Hvad er "rigtige" specielle navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juli 2016

Aristocats

lineog4 skriver:

Gik i klasse med en Kristoffer og en på uni så vist meget "normalt" men hørte netop om nogle som ville have dobbelt ph fordi ellers var det for normalt 

Kom faktisk også lige i tanke om at jeg såvel også kender en Kristoffer.  Men Kristopher med ph kender jeg kun én der hedder. "Stoffer" er vel også mere eller mindre den danske version.  Dog kan jeg slet ikke forstå dobbelt pH-ideen, udtalelsen skal vel være den samme som det "normale" Christopher? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Aristocats skriver:

Jeg kender en KRIStopher  Tror faktisk ikke jeg har stødt det på det før, selv min telefon retter det til "Christopher" eller "Christoffer" 

Det er jeg heller aldrig stødt på. K plejer at "hænge sammen" med ff, hvor C både ses med ff og ph. 

Anmeld Citér

5. juli 2016

2721

Et specielt navn for mig er en negativ vending og derfor ikke noget jeg er interesseret i

vi har valgt navn ud for 3 punkter. 

Det skal kunne udtales let internationalt

det skal ikke være på noget topliste

og vigtigst af alt skal det være et navn som vi  syntes godt om.

vores børn hedder Charlie (dreng 2010) og Lucca (pige 2015)

Anmeld Citér

5. juli 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Aristocats skriver:

Jeg har efterhånden tit tænkt, at når der bliver efterlyst "specielle" navne, så tit dem der dukker op, er egentligt ikke specielle i dagens Danmark - eller i hvert fald ikke noget, som man ville tænke "det er da usædvanligt". For mig er specielle navne mere Eva, Vagn, Inger, Else, Kirsten, Henry, Søren etc. og ikke Maluka, Kaspian, Wilhelm, Aura og andet i den dur. Hvad siger i? Hvad er et specielt navn for jer? Noget, der ikke er ret mange der hedder eller noget der er usædvanligt eller "gammeldags"? Jeg tænker bare mere i specielle baner når jeg støder på et barn der hedder Karen og ikke Nova. 

Der er specielle navne og specielle børnenavne. Kirsten er ikke specielt, men specielt til et barn - p.t. Jeg blev overrasket over, at genboens småbørn hed Carsten og Charlotte - jeg kender masser af Carsten'er og er selv en Charlotte med adskillige jævnaldrende navnesøstre, men til små børn er det sgu specielt. 

Jeg undrer mig mest over begrebet "unikke navne", som i ordets egentlige betydning må være navne, ingen andre har - og så skal man jo selv konstruere det. Som fx vores skønne, lokale hippie, der hedder Skrammer Sølvguitar. Det har han så selv valgt og betalt for 

Jeg er enig med dig i, at Nor, Adrian, Filucca og Feline er mere "ikke-specielle" end Gunnar, Knud, Åse og Bente - mine eksempler - p.t. Sidstnævnte får nok også en revanche før eller siden. Da min kusine valgte navnene Frida og Laurids til sine børn midt i 80'erne, var jeg lamslået - stakkels unger! I dag er det jo nærmest mainstream. 

Anmeld Citér

5. juli 2016

Aristocats

Der er specielle navne og specielle børnenavne. Kirsten er ikke specielt, men specielt til et barn - p.t. Jeg blev overrasket over, at genboens småbørn hed Carsten og Charlotte - jeg kender masser af Carsten'er og er selv en Charlotte med adskillige jævnaldrende navnesøstre, men til små børn er det sgu specielt. 

Jeg undrer mig mest over begrebet "unikke navne", som i ordets egentlige betydning må være navne, ingen andre har - og så skal man jo selv konstruere det. Som fx vores skønne, lokale hippie, der hedder Skrammer Sølvguitar. Det har han så selv valgt og betalt for 

Jeg er enig med dig i, at Nor, Adrian, Filucca og Feline er mere "ikke-specielle" end Gunnar, Knud, Åse og Bente - mine eksempler - p.t. Sidstnævnte får nok også en revanche før eller siden. Da min kusine valgte navnene Frida og Laurids til sine børn midt i 80'erne, var jeg lamslået - stakkels unger! I dag er det jo nærmest mainstream. 

Wow, jeg er faktisk ret overrasket over at et barn af "nutiden" hedder Carsten. Charlotte også, men især Carsten! Troede faktisk det var et navn, som jeg nok aldrig kom til at høre på et barn igen. Men kender faktisk også et barn der hedder Charlotte. 

Og en gammel hippie der hedder Skrammer Sølvguitar, det er både skide hyggeligt og yderst specielt, kan man da vist godt konstatere  Minder mig faktisk lidt om hippie-læreren i filmen "Drømmen" der også havde skiftet navn til Freddie Svale, selvom det dog ikke hamler nær så meget op med Skrammer Sølvguitar (og hvor mon han har det fra?!) tænker jeg. 

Laurids og Frida er dog ikke noget, som man kan jamrer over i frygt for at det er for "specielt" mere, der ramte din søster da heldigvis plet, kan man sige  Og venter også på den dag, at de "gamle" navne som Eva og Knud kommer ind igen. Er spændt på om det sker, men det gør det nok. Dog tvivler jeg på at navne som Birgitte og Michael nogensinde får sit store comeback. 

Anmeld Citér

5. juli 2016

lineog4

Aristocats skriver:

Wow, jeg er faktisk ret overrasket over at et barn af "nutiden" hedder Carsten. Charlotte også, men især Carsten! Troede faktisk det var et navn, som jeg nok aldrig kom til at høre på et barn igen. Men kender faktisk også et barn der hedder Charlotte. 

Og en gammel hippie der hedder Skrammer Sølvguitar, det er både skide hyggeligt og yderst specielt, kan man da vist godt konstatere  Minder mig faktisk lidt om hippie-læreren i filmen "Drømmen" der også havde skiftet navn til Freddie Svale, selvom det dog ikke hamler nær så meget op med Skrammer Sølvguitar (og hvor mon han har det fra?!) tænker jeg. 

Laurids og Frida er dog ikke noget, som man kan jamrer over i frygt for at det er for "specielt" mere, der ramte din søster da heldigvis plet, kan man sige  Og venter også på den dag, at de "gamle" navne som Eva og Knud kommer ind igen. Er spændt på om det sker, men det gør det nok. Dog tvivler jeg på at navne som Birgitte og Michael nogensinde får sit store comeback. 

Jeg havde en stor drøm om vores piger skulle hedde Eva, men manden nedlagde forbud (det med bibelske navne var ikke hans kop the, han nedlagde også forbud mod Isak). Og har faktisk mødt to piger (børn) efterfølgende der hed Eva, så for mig er det ikke et særligt navn heller ikke her i nutiden. 

Har sjovt nok også haft en elev der hed Michael så oplever også det "normalt". 

Tror jeg ville studse over: Børge, Kurt, Ejner, Gert, Yvonne, Yrsa, Gunhild, Gunnar, Gertrud, Tove og Ove. 

Og hvis de så også havde et -sen navn og ingen mellemnavne ville det virkelig være et særsyn 

Anmeld Citér

5. juli 2016

lineog4

Derimod Filucca, Malia, Chili, Ignora mm. Studser jeg ikke over jo hvis de er uden mellemnavn og hedder Jensen  men så er det ikke fornavnet men at de kun har et fornavn og et efternavn og det er et -sen navn

Anmeld Citér

5. juli 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Aristocats skriver:

Jeg har efterhånden tit tænkt, at når der bliver efterlyst "specielle" navne, så tit dem der dukker op, er egentligt ikke specielle i dagens Danmark - eller i hvert fald ikke noget, som man ville tænke "det er da usædvanligt". For mig er specielle navne mere Eva, Vagn, Inger, Else, Kirsten, Henry, Søren etc. og ikke Maluka, Kaspian, Wilhelm, Aura og andet i den dur. Hvad siger i? Hvad er et specielt navn for jer? Noget, der ikke er ret mange der hedder eller noget der er usædvanligt eller "gammeldags"? Jeg tænker bare mere i specielle baner når jeg støder på et barn der hedder Karen og ikke Nova. 

Min venindes døtre har specielle navne; Heesun Lili, Ning Ning Eunhae Mia...

Men min veninde er også 1/2 koreansk og faren til den yngste er fra Taiwan...

Anmeld Citér

5. juli 2016

Aristocats

lineog4 skriver:

Jeg havde en stor drøm om vores piger skulle hedde Eva, men manden nedlagde forbud (det med bibelske navne var ikke hans kop the, han nedlagde også forbud mod Isak). Og har faktisk mødt to piger (børn) efterfølgende der hed Eva, så for mig er det ikke et særligt navn heller ikke her i nutiden. 

Har sjovt nok også haft en elev der hed Michael så oplever også det "normalt". 

Tror jeg ville studse over: Børge, Kurt, Ejner, Gert, Yvonne, Yrsa, Gunhild, Gunnar, Gertrud, Tove og Ove. 

Og hvis de så også havde et -sen navn og ingen mellemnavne ville det virkelig være et særsyn 

Det er godt jeg ikke har din mand så, mine yndlings drenge-navne er udelukkende bibelske  Isak er nemlig i min top tre, sammen med Gabriel og Samuel. Eva er faktisk også et pænt og smukt navn, men har aldrig mødt børn eller teenagere der har haft haft det navn nu om dage. 

Tror til gengæld at sådan noget som Gunhild, Yrsa, Tove etc. kommer ind igen i en nærmere fremtid. Synes faktisk, at nogle eksempler er vel at titte lidt frem, som for eksempel Gunhild. Ved drengenavne er den lidt sværere, men kunne godt forestille mig Vagn, Knud, Henry, Kurt for at nævne nogle. 

Anmeld Citér

5. juli 2016

Aristocats

Er der forresten slet ikke nogle, der hedder Solvej mere? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.