jeg ville sige det og håbe de sætter pris på din ærlighed.

Anmeld Citér

19. juli 2016

Carina:-)

Tin skriver:

Hun lyver jo netop ikke...det ville hun kun gøre hvis hun sidder ved samtalen og siger at hun ikke er gravid!!

Hvis hun intet siger, så kan man ikke lyve. Og nej det er ikke bondefangeri, for de har på ingen måde krav på at vide det før senere i graviditeten. 

Hvis de ansætter en ikke gravid, kunne vedkommende jo bare blive gravid en uge efter ansættelse. Det må man som arbejdsgiver tage højde for kan ske når man ansætter yngre kvinder.

Og netop derfor har rigtigt mange kvinder i i den fødedygtige alder store problemer med at få arbejde. 

Fordi arbejdsgiveren ikke gider risikoen for at få en ansat der bliver et dyrt bekendtskab 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

Kattha skriver:

Håber du får det 

Tak! Det håber jeg også. Så man er lidt bedre stillet under barsel økonomisk 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Ja, det havde jeg

Okay, tak for svar :-) 

men det tror jeg ikke at jeg gør. Også må jeg tage den derfra...

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

Man lyver vel kun hvis de spørger "er du gravid" eller "forventer du at blive gravid inden for kort tid" 

Og man siger nej...

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

Jeg tror jeg ser samtalen an.. 

Spørger de direkte så siger jeg det selvfølgelig.. 

Men hvis de ikke spørger så gemmer jeg den viden til senere.. Og så må de jo vurdere om de vil beholde mig eller ej inden for prøvetiden :-)

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym

Anonym skriver:

Jeg står i den situation at jeg er lykkelig gravid i uge 10.. Termin 15 feb. 

Jeg har endnu ikke været til NF skanning det skal jeg d. 8 august. Så der finder jeg jo først ud af om barnet er sund og rask og om det lille hjerte stadig slår..

Jeg vil gå på barsel i december/januar 

Jeg har et vikar job som løber til året ud. 

Men nu er jeg blevet tilbudt en fast stilling hvilket jo er super. 

Jeg skal til samtale på fredag.. Skal jeg nævne til samtalen at jeg er gravid? Eller vente til jeg har fået jobbet og så sige det omkring septemper/oktober? 

Der må være nogen herinde der har stået i samme situation, hvad har i gjort? 

Jeg tænker jo selvfølgelig at det er død træls for arbejdspladsen og ansætte en ny gravid.. Mit arbejde er der som sådan ikke noget oplæring i, så der ville hurtig kunne starte en afløser, Men samtidig føler jeg også bare at jeg skal tænke på mig selv og hvad der er bedst i mit liv. 

De ved jeg er kvinde i en føde dygtig alder med 1 bonus barn.. 

Gode råd???

Den måde, der er beskrevet i dette link, er hvordan jeg selv ville forholde mig:

https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/boernogbarsel/graviditet-og-jobs-oe-gning.aspx

Bemærk især også afsnittet, hvor man med et smil kan spørge tilbage, om det er relevant for stillingen, hvis de spørger til graviditet.

Jeg ville altså ikke fortælle det og hvis de direkte spørger ville jeg lyve og sige nej og spørge om det er relevant for stillingen. Hvis de spørger om den slags ville jeg dog sandsynligvis takke nej til stillingen uanset. Jeg synes det fortæller meget om arbejdspladsen, hvis det er den slags de lægger vægt på.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.