Hvornår og hvor længe på ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2016

God-mor

Anonym skriver:

Hej :-) 

Jeg kunne godt tænke mig at vide i hvilken alder jeres børn kom på rigtig ferie hos bedsteforældrene og hvor længe var de det? Snakker ikke en enkel dag med overnatning men sådan rigtigt ferie f.eks. i sommerferien :-) 

Min datter på 3 år (næste måned), har været på weekend 2 gange. 1 gang hos mine forældre og 1 gang hos farmor og farfar. Det har været fredag-søndag og det har hun elsket. Men det var også nok med to dage, mere kan hun ikke klare.. 2. dagen der får hun hjemve og vil have sin mor og far. Ville aldrig kunne tage væk fra hende i en hel uge før hun er i hvert tilfælde i skolealderen og selv der tror jeg det er for meget. Jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan man kan rejse væk fra sine små børn i 1-2 uger. Forstår heller ikke bedsteforældre går med til at passe helt små børn så lang tid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2016

Anonym

Jeg tror ikke på, at der er en ordning som passer for alle.

Selv var jeg aldrig på besteforældreferie som barn, og jeg savnede det bestemt heller ikke. Min mormor var blevet for syg til, at det var aktuelt, og min farmor var en lettere hysterisk og ganske skrap dame, som ikke taklede afvigelser fra sine daglige rutiner. Jeg var enkelte gange på overnatning hos hende, og jeg gruede mig altid til det. Vi reiste på ferie til dem som samlet familie, og de besøgte os hjemme. Det fungerede langt bedre.

Mine børn har heller ikke været på besteforældreferie, ud over campingtur en weekend en gang i mellem, når jeg må være på arbejde. Børnene går i småklasserne og vil hellere være hjemme, men nogen gange får de ikke valget. Vi har tæt kontakt til begge besteforældrepar, så sent som i dag tog deres farmor dem med i biografen, men de har ikke noget ønske om at være alene på ferie der. Hvis de en dag uttrykker ønske om det, får de selvfølgelig lov.

Nu spiller det måske også lidt ind, at jeg arbeider meget ettermiddag og weekend, så ferieperioderne er herlige, hvor vi faktisk kan være mere sammen. Det er værdifuldt både for dem og mig. Det kunne ikke falde mig ind at taget ferie uden dem - og i hvert fall lige nu - og omvendt.

I tillæg var vi igennem en grim skilsmisse, hvor deres far fra den ene dagen til den anden omtrent flyttede til den anden ende af landet. Efter det har de haft et meget sterkt behov for at jeg er stabil og altid på plass og til at stole på. Det er begynt at normalisere sig nu efter tre år, men de tålte forandringer dårlig i den periode, og ofte kom de ind til mig om natten og havde haft mareritt,  hvor jeg reiste fra dem og den slags. Det er ikke ubetinget en god ting at sende børnene på besteforældreferie. Man er altså nødt til at se på den aktuelle situation for både børn, besteforældreferie og foreldre. 

Anmeld Citér

26. juni 2016

CDLN

Mine er 5 og 7 og har endnu ikke været væk mere end 2 overnatninger 

Det faktisk aldrig noget vi har tænkt på eller snakket om her hjemme hverken fra bedsteforældrenes side eller vores 

Anmeld Citér

26. juni 2016

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Anonym skriver:

Ja. Og vi kom hjem med masser af nye kræfter, energi og overskud, som hjalp vores lille familie til at fungere endnu bedre.

Hvor dejligt for jer 

Og hold kæft (undskyld mit sprog) er jeg SÅ træt af at læse gang på gang på gang hvor slemt og skrækkeligt andre syntes det er når man som forældre selv tager afsted på ferie uden sine børn  Hvorfor er det blevet til at det andre gør er helt forkert hvis det ikke er det samme som en selv!!?? Familier er altså forskellige!! Syntes folk skal passe sig selv!! 

Anmeld Citér

26. juni 2016

ErDuHerIkkeSnart

Som 6-årig kom jeg første gang hjem til mine forældre og proklamerede, at jeg ville med på skolen fælleskoloni i den anden ende af landet i 3 uger over sommeren. Lejren var tiltænkt de større elever og mine forældre var temmelig betænkelige. Kompromiset blev at jeg måtte deltage i 1 uge, hvorefter de hentede mig. Jeg var pave-stolt og havde verdens bedste tur. Da modet svigtede en enkelt aften og hjemveen meldte sig, fik jeg lov at sove inde hos de store piger fra skolen. Året efter var jeg afsted alle tre uger, og fortsatte til jeg gik ud af folkeskolen. Jeg elskede det!!

Ligeledes elskede jeg ferier hos min mormor og morfar helt fra jeg var ganske lille. Ofte måtte jeg forhandle med mine forældre for at "få lov" til det hele. Pointen er blot at jeg åbenbart som barn var super tryg ved at væk hjemmefra - og mine forældre forsøgte at lære at turde give slip.

Min datter er 10 uger, så når hun bliver større må vi jo se hvilket barn hun er. Ligner hun sin mor, må jeg vist hellere begynde at arbejde med seperationsangsten i en tidlig alder... Vil hun på ferie hos bedsteforældrene for hyggens skyld, ser jeg kun positivt ved at give hende og dem lov til at nyde hinanden og se hende "vokse" i vores fravær...

Anmeld Citér

27. juni 2016

ESV

Anonym skriver:

Hej :-) 

Jeg kunne godt tænke mig at vide i hvilken alder jeres børn kom på rigtig ferie hos bedsteforældrene og hvor længe var de det? Snakker ikke en enkel dag med overnatning men sådan rigtigt ferie f.eks. i sommerferien :-) 

Jeg har hørt at en god tommelfinger regel er en overnatning pr barnets leve år så 5 år= 5 overnatninger. 

Anmeld Citér

27. juni 2016

sne190810

Min datter var 11 måneder første gang hun sov hos mine forældre fra tirsdag aften (jeg puttede hende til natten, og gik da hun sov) og til lørdag morgen, hvor jeg var hjemme da hun vågnede fra sin formiddagslur. 

Udover det ved jeg ikke hvornår det ellers har været .. Vi har stort set overnattet hos mine forældre minimum 2 gange om måneden siden hun blev født, da jeg ikke ammede mere og hun blev halvandet-to år, begyndte hun at sove der selv - uden mig. 

Men første rigtige ferie som sådan var måske sidste år, hvor hun var næsten 5 år, hvor hun var med sin reservefarmor på ø-lejr i hmm.. 3-5 dage. Jeg ved at hun til vinter også skal med hende på skiferie, i 6 dage. Som hun glæder sig sindssygt meget til! 

Udover det, så har hun været på koloni her i slutapril i år med børnehaven, fra tirsdag til torsdag på Fyn. Det var storegruppen som var afsted, og det havde været en virkelig god tur for alle! 

Anmeld Citér

27. juni 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Mine børn på 7 år og næsten 9 år kommer ikke på ferie hos deres bedsteforældre og har aldrig gjort det. Allerhøjst 2 overnatninger hos deres farmor. Jeg ville ønske, at de kunne komme afsted 5-7 dage. Men de har nok i dem selv.

Jeg har selv altid være på ferie hos min farmor og farfar da jeg var barn i 1 uge. Vi boede på Sjælland og de boede på fyn. Jeg husker ferierne på Fyns Hoved Camping som noget rigtig dejligt og ville ønske, at jeg kunne give mine børn det videre.

Anmeld Citér

27. juni 2016

Loa

Isabella var som ca 1,5 år en uges tid på camping med sine bedsteforældre. 

Og efterfølgende har hun været to gange med dem på Mallorca. 

Ja det er da mærkeligt at skulle undvære hende, men er sikker på at at de alle sammen har kamp hygget sig.

Jeg gider ikke engang at forsvare at vi har truffet de valg, for vælger at tænke at vi ikke er dårlige forældre fordi hun får lov at tage på ferie med sine bedsteforældre.

Vi selv er jo på arbejde imens, så det har altid været "ekstra" ferie hun har fået. Det har ikke gået ud over ferien med os.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.