Hvad er "rigtige" specielle navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2016

Vivienne

lineog4 skriver:

Man kan jo gå ind på Danmarks statistik og slå op hvor mange hedder hvad. Og fx Adrian er er der omkring 1500 i DK der hedder og der er en okay stigning. 

Jeg vil ikke kalde mine børns bavn specielle: Dina, Liam og Linus og de er på cirka niveau med Adrian. Linus 1000, Dina 1500 og Liam 2000 så nej Adrian er for mig heller ikke specielt fx.

Egentlig også lidt sjovt det næsten er blevet ønskværdigt navnet er specielt og ikke bare om det er der navn man kan lide

Jeg tror at det handler om, at mange af os var trætte af, at vi havde samme navn som 5 andre i klassen, at vi derfor vælger et "specielt" (som ikke mange andre hedder)  navn til vores børn. 

Personligt kan jeg godt elske et navn, som jeg alligevel ikke ville give til mit barn, da så mange andre hedder det samme. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2016

lineog4

Vivienne skriver:

Jeg tror at det handler om, at mange af os var trætte af, at vi havde samme navn som 5 andre i klassen, at vi derfor vælger et "specielt" (som ikke mange andre hedder)  navn til vores børn. 

Personligt kan jeg godt elske et navn, som jeg alligevel ikke ville give til mit barn, da så mange andre hedder det samme. 

Ja og jeg var så ked ikke at hedde det samme som de andre (og mit navn er ikke specielt bare umoderne den gang og nu). Mon ikke altid bare græsset er grønnere hos naboen og man ønsker sig det de andre har? Og Persille og Chili ender med at vælge mainstream navne når de når der til? 

Jeg synes stadig navne er svære og ved ikke om vi har valgt de rigtige navne, jo min datters eller rettere begge mine døtre men drengenavnene..... Men skulle jo også være enig med deres far (forbandet)

Anmeld Citér

7. juli 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Skouboe skriver:

Jeg hedder også Pernille. Jeg vil ikke sige at jeg hader mit navn, men jeg er heller ikke vild med det.

Begge mine unger har 2 navne (ikke at forveksle med dobbeltnavne - vi bruger kun det første). Den ældste hedder Freja Marie (hvor Marie er efter oldemor) og den yngste hedder Silja Emilie (hvor Emilie var det navn vi synes passede, efter at vi havde udelukket resten af oldemødrenes navne).

Freja er langt det mest brugte navn af de 2, men alligevel har hun aldrig gået på stue eller i klasse med en anden Freja, hvorimod Silja har gået i børnehave med en anden Silja og en Silje.

Jeg har accepteret, at det er mit navn, men jeg er stadig ikke vild med det, og især da jeg bor i udlandet og ingen kan udtale eller stave det. På den anden side kunne jeg heller ikke finde på at ændre det, da det jo netop er mit navn. Haha jeg er vist ikke helt let at gøre tilfreds. 

Mine børn har også to navne - ikke dobbelt navne men to, hvor kun det ene bliver brugt i daglig tale. 

Min søn hedder Adam Ismail. Adam er meget brugt og alligevel kender vi ikke en eneste, det hedder det. Ismail hedder alle mændene i hans fars familie. 

Min datter hedder Sabrina Yasmin. Sabrina er et navn, alle kender, men som ingen hedder. Yasmin var vare fordi, jeg godt kunne lide det, og jeg ville have, hun skulle have to nanve. 

Anmeld Citér

7. juli 2016

modesty

Jeg har efterhånden tit tænkt, at når der bliver efterlyst "specielle" navne, så tit dem der dukker op, er egentligt ikke specielle i dagens Danmark - eller i hvert fald ikke noget, som man ville tænke "det er da usædvanligt". For mig er specielle navne mere Eva, Vagn, Inger, Else, Kirsten, Henry, Søren etc. og ikke Maluka, Kaspian, Wilhelm, Aura og andet i den dur. Hvad siger i? Hvad er et specielt navn for jer? Noget, der ikke er ret mange der hedder eller noget der er usædvanligt eller "gammeldags"? Jeg tænker bare mere i specielle baner når jeg støder på et barn der hedder Karen og ikke Nova. 

De navne som du synes er specielle, har igennem en længere årrække været "trendy" børnenavne i min omgangskreds. Så dem ser jeg ikke som specielle. Men det kommer nok an på hvor man bor. Jeg kender en hel del Sven, Kurt, Henry, Karen, Agnete, Bodil, Benedikte etc. Men ja - for nogle år siden begyndte de at overtage Storm, Mingus, Vega, Sommer o.s.v. på trendyness-barometeret. Jeg synes bare som sagt at det efterhånden er noget tid siden. 

Anmeld Citér

7. juli 2016

MissTas

Vivienne skriver:

Der er mange der hedder Adrian. Bare på min søns stue er der 3. Derudover kender jeg også et par stk. 

Okay, men her hvor vi bor hedder ingen der. Og vi kender ingen der hedder det, hverken i børnehave, dagpleje eller lign så for os er det ret specielt

Anmeld Citér

7. juli 2016

MyLove E

Aristocats skriver:

Jeg har efterhånden tit tænkt, at når der bliver efterlyst "specielle" navne, så tit dem der dukker op, er egentligt ikke specielle i dagens Danmark - eller i hvert fald ikke noget, som man ville tænke "det er da usædvanligt". For mig er specielle navne mere Eva, Vagn, Inger, Else, Kirsten, Henry, Søren etc. og ikke Maluka, Kaspian, Wilhelm, Aura og andet i den dur. Hvad siger i? Hvad er et specielt navn for jer? Noget, der ikke er ret mange der hedder eller noget der er usædvanligt eller "gammeldags"? Jeg tænker bare mere i specielle baner når jeg støder på et barn der hedder Karen og ikke Nova. 

Jeg synes ikke at nogen af de navne du skriver er specielle, mere bare ikke så brugte 

Specielle navne efter min mening er navne som: 

Ninja, rododendron, bror, skat, skak ja og så er der mange flere

Anmeld Citér

7. juli 2016

Skouboe

PT skriver:

Jeg har accepteret, at det er mit navn, men jeg er stadig ikke vild med det, og især da jeg bor i udlandet og ingen kan udtale eller stave det. På den anden side kunne jeg heller ikke finde på at ændre det, da det jo netop er mit navn. Haha jeg er vist ikke helt let at gøre tilfreds. 

Mine børn har også to navne - ikke dobbelt navne men to, hvor kun det ene bliver brugt i daglig tale. 

Min søn hedder Adam Ismail. Adam er meget brugt og alligevel kender vi ikke en eneste, det hedder det. Ismail hedder alle mændene i hans fars familie. 

Min datter hedder Sabrina Yasmin. Sabrina er et navn, alle kender, men som ingen hedder. Yasmin var vare fordi, jeg godt kunne lide det, og jeg ville have, hun skulle have to nanve. 

Ja, jeg må indrømme at jeg også har hørt mange forskellige fortolkninger af mit navn i tidens løb. I øjeblikket har jeg kolleger fra 36 forskellige lande, så alle er efterhånden ved at være ret fleksible vedr. udtalen af deres navn.

Anmeld Citér

7. juli 2016

Xolia

Aristocats skriver:

For mig er det nok det samlede antal personer i DK samt at det ikke ligger på top 50 eller gerne 100 

Men jeg ville Heller ikke have et mærkeligt navn 

Min søn hedder Mick, min datter Brit (der er ikke døbt nogen Brit til fornavn siden).

Jeg hedder Dina, deres far Rolf, min kæreste hedder Micki og de 2 små falder udenfor - Marius og Magnus 

Anmeld Citér

7. juli 2016

Fru Hansen

Som barn var jeg uendelig træt af at hedde et navn som jeg altid skulle stave for andre og jeg kunne aldrig finde mit navn på de der fine lyserøde hårbørster de havde i brugsen  

Faktisk ville jeg dengang hellere have heddet Anja som flere på min skole .

Nu som voksen har jeg vænnet mig til at mit navn ofte staves forkert og mht udtalen så lystrer jeg efterhånden fleste varianter af navnet. 

Mine børns navne valgte min mand og jeg udfra hvad vi kunne lide og om det var et navn der kunne bæres også når børnene voksede op. Vi kiggede ikke på top10 lister. 

To af vores tre børn går i skole med flere navne-fæller og jeg har aldrig oplevet at mine børn har været kede af at hedde det samme som andre. Vi som forældre har så heller aldrig oplevet det som problematisk. 

Jeg er dagplejer og jeg har set mange navne. Den fremherskende trend der er i vores område er at jeg ser flere gammel-kendte navne der staves på nye måder. Vi har en del børn med 'Z' i navnet. 

Anmeld Citér

7. juli 2016

tarkoflen

Aristocats skriver:

Er der forresten slet ikke nogle, der hedder Solvej mere? 

Jeg kender en 3 årig Solvej og min kæreste sagde lige forleden at det synes han var et ret fint navn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.