Ville i indberette ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juli 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Katafalk skriver:

Du dømmer jo selv ved at indberette. Det er fair nok at man er bekymret, men så må man også stå ved den bekymring og ikke gøre det anonymt. I min optik lugter anonne indberetninger af hævn eller lignende.

Nej, man dømmer ikke. Man deler en bekymring for et barns trivsel og overlader det til de relevante fagpersoner at vurdere, om familien har brug for særlig opmærksomhed og støtte. Nu har jeg selv kun lavet inberetninger professionelt, som lærer, og derfor i fuld åbenhed, ofte sammen med forældrene, men stod jeg privat i en situation, hvor jeg var dybt bekymret over et barns trivsel, og var jeg med god grund bange for konsekvenserne for mig selv og min familie, hvis det kom frem, at jeg stod bag, så ville jeg gøre det anonymt. 

Tvivlen skal og må altid komme barnet til gode, og frygten for konsekvenserne ligeså. Er det frygten for tæsk eller chikane af ens egen familie, der afholder én fra at indberette, så er anonymitet den næstbedste mulighed. Hvis alternativet er, at man ikke giver sin bekymring videre, og et barn udsættes for uacceptable forhold, så har man i mine øjne truffet et moralsk forkert valg ved ikke at reagere - anonymt om nødvendigt. Og selvfølgelig kan anonyme indberetninger misbruges ud fra det, du kalder hævn, men det kan en anonym anmeldelse af spirituskørsel også, og det skal da ikke afholde nogen fra at dele en reel bekymring. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2016

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Jeg ville ikke lave en, der kommer rigelig fokus på dem, og syntes det må være de allernærmeste at gøre sådanne ting. 

Selv er jeg sammen med en som har et barn fra tidligere forhold, inden de fik barn sammen røg de hash sammen, og meget meget mere. De fik så det her barn sammen og de barnet var 5 måneder gik de fra hinanden, og det fuldstændig vildt for sig, de var igennem amtet og der var mellem mand med som sørge for at samværet kunne køre, for de kunne ikke tåle synet af hinanden. 

Jeg møder så den her kære mand igennem min eks kæreste som jeg godt kan snakke med, og da er hans datter lige blevet 4 år og faderen holdte en pause fra stofferne (3 uger siden han sidst havde rørt det) 

vi får så øje på hinanden og finder sammen, var blevet advaret af min eks, at han ikke var noget for mig, men hørte ikke efter (min eks ville have mig tilbage, vi havde ikke været sammen i 3,5 år) 

snakker så åbenlyst med min nuværende mand, og forklare ham at jeg er ligeglad med stofferne han skulle bare ikke tage dem ude ved mig, køre i min bil, have det på sig når han var sammen med mig, eller kontakte mig når han havde taget det. For jeg havde et ansvar for min søn for tidligere forhold. (vi boede ikke sammen). 

Det var ikke sjovt når man "godt" måtte, og efter han havde knyttet sig til min søn og jeg, kom en afgørende besked "hvis du rør noget af det er det ud" og siden da har han ikke rørt det.. 

Han har aldrig rørt mig eller vores børn.

Ham og hans eks var tit oppe og slåsse. Og de slog hinanden kørte hasederet i bilerne og lavede andet ballade. 

Med mit opslag vil jeg frem til at alle kan forandre sig, og hvis hans datters mor ryger hash mens datteren er her, så herste Gud med det, datteren er der ikke og ved intet, og så længe hun trives, har det godt får mad, bad og rent tøj 

Jeg har aldrig selv rørt noget, selvom jeg gik med dem der gjorde, og det siger mig intet, men det er deres valg og ikke mit, også kigger jeg mig rigtig godt for inden jeg melder nogen, for alle kan forandre sig, og der hvor jeg har haft tænkt mig at melde, har familien selv gjort det (mormor, farmor, farfar, morfar, moster, onkel) og gudskelov for det 

Jeg forstår ikke argumentet "Alle kan forandre sig" - alle kan også udvikle sig til det værre med alvorlige konsekvenser for barnet. Selvfølgelig skal man vurdere ud fra den aktuelle situation og ikke ud fra, om den pågældende havde et misbrug for år tilbage, men er der et barn på vej, eller er det allerede kommet til verden, skal man da ikke passivt afvente, at far eller mor måske forandrer sig. 

At overlade det til de allernærmeste at indberette er i mine øjne naivt. Ganske ofte er de allernærmeste så følelsesmæssigt involverede, at de ikke kan/vil se objektivt på situationen. Og det ses ligeledes ofte, at misbrugeren selv kommer fra et belastet hjem med misbrug, eller at den voldelige far selv er vokset op med vold, og så skal man ikke forvente, at bedsteforældrene selv kan se problemet i den kultur. Det har jeg desværre selv oplevet flere gange som udenforstående. 

Anmeld Citér

1. juli 2016

Mor og meget mere

Dobbelt 

Anmeld Citér

1. juli 2016

Hectar

Mor og meget mere skriver:

Nej, man dømmer ikke. Man deler en bekymring for et barns trivsel og overlader det til de relevante fagpersoner at vurdere, om familien har brug for særlig opmærksomhed og støtte. Nu har jeg selv kun lavet inberetninger professionelt, som lærer, og derfor i fuld åbenhed, ofte sammen med forældrene, men stod jeg privat i en situation, hvor jeg var dybt bekymret over et barns trivsel, og var jeg med god grund bange for konsekvenserne for mig selv og min familie, hvis det kom frem, at jeg stod bag, så ville jeg gøre det anonymt. 

Tvivlen skal og må altid komme barnet til gode, og frygten for konsekvenserne ligeså. Er det frygten for tæsk eller chikane af ens egen familie, der afholder én fra at indberette, så er anonymitet den næstbedste mulighed. Hvis alternativet er, at man ikke giver sin bekymring videre, og et barn udsættes for uacceptable forhold, så har man i mine øjne truffet et moralsk forkert valg ved ikke at reagere - anonymt om nødvendigt. Og selvfølgelig kan anonyme indberetninger misbruges ud fra det, du kalder hævn, men det kan en anonym anmeldelse af spirituskørsel også, og det skal da ikke afholde nogen fra at dele en reel bekymring. 

Jeg synes at det er helt fint at man indberetter hvis man er bekymret, ingen tvivl om det. Min anke er kun ved anonyme indberetninger.

Hvis man er bange for tæsk etc, må man involvere politiet.

Anmeld Citér

1. juli 2016

Mor og meget mere

Katafalk skriver:

Jeg synes at det er helt fint at man indberetter hvis man er bekymret, ingen tvivl om det. Min anke er kun ved anonyme indberetninger.

Hvis man er bange for tæsk etc, må man involvere politiet.

Men du hævder, at man dømmer ved at indberette, og det aspekt af debatten kommenterer du ikke her. 

Jeg må så også udtrykke min tvivl om, hvorvidt politiet rykker ud på grundlag af en frygt for, at en indberetning vil føre til chikane eller vold. Dertil kommer naturligvis frygten for, at en ikke-anonym indberetning fra et nærtstående familiemedlem eller ven vil føre til, at kontakten til familien ophører, og dermed mister et potentielt truet barn en vigtig voksenkontakt. Vi ser jo gang på gang, hvordan dysfunktionelle familier isolerer sig af frygt for indblanding fra andres side. Og en indberetning i sig selv ændrer ikke nøvendigvis noget - som en anonym herinde beskrev, så løj hun om sin familiesituation og blev opfattet som velfungerende. Lad os sige, man er mosteren eller den nære veninde, der har reel bekymring for barnet. Man ved, at en indberening vil medføre, at forældrene vil afbryde al kontakt. Hvor står barnet så, når moster eller veninde forsvinder ud af dets liv? 

Anmeld Citér

1. juli 2016

Hectar

Mor og meget mere skriver:

Men du hævder, at man dømmer ved at indberette, og det aspekt af debatten kommenterer du ikke her. 

Jeg må så også udtrykke min tvivl om, hvorvidt politiet rykker ud på grundlag af en frygt for, at en indberetning vil føre til chikane eller vold. Dertil kommer naturligvis frygten for, at en ikke-anonym indberetning fra et nærtstående familiemedlem eller ven vil føre til, at kontakten til familien ophører, og dermed mister et potentielt truet barn en vigtig voksenkontakt. Vi ser jo gang på gang, hvordan dysfunktionelle familier isolerer sig af frygt for indblanding fra andres side. Og en indberetning i sig selv ændrer ikke nøvendigvis noget - som en anonym herinde beskrev, så løj hun om sin familiesituation og blev opfattet som velfungerende. Lad os sige, man er mosteren eller den nære veninde, der har reel bekymring for barnet. Man ved, at en indberening vil medføre, at forældrene vil afbryde al kontakt. Hvor står barnet så, når moster eller veninde forsvinder ud af dets liv? 

Læs venligst hvad der bliver skrevet. Jeg kommenterede på trådstarters ordvalg og vendte situationen om, da hun hævdede at jeg dømmer hende fordi hun vil lave en anonym indberetning. Deraf mit ordvalg.

Anmeld Citér

1. juli 2016

Anonym trådstarter

Katafalk skriver:

Læs venligst hvad der bliver skrevet. Jeg kommenterede på trådstarters ordvalg og vendte situationen om, da hun hævdede at jeg dømmer hende fordi hun vil lave en anonym indberetning. Deraf mit ordvalg.

Bare lige for at få det på det rene, jeg er trådstarter og har på intet tidspunkt nævnt noget om en anonym indberetning. ��

Anmeld Citér

1. juli 2016

Hectar

Anonym skriver:

Bare lige for at få det på det rene, jeg er trådstarter og har på intet tidspunkt nævnt noget om en anonym indberetning. ��

Det beklager jeg. Det var en anden person så.

Anmeld Citér

1. juli 2016

RosSofi

Og nå ja, jeg skrev en smule off topic, fordi jeg mest hæftede mig ved, hvordan hidsig adfærd både mod mennesker og døde genstande påvirker et barn, der jo ikke har mulighed for at kende årsagerne bag det, det oplever.

Generelt er jeg ikke fan af at gå og underrette myndighederne om det ene og det andet i tide og utide. Både fordi det skaber angst og utryghed borgerne imellem, men også fordi jeg synes, at det er virkelig vigtigt, at kommunernes familieafdelinger kan bruge deres ressourcer på at sætte ind, hvor der virkelig er behov for støtte.

Anmeld Citér

1. juli 2016

Mor og meget mere

Katafalk skriver:

Du dømte da sådan set også dét, at hun indberettede anonymt. Og det ændrer da ikke på dit udsagn om, at man dømmer nogen ved at indberette. Men det mener du så ikke? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.